default_thumb

Med social- og content marketing har det vist sig, at det er muligt at generere leads på hurtigere og billigere vis end via traditionel outbound. De sociale medier kan dog som bekendt bruges til meget mere end lead-generering. Forbrugerne bruger dem eksempelvis til at finde frem til hvilke produkter og services, de vil investere i, og virksomheder bruger dem til at finde ud af, hvad deres kunder efterspørger, og hvad deres konkurrenter tilbyder. Det er med andre ord en fordel for virksomheder at sætte sig ind i, hvad de seneste trends er for at kunne følge med udviklingen.

I denne artikel, finder du derfor 20 interessante øjenåbnere, der kan give dig svar på fx hvilke sociale netværk, der er mest effektive i forhold til at generere B2B leads, eller hvornår du har størst sandsynlighed for at ramme dit publikum på Facebook.

Af Line Nymand Hansen

1. Selv om Facebook er det vigtigste sociale værktøj i forhold til at generere leads på B2C markedet (hele 77 % siger at de har fået kunder gennem Facebook, hvor 60 % har fået kunder gennem virksomhedens blog) er det LinkedIn, der er mest effektiv på B2B markedet, hvor 65 % siger at de har fået kunder gennem det professionelle netværk. Dog er det blot 47 % af virksomhederne, der aktivt bruger LinkedIn, hvor 90 % bruger Facebook. Læs mere her for at opdatere din LinkedIn profil.

2. 77 % af forbrugerne siger, at de er mere tilbøjelige til at købe produkter fra en virksomhed, hvis ledelsen bruger de sociale medier. 94 % siger, at det styrker virksomhedens image, og 82% af medarbejdere siger, at de stoler mere på en virksomhed, hvor ledelsen kommunikerer via de sociale medier.

3. SEO-drevne leads har den højeste konverteringsrate (15 %), hvor paid leads ender på 7 % og outbound marketing leads (Direct Mail, telemarketing) slutter på 2 %.

4. B2C Facebook interaktionen er 30 % højere om søndagen. Så vil man udkonkurrere andre brands på Facebook, er det med at få højnet aktiviteten her.

5. Hele 95 % af alle posteringer på Facebook fansider bliver ikke besvaret af virksomhederne. Hvis du ikke vidste, at dette er en alvorlig bommert, kan du med fordel gøre brug af disse 6 stærke tips til et likable brand.

6. Facebook er den førendee kilde til at referere trafik til websites med 26 %. Twitter følger trop med 3,6 %.

7. 52 % af forbrugerne siger, at de er holdt op med at følge et brand på Facebook, fordi den information, der blev postet, var blevet for gentagende og kedelig.

8. 34 % af virksomheder har genereret leads gennem Twitter, hvor 20% har konverteret. Vil du vide mere om de nye annonceprodukter på Twitter?

9. Twitter har nu 200 millioner brugere, hvor ca. en fjerdedel af alle brugerne betragtes som ”ekstremt aktive”, da de tjekker ind flere gange om dagen.

10. Google+ forventes at nå 400 millioner brugere i slutningen af 2012. Men modsat Twitter bliver kun 17  % af brugerne betragtet som blot ”aktive”. Vil du vide mere om Google+ kan du få 20 gode grunde til hvorfor det er tiden værd.

11. De billede-baserede sociale medier er vokset med 4.000% de sidste 6 måneder og har nu mere end 4 millioner brugere som holdes engagerede – den gennemsnitlige Pinterest-bruger bruger nemlig over halvanden time om måneden på siden, kun overgået af Facebook og Tumbler. 83 % af Pinterestbrugerne er kvinder, hvor de populæreste billedkategorier i USA er mode, desserter, tøj og fødselsdage. Arbejder du med B2B kan du med fordel læse artiklen Pinterest – B2B tips.

12. 4,8 milliarder mennesker ejer nu en mobiltelefon. Kun 4,2 milliarder ejer en tandbørste.

13. Kun 16 % af B2B virksomheder producerer mobil-indhold, som en del af deres marketingaktiviteter. Vil du have flere tal på det mobile, kan du læse mere her.

14. Antallet af tablets i brug i USA er steget fra 34 millioner i 2011 til 55 millioner i 1012, og forventes at nå 108 millioner i 2015.

15. Search skaber den højeste lead-kvalitet. Ifølge HubSpot har SEO leads en konverteringsrate på 15 %. Henvisninger (9 %), paid search (7 %), sociale medier (4 %) og outbound leads (2 %). Vil du gerne have mere styr på SEO optimering?

16. Sociale netværk og blogs optager 23 % af al den tid, der bruges online – det er dobbelt så meget som gaming.

17. SlideShare tiltrækker 60 millioner besøgende om måneden, men vigtigt er det at bemærke for B2B virksomheder, at den tiltrækker 3 gange så meget trafik fra virksomhedsejere end noget andet socialt medie. Vidste du, at Digital Works er på SlideShare?

18. 52 % af B2B virksomheder bruger video, som en del af deres content marketing mix. 26 % af B2B marketing budgetter er investeret i content, og 60 % af B2B virksomheder siger, at de forventer at spendere mere på content marketing i det kommende år.

19. Den mest populære content marketing strategi hos B2B virksomheder er at udsende artikler (79 % gør dette), skrive på sociale medier (74 %), skrive på blogs (65 %) udsende nyhedsbreve (63 %).

20. Virksomheder med 40+ landing pages genererer 10 gange flere leads end virksomheder med 5 eller færre landing pages, og dem med 200 eller flere blogindlæg genererer 3,5 gange flere leads end dem hvis blog har 20 eller færre indlæg.

Indholdet er skrevet med inspiration fra artiklen 72 Fascinating Social Media Marketing Facts and Statistics for 2012, hvor du samtidig kan finde kilder på samtlige punkter i denne artikel.

Social Medie Marketing Icons

Del & udskriv side

Kommentar