3 ting du ikke skal gøre i Content Marketing

Der er mange tilgange til arbejdet med Content Marketing – nogle er brugbare, andre er ikke. For at hjælpe dig med at finde din vej i Content Marketing-junglen, giver vi dig her 3 konkrete tips til ting, du ikke skal gøre.

De følgende tiltag skal du holde dig fra, hvis du vil have succes med Content Marketing:

1. Skabe indhold med henblik på at det skal gå viralt

Hvis du lægger for mange kræfter i at udforme indhold med ønsket om, at modtagerne vil dele det, ender det sjældent særlig vellykket. Indhold der rent faktisk går viralt kommer ofte som en overraskelse. Hvis det bliver for gennemskueligt, hvad hensigten er, smitter det af på modtagernes lyst til at dele indholdet.

Med mindre du er en stor kanon inden for reklamebranchen, er chancen for, at dit indhold går viralt, nok ikke så stor – det er i hvert fald umuligt at kontrollere. Det skal dog ikke tage engagementet fra dig. Fokuser i stedet på noget, du kan kontrollere.

Beslut dig for hvilken type content der giver mening for din virksomhed, opsæt nogle klare mål og udform en plan. Udsend så relevant content af høj kvalitet og hold øje med, hvad din målgruppe engagerer sig særligt i, så du kan blive klogere på deres behov og producere content på dette grundlag.

Fokuser på at lave bemærkelsesværdigt indhold, som beriger din målgruppe, og som opnår de specifikke mål.

2. Producerer én type af indhold

Ovenfor blev det beskrevet, hvordan du skal holde øje med, hvad modtagerne kan lide og udforme indhold herefter. Det er på sin vis også rigtigt, men pas på med kun at sætte dig fast på én type indhold, som fungerer – det bliver modtagerne hurtigt trætte af. Variation er et must. Du skal stadig have målgruppens behov in mente, men forsøg dig med content i forskellige former.

Her kan du med fordel genbruge særligt godt content og udsende det igen i forskellige variationer, det kan fx være i form af video-klip, billeder eller diagrammer. På denne måde skaber du alsidigt content uden nødvendigvis at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang. Læs her mere om, hvordan du sikrer aldrig at løbe tør for content.

3. Udforme en stramt planlagt content kalender

Ingen tvivl om at du skal have en Content Marketing strategi og for så vidt også en plan over, hvilket content der giver mening hvornår. Men at udforme en stram plan, som du printer ud, laminerer og hænger op i glas og ramme, vil ikke tage dig langt. Der skal være plads til ændringer og tilføjelser. Det vigtigste ved Content Marketing må være, at det er relevant og vedkommende, og da det ikke er muligt at forudsige hvad fremtiden bringer, vil en stramt fastlagt plan kun være en klods om benet.

Lav i stedet en kalender hvor du plotter ind, hvornår der sker noget, der er værd at producere content omkring og virksomhedens fokuspunkter for måneden. På den måde er der en overordnet plan og strategi, men stadig med mulighed for revurdering. Få hjælp til en effektiv social media kalender.

For at få den største succes med Content Marketing-arbejdet må du samle et godt marketing team, udarbejde en overordnet strategi med et klart mål og skabe værdifuldt indhold for modtagerne. Find din egen vej og lad være med at lade dig farve alt for meget af, hvad andre gør – det tager dig længst.

Læs hvordan et Content Marketing Framework kan hjælpe dig godt på vej med indsatsen.

Hvilke erfaringer har du gjort dig ift. Content Marketing?

Del dem gerne med os i kommentarfeltet herunder.

Denne artikel er skrevet med inspiration fra dette indlæg.

Skriv en Kommentar

 

Vil du have mere viden om Content Marketing?

Vil du opdateres med spændende viden og artikler omkring Content Marketing? Så følg vores Showcase Page på LinkedIn.
Se Showcase Pagen her