10-gode-tips-linkedin-profil-2017

Måske har du allerede fået den nye LinkedIn-profil – måske er den lige på trapperne. Uanset, vil vi gerne klæde dig godt på, så du kan sikre dig en top professionel personlig profil på LinkedIn med deres nye layout.

Artiklen tager udgangspunkt i Digital Works’ 10 gode råd til den personlige profil, men med udgangspunkt i samt billeder af, hvordan du optimerer din personlige profil med LinkedIn’s nye design.

1. Inden du går i gang: Skal folk se dine profil-opdateringer?

Du oplever nok indimellem, at LinkedIn fortæller om personer i dit netværk, der har fået nyt job, tilføjet nye skills på deres profiler eller lignende ændringer. I nogle tilfælde vil det give god mening at fortælle, at du ex har skiftet virksomhed – har du derimod ændret et komma på din profil, vil du måske undgå at underholde dit netværk med dette.

Dét kan du heldigvis selv styre ved at følge disse enkle steps:

1. synliggørelse af opdateringer 2. synliggørelse af opdateringer

Du kan også slå det fra her.

2. Husk et professionelt profilbillede

Ifølge LinkedIn giver et billede hele 14 gange flere profilvisninger – og det er ikke så lidt. Samtidig er det også profilbilledet, der sikrer, at dine kunder, samarbejdspartnere, kommende kollegaer, nye besøgende etc. kan genkende dig, hvorfor det er essentielt at huske profilbilledet. Hertil er det vigtigt, at billedet er professionelt – ingen billeder fra jeres seneste julefrokost, feriebilleder med kulørte drinks eller billeder med børn på armen.

Se nedenfor, hvordan du ændrer dit profilbillede med det nye design:

3. linkedin profilbilledet 4. linkedin profilbilledet 5. linkedin profilbilledet

3. Har du styr på din “Public profile URL”?

Din Public profile URL er det direkte link ind til din profil. Med en ren og pæn URL er det nemmere og pænere at linke til din profil ex i din autosignatur, på dit CV eller i dine PowerPoint præsentationer.

Du kan ændre din URL ved at følge disse steps:

6. linkedin edit your public profile 7. linkedin edit your public profile 8. linkedin edit your public profile

4. Skriv et skarpt Summary

Dit Summary (dansk: Kort beskrivelse) bør udfyldes på din personlige LinkedIn profil. Feltet kan bruges til at beskrive dine kompetencer, resultater og erfaringsgrundlag og kan klassificeres som et elevator pitch – altså en kort salgstale om dig og dine faglige kvalifikationer. Nogle arbejder ligeledes med kontaktoplysninger, hvis man ex bruger sin profil til at vedligeholde og etablere professionelle kontakter. Dit Summary vil ligeledes være et godt sted at implementere keywords.

Der er ikke de store muligheder for formatering, men ønsker du ex at opstille dine kompetencer i punktform, kan du lave opsætningen i et Word-dokument og kopiere det ind i dit Summary.

Se her, hvordan du redigerer dit Summary på de nye profiler:

9. linkedin skarpt summary 10. linkedin skarpt summary

5. Din professionelle headline

Din headline’s vigtigste funktion er at fortælle andre, hvem ‘dit professionelle jeg’ er. Mange har sin titel og virksomhed stående – en titel fortæller dog ikke meget om, hvad du egentlig beskæftiger dig med. I stedet anbefaler vi, at du udover titel/virksomhed får implementeret nogle keywords, som er med til at konkretisere dit faglige fokus samtidig med, at du skiller dig ud fra mængden.

Vær dog opmærksom på, at du kun har 120 tegn tilgængelig, så teksten skal være skarp og skåret ind til benet.

Se her, hvordan du redigerer i din headline på det nye design:

11. linkedin headline 12. linkedin headline

6. Få indhold på din profil

Måske har du allerede en række elementer om dit professionelle liv på din profil, men ønsker at uddybe din erfaring og kompetencer? Eller måske skal du starte fra scratch med at udfylde din profil? Uanset stiller LinkedIn en række funktioner til rådighed, som giver dig mulighed for at uddybe din professionelle historie – såsom frivillig erfaring, certificeringer, kurser etc. Det er også her, du finder dit Summary, Erhvervserfaring mm., hvis det ikke allerede er udfyldt.

På de nye profiler finder du funktionen vha. følgende fremgangsmåde:

13. linkedin profil indhold 14. linkedin profil indhold 15. linkedin profil indhold

Tip: Gør din profil visuel ved at tilføje visuelt indhold som præsentationer, links, billeder eller video. Dette kan både gøres under dit Summary eller Erhvervserfaring. Læs mere om, hvordan du skiller dig ud med visuelt indhold på din LinkedIn profil.

7. Knyt dig op på den rette virksomhed

Når du tilknytter dig den rette virksomhed, som din eksisterende arbejdsplads, vil virksomhedens logo blive synligt på din profil. Samtidig vil der være et direkte link fra din profil til din virksomheds Company Page, og din profil vil være synlig fra Company Pagen. Se eksempel herunder.

Er din profil ikke allerede tilknyttet den rette virksomhedsside, kan dette enkelt gøres. Det kræver blot, at din virksomhed har oprettet en Company Page.

Sådan gør du: Klik på din profil og scroll ned til den stilling, du ønsker at tilknytte en side. Herfra klikkes på blyanten ud for den valgte erhvervserfaring, hvorefter du klikker på feltet Company. Begynd så at skrive navnet på din virksomhed og vælg den rigtige fra listen. Afslut med “Save / Gem”. Se, hvordan det ser ud på de nye profiler nedenfor:

16. linkedin knyt dig op på rette virksomhed 17. linkedin knyt dig op på rette virksomhed 18. linkedin knyt dig op på rette virksomhed

 

8. Vis dine skills

Der er delte meninger om Skills – særligt grundet de velkendte ‘endorsements’. Når det er sagt, er endorsements et godt sted at skabe overblik over dine kompetencer for besøgende samtidig med, at Skills fungerer godt ift. søgefunktionen på LinkedIn.

Tip: Brug altid Skills med måde. Udvælg de mest relevante kompetencer, som du gerne vil fremhæve. Og husk, at du kan redigere i rækkefølgen på dine skills samt slette og tilføje nye.

Se nedenfor, hvordan det fungerer på de nye profiler:

19. linkedin skills profil 20. linkedin skills profil 21. linkedin skills profil

 

9. Den kære og vigtige berigelse

Husk at berige dit netværk med fx spændende artikler, events og jobs, du ved, vil kunne vække interesse og indsigt. Husk at du kan berige på flere måder – både i form af personlige beskeder med deling af relevant indhold eller til hele dit netværk med deling af indhold i en opdatering. Særligt ift. sidstnævnte er det vigtigt at huske på relevansen – er dette værdifuld for mit netværk? Man kan nemlig hurtigt komme til at fylde meget og ‘støje’ , hvis man er lidt for aktiv med at dele, alt man ser på LinkedIn.

Du kan også dele vha. LinkedIn blogposts eller ved at dele indhold i LinkedIn grupper.

Læs mere om, hvordan du kan sælge med LinkedIn med fokus på berigelsen.

Når du deler indhold, kan du se din seneste aktivitet på din profil. Se hvordan nedenfor:

22. linkedin se dine aktiviteter 23. linkedin se dine aktiviteter

10. Lav søgninger fra den personlige profil

En vigtig funktion på LinkedIn, når man arbejder ex med rekruttering eller salg, er den avancerede søgning. Du kan fortsat lave avancerede søgninger med de nye profiler, men der sker ændringer ift., hvordan denne funktion fungerer. Med de nye profiler vælger du søgefunktionen og klikker på forstørrelsesglasset (se billede nedenfor).

24. linkedin avanceret søgning

Herfra har du mulighed for at søge med de vante søgetermer (AND, OR, NOT) ift. titler, skills eller lign. Læs mere i denne artikel om søgning på LinkedIn. Du kan ligeledes tilføje flere kriterier til din søgning med funktionerne i højre side, hvor du fx kan vælge i hvilket led, du vil søge, virksomhedsnavn mm. Se mere nedenfor:

25. linkedin avanceret søgning

 

Hvad synes du om LinkedIns nye design for de personlige profiler?

Del gerne din mening i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


2 Svar til “10 gode råd til den nye LinkedIn profil anno 2017”

  1. Jytte Jensen

    Det nye design ser godt ud og er intuitivt. Jeg savner dog i basisversionen at kunne se, hvem der er connections, når man søger på personer. Der står stadig, hvor mange forbindelser, man har, men linket er ikke aktivt som tidligere.

Kommentar