Social Selling er en stærk metode til at berige dit netværk, skabe kvalitetsmøder og leads. Ønsker du at påbegynde din personlige Social Selling rejse, følger her konkrete råd til, hvordan du opnår succesfulde resultater.

Hver gang jeg afslutter et møde med en CEO, en direktør eller en CMO, stiller jeg altid det samme spørgsmål:

”Hvor mange møder accepterer du om året med mennesker, som du aldrig har mødt før, eller købt en ydelse af tidligere?”

Hvis tallet er højt, svarer personen 10, og hvis tallet er lavt, er vi nede på 5 møder. Det er altså mellem 5 og 10 forretningsmøder om året med beslutningstagere. Bestemt ikke et højt tal!

Med alle de mange sælgere, der forsøger at arrangere møder af høj kvalitet, kan man konkludere, at det er en brutal jungle, hvor meget få får chancen. For hvem får møderne? Måske dem som mestrer disciplinen Social Selling.

Prisen for kvalitetsmøder er berigelsen

Berigelse er ønsket om at skabe faglig værdi for både det eksisterende og potentielle netværk. Det kan gøres gennem artikler, blogpost, nyhedsbreve, rapporter, videoer og invitationer til seminarer. Talentfulde Social Sellers sikrer berigelse i deres videndeling på LinkedIn i form af eks. opdateringer, gennem personlige beskeder og delinger i grupper. Spørg bare dig selv: ”Hvornår var sidste gang en person berigede dig ved at kende til din virksomheds udfordringer eller dine personlige interesser?

Gennem din Social Selling berigelse vil du ikke kun positionere dig selv som en værdifuld connection, og en person på LinkedIn med en dybdegående viden, men også som en person, der kender markedet og de potentielle fremtidige tendenser inden for dit ekspertiseområde.

Gennem din berigelse kan du dermed skabe en stærkere positionering ift. dine connections og mulige ambassadører på LinkedIn.

Med udgangspunkt i berigelsen kan du bringe kommercialiseringen i spil. Du har nemlig synliggjort, at du har viden til at løse problemer for potentielle kunder. Beslutningstagere vil ofte foretrække at møde en person, der potentielt kan løse deres problemer. Mennesker laver forretning med folk, som de kender, kan lide og har tillid tid (Know, Like, Trust, Buy) = Berigelse og Social Selling. Læs mere om hvordan du kan sælge vha. berigelsen.

Lad 10 være dit Social Selling lykketal i fremtiden

Hvis du ønsker at skabe succes med Social Selling på LinkedIn, kan disse simple råd styrke dine forretningsmuligheder i fremtiden:

  1. Gør dine LinkedIn-invitationer personlige
  2. LinkedIn beskeder fungerer godt til individuel berigelse og forretningsmuligheder
  3. Husk også reglen om berigelse, når det gælder updates og videndeling i grupper
  4. Brug LinkedIn tags – det kan give dig et bedre overblik over dit netværk – OBS! Tags vil fra den 31. marts 2017 blive fjernet fra den gratis version af LinkedIn og i stedet blive en del af det betalte produkt, Sales Navigator. Læs mere her (opdateret den 14. december 2016).
  5. Hvem er de mennesker, der engager sig i dit indhold? Er det nye potentielle forbindelser?
  6. Deltag i grupper ved at dele viden og besvare spørgsmål, når du kan bidrage med faglig værdi
  7. Brug funktionen “Who’s viewed your profile”
  8. Brug funktionen “Advanced search” til at finde interessante fælles forbindelser
  9. Husk at overholde markedsføringsloven i dit land
  10. Brug din arbejds-email som din primære email på LinkedIn, så folk ikke bliver forvirret. Det skal være krystalklart, at dine beskeder er arbejdsrelateret, hvis du vælger Social Selling vejen.

Husk at følge vores Social Selling B2B Showcase Page, hvis du løbende ønsker gode råd og stærke artikler om emnet.

Del & udskriv side


Kommentar