For mange virksomheder er arbejdet med Facebook annoncering blevet en del af det vante, og giver i dag virksomheden et hav af fordele til at nå ud til deres målgruppe på. Trods det store potentiale, kan det brede udvalg af annonceindstillinger være svært at navigere igennem. I denne artikel præsenterer vi 10 fejltagelser, som du bør undgå i arbejdet med Facebook annoncering.

Fejl nummer 1: Du har ikke opsat mål for din annoncering

Hvis du ikke opsætter klare mål for, hvad din Facebook annoncering skal kunne, famler du i blinde. For eksempel, hvis dit mål er at skabe kendskab til dit brand, så kan det være en god ide at måle på antallet af nye følgere til din hjemmeside. Omvendt, er dit mål at skabe flere konverteringer, så vil du måske hellere måle på click-raten på dine annoncer, end hvor mange nye følgere du har fået. En anden, men vigtig, grund til at du bør vælge den rigtige målsætning for din annonce er, at Facebook vil hjælpe med at få din annonce synliggjort i forhold til din målsætning.

Lige meget hvad dine mål er, så er det vigtigt at de er specifikke og at du regelmæssigt følger op på dine resultater, så du sikrer dig, at dine annoncepenge bliver brugt fornuftigt.

Fejl nummer 2: Du bruger det forkerte annonceformat

Hvis du bruger det forkerte annonceformat, skyldes det formegentlig en af to årsager. Den første årsag er, at du er ny indenfor Facebook annoncering og derfor ikke ved, hvordan du vælger det rigtige annonceformat til din specifikke kampagne. Det kan for eksempel være om din annonce skal designes som et billede med tilhørende tekst eller en video. Den anden årsag er, at du har haft dine annoncer kørende i et stykke tid, men har glemt regelmæssigt at undersøge, om du stadig bruger de rigtige formater.

Facebook ruller hele tiden nye annonceformater ud, og det er derfor vigtigt, at du undersøger din platforms annoncemuligheder grundigt, og vælger den, du synes, passer bedst ift. din målgruppe og de mål du har sat for din annonce. Du kan bl.a. bruge Facebook Ads guide til at få anbefalinger om, hvordan dine annoncer tager sig bedst ud, uanset hvor de bliver vist.

Husk også regelmæssigt at følge op på udviklingen af dine annoncer.

Fejl nummer 3: Du bruger kun ét annoncesæt

En Facebook annoncekampagne er baseret på annoncesæt, dvs. grupper af individuelle annoncer. Det kan derfor synes klogt og nemt at holde alle dine individuelle annoncer samlet i ét enkelt sæt – men pas på. Det forholder sig sådan, at Facebook højst sandsynligt kun vil give høj rækkevidde til én af dine individuelle annoncer. Du bliver derfor nødt til at holde dine annoncer adskilte, så du sikrer, at alle dine annoncer når ud til din målgruppe.

Fejl nummer 4: Du målretter alt for bredt

Hvis du oplever et lavt engagement på dine annoncer, kan det skyldes, at dine annoncer sendes ud til et publikum, hvoraf en stor del er ligeglade med budskabet af annoncen. Grunden til dette kan skyldes, at du har målrettet din annonce alt for bredt. For at undgå, at dine annoncer sendes ud til et for bredt publikum, kan du med fordel specificerer og tilføje yderligere målretningskriterier til din annonce, så du sikrer dig, at dine annoncer rammer mere præcist.

Fejl nummer 5: Du er for vag i dine beskrivelser

Hvis ikke du er i stand til at skabe opmærksomhed hos dit publikum, og overtale dem til at tage handling, vil du ikke få succes med din annonce. For at sikre, at du kommer til sagen, er det vigtigt at skabe en klar Call-To-Action. Glem alt om at lave lange forklaringer på funktioner, fordele og resultater af dine produkter eller services, og fokusér i stedet på at skabe opmærksomhed og intriger til, at folk klikker sig videre igennem din annonce. Helt generelt, så er det oftest en god ide at holde tingene simple og ligetil.

Fejl nummer 6: Du bruger for meget tekst på dine billeder

Måske kender du til problemet med at lave et super lækkert billede med meget appellerende tekst på til din annoncekampagne – kun for at få det afvist af Facebooks retningslinjer og specifikationer for oprettelse af annoncer. Ifølge denne, vil teksttunge billeder blive afvist. Derfor bør du forsøge at holde din tekst til et minimum på dine annoncebilleder, så du undgår at bruge uanede mængder af tid på at lave billeder, for blot at lave det om igen.

Fejl nummer 7: Du bruger billeder, der ikke er optimeret til Facebook

En af de centrale fejl i arbejdet med Facebook annoncering er ikke at få tilpasset dine billeder til Facebook. Hvis ikke du optimerer dit billede til Facebook, kan det resulterer i, at din annonce vises underligt hos dine brugere, hvilket kan medføre et lavt engagement og manglende incitament til at klikke sig videre ind på din annonce. Du kan med fordel tage et nærmere blik på listen over ideelle billedstørrelser til Facebook her.

Fejl nummer 8: Du bruger billeder, der ikke er iøjnefaldende

Nu vi snakker om billeder, så er det ikke nok blot at overveje størrelsen af dit billede, men også dets evne til at tiltrække opmærksomhed. Du bør derfor sikre dig, at dine billeder fremstår iøjnefaldende, da det som oftest er disse billeder, som kan være med til at sikre en høj klik-rate på din annonce. Det bliver bl.a. foreslået på Wishponds blog, at annoncer i en rød eller grøn farve virker iøjnefaldende, da disse farver står i skarp kontrast til Facebooks hvide og blå farver.

Fejl nummer 9: Du tester ikke dine annoncer

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du tester igen og igen og igen på dine annoncer. Det er vigtigt, at du tester de billeder som du bruger i dine annoncer, dine specifikke Call-To-Actions, dine annonceoverskrifter og jeg kunne blive ved. Ved hele tiden at teste dine annoncer, kan du sikre dig, at du altid er helt opdateret, og ved hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Kort sagt, der bør aldrig være en tid, hvor du kører en Facebook annoncekampagne uden først at teste.

Fejl nummer 10: Du mætter dit publikum

I arbejdet med Facebook annoncering, er det vigtigt, at du husker på, at det er muligt at mætte dit publikum med for mange annoncer.

Det kan selvfølgelig være svært at bestemme, hvornår og hvorvidt du rammer mætningstærsklen, men et godt advarselstegn er et faldende engagement, som ikke ændres, når du indsnævrer dine målretningskriterier. Hvis du har en mistanke om, at dine brugere er mættet, så sæt dine annoncerkampagner på pause, og kom tilbage igen, når du har noget mere værdifuldt at tilbyde dem.

Læs også: 4 måder at forbedre dine Facebook annoncer

Kender du andre fejl man bør undgå i arbejdet med Facebook annoncering?

Vi hører gerne dine bedste tips og gode råd i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar