Har du besluttet dig for, at din virksomhed skal på Instagram, men mangler inspiration til, hvordan I griber processen an? Vi har fundet tre gode (danske) eksempler fra forskellige brancher, der viser, hvordan både B2B og B2C kan håndteres på Instagram.

Først – Skal du på Instagram?

Vi bliver ofte spurgt af virksomheder og organisationer, om vi vil anbefale, at de opretter sig på Instagram. Til det spørgsmål har vi altid det samme svar: Det kommer an på, hvad dit formål og strategi er med de sociale medier. Samtidig kan det også være et spørgsmål om ressourcer, da godt visuelt content kræver dels tid og dels de rette kompetencer.

Tidligere har det primært været ‘visuelle’ B2C brands, der har benyttet platformen. Men sådan er det ikke længere. Alt efter jeres social media strategi kan mediet nemlig bruges til mange forskellige formål. Det har vi her samlet nogle eksempler på, til inspiration for dig, der arbejder med sociale medier.

Skab stemning og positive vibes omkring dit brand

Netop dette er Vestas et glimrende eksempel på. Med flotte billeder viser Vestas deres vindmøller på måder, som vi ikke (nødvendigvis) er vant til at se dem:

Samtidig formår Vestas at involvere medarbejderne, som både tager billeder i ‘felten’ og bliver flettet ind som en kort historie sammen med billedet.

Et eksempel er én af Vestas’ teknikere på arbejde:

Et andet eksempel er deres kollega i Sydkorea, som snapper billedet ‘on the road’:

Informer og skab interesse

Københavns Kommune er et andet spændende bud på, hvordan man kan bruge sin Instagram-profil. Kommunen lægger stort fokus på at dele arrangementer, begivenheder og events, som grundet mediets visuelle fokus, kan eksponeres på en interessant måde.

Et eksempel er ‘Straksvielser’ i forbindelse med skuddag:

Et andet eksempel er dette flydende Lucia-optog fra sidste år:


Derudover formår Københavns Kommune at promovere by og kommune med gode stemningsbilleder, der brander og skaber positiv opmærksomhed:

Udover deres eget materiale forstår kommunen at involvere borgere og turister med brugen af hashtagget #voreskbh, som er brugt intet mindre end 61.000 gange. På den måde er brugerne selv med til at generere indhold, der samtidig gør profilen mere personlig og relevant for mange.

Eksponer produkter og vis anvendelsesmuligheder

Søstrene Grene er et godt eksempel på en B2C virksomhed, som formår at skabe relevans og anvendelsesmuligheder for sine produkter. Med et udvalg af forskellige produkter og ideer til, hvordan man kan benytte disse, bliver folk med garanti inspireret til at bruge (og købe) de pågældende produkter.

Et eksempel er, hvordan man pakker flotte gaver ind:


 Et andet eksempel er, hvordan man kan anrette en lækker servering med hjælp fra deres service:


Ligesom Københavns Kommune har Søstrene grene formået at involvere (for)brugerne i høj grad med brugen af hashtaggene #grenediy og #grenehome, hvor brugerne deler deres diy-projekter og boligindretning.

Bliv klogere på arbejdet med Instagram

Vi har nedenfor samlet nogle artikler, som kan være med til at gøre dig endnu skarpere i dit Instagram-arbejde:

Hvem, synes du, gør det godt på Instagram?

Del gerne inspirerende eksempler herunder.

 

 

 

 

Del & udskriv side


Kommentar