Der findes rigtig mange gode råd derude, når det kommer til e-mail marketing. Men hvilke er egentlig reelle, og hvilke er blot myter og misforståelser, der bliver ved med at florere? Vi har samlet en række e-mail marketing myter, som skal gøre dig klogere på arbejdet med e-mail marketing.

Myte #1: Subject linen er afgørende for, om modtageren åbner din mail

Subject linen er vigtig – ingen tvivl om det. Det er nemlig subject linen, der skal vække interesse og motivere læseren til at åbne, fordi indholdet i netop denne mail er væsentligt for modtageren. Men subject linen er ikke alt.

Mindst lige så vigtigt er det, hvem afsenderen er. Og hvilken relation modtageren har til afsenderen. Er du hos modtageren kendt for at sende berigende og værdiskabende mails, vil modtageren med langt større sandsynlighed være tilbøjelig til at åbne – eller gemme din mail til senere – end hvis modtageren fx ikke kender dig.

Myte #2: Millenials kan ikke lide e-mails

Ligesom så mange andre foretrækker også denne målgruppe at modtage kommercielle budskaber via e-mail – og ikke nødvendigvis via sociale medier eller lign.

Dette viser DR’s medieforskning også, hvor brugerne i høj grad anvender de sociale medier til privat kommunikation nærmere end til at følge brands og organisationer (se billede nedenfor).

Hvordan bruger danskerne sociale medier

Myte #3: Subject lines har kun indflydelse på åbningsrater

Subject linen har naturligvis en vigtig rolle i form af at skabe interesse nok hos modtageren til, at vedkommende åbner e-mailen. Men den rette indgangsvinkel – eller det rette budskab i subject linen – vil ligeledes kunne påvirke mere dybdegående metrics som klik på historier i nyhedsbrevet og måske en konvertering eller et salg.

Myte #4: Forbrugere bruger mindre tid på e-mails

Undersøgelser peger i virkeligheden i den modsatte retning. Måske handler det i højere grad om, at mængden af e-mails er intensiveret, og der dermed er større konkurrence om at få den enkelte læsers tid.

Myte #5: Du skal kun følge spamlovgivningen i dit eget land

Forskellige lande har forskellige regler ift. spam – og opererer du på flere forskellige markeder, skal du naturligvis holde dig til lovgivningen i det pågældende land.

Myte #6: Det eneste mål med subject linen er at få folk til at åbne

Igen er dette naturligvis et vigtigt formål – men ikke mindre vigtigt er det, at du får folk til at konvertere. Af samme grund kan du lige så godt droppe ‘click baits’ i dine subject lines. Dette vil kun resultere i skuffede og irriterede modtagere, som i værste fald afmelder sig dit nyhedsbrev.

Myte #7: Unsubscribers er ‘worst case scenario’, når du sender nyhedsbreve ud

Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Og unsubscribers er netop et godt eksempel. Selvfølgelig er det ikke ideelt at få rigtig mange unsubscribers på en enkelt udsendelse – dette er ofte et tegn på, at indholdet ikke har været godt nok, eller måske at du er lidt for aktiv med dine udsendelser. Men se det som et sundhedstegn at få enkelte unsubscribers engang i mellem. Det er oprydning og sikrer, at du kun har de mest engagerede tilhørere på din modtagerliste.

Myte #8: Det værste der kan ske er, at folk ikke åbner jeres mail

Det er ikke det værste. Det vil være langt værre, hvis folk åbner, bliver skuffede og anmelder for spam eller unsubscriber (på baggrund af ét uheldigt fejltrin).

Myte #9: E-mails skal se identiske ud på tværs af kundesegmenter

En visuel identitet er vigtig, men det er også vigtigt at huske på, at e-mail marketing ikke er print. Så for at sikre at dit budskab bliver serveret på den rette måde til hver målgruppe, kan det give mening at differentiere og tilpasse det visuelle.

Myte #10: Definitionen på spam er ens for marketingfolk og e-mail marketing modtagere

Mange marketingfolk tænker udelukkende spam som værende e-mail marketing uden permission. Modtagerne har en noget anden tilgang. Her kan spam ligeledes være for mange udsendelser, irrelevant indhold eller uønskede e-mails.

Kender du flere e-mail marketing myter?

Del dem gerne med os i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar