content b2b

Content marketing er en essentiel faktor i alle salgsprocessens faser, og det derfor en fordel at beskæftige sig med content marketing som aktør på B2B markedet.

Inden et salg vil en potentiel kunde uundgåeligt lave research på og sammenligne, de virksomheder, der leverer den vare eller service, som de eftersøger, og her vil du gerne rette opmærksomheden mod din virksomhed. I så fald at det lykkes din virksomhed at gennemføre salget, er ønsket at få kunden til at blive brand ambassadør for din virksomhed og forblive engageret og opdateret på jeres brand. I hele denne salgsproces bliver optimeret og gennemført content vejen frem.

Nedenfor får du 3 gode grunde til at arbejde strategisk med content marketing.

Thought Leadership

Thought Leadership er blevet et keyword i flere og flere virksomheders kommunikationsstrategi. Der findes adskille definitioner på begrebet, men overordnet handler det om at positionere virksomheden som kompetent og berigende ved at skabe autoritet og ekspertise. Dette indebærer bestræbelse på at opnå troværdighed inden for virksomhedens fagområde.

Ved brug af Thought Leadership kan din virksomhed differentiere sig fra jeres konkurrenter i berigelsen af nuværende og potentielle kunder. Alt i alt handler det om at generere god omtale. En måde at opnå denne gode omtale er at producere content af høj kvalitet og relevans. Dette kræver både tid og ressourcer, hvilket er værd at investere med henblik på den langvarige virkning.

LinkedIn er et oplagt sted for B2B virksomheder at starte Thought Leadership arbejdet.

Læs mere om Thought Leadership på LinkedIn i artiklen her.

Social Selling

Det betaler sig at lægge energi i at producere berigende content. Det rigtige content kan være med til at skabe tillid blandt både eksisterende og potentielle kunder, som kan lede til kommercielle muligheder for din virksomhed. Relevant content spiller således en væsentlig rolle i en effektiv Social Selling strategi.

Væsentlige nøgleord i salgsarbejdet på B2B markedet er tillid til både virksomhed og sælger, positionering, relationer og det personlige netværk. Med Social Selling bestræber man sig på at styre og strukturere processen, således at både de sociale medier og content marketing udnyttes effektivt i hele organisationen.

Grundstene i Social Selling må være værdiskabelse og berigelse, og godt content er altafgørende i virksomhedens kommercielle arbejde med at skabe værdi for eksisterende og potentielle kunder. I udarbejdelsen af det gode content kan et samarbejde mellem marketing og salg være givende, idet salgsafdelingen kan udstyre marketingafdelingen med betydningsfulde oplysninger om kundernes bekymringer, begrænsninger, behov osv., ligesom at marketing kan klæde sælgerne godt på med relevant og værdiskabende indhold. Dette samarbejde kan have stor betydning i arbejdet med at skabe tillid og værdi hos kunderne.

Læs mere i artiklen Social Selling – sådan får du dit team med.

Positionering

Content marketing kan spille en vigtigt rolle i styrkelsen af dit brand og din position på dit felt. I arbejdet med content marketing, er det dog helt afgørende, at du fokuserer på modtageren og ikke kun på dit produkt. Overvej hvad dine modtageres største udfordringer er, og hvordan du kan hjælpe dem med præcis dette. Ved at flytte dit fokus fra produkt til modtager, har du gode muligheder for at positionere din virksomhed som værdiskabende og placere dig øverst i modtagerens bevidsthed, når denne i fremtiden har brug for en leverandør.

Her er en væsentlig pointe at huske på, at en market leader i høj grad ejer en position på markedet, fordi de ‘ejer’ en position i kundens bevidsthed.

Det er essentielt, at din virksomhed har en klar strategi og content plan, så der dannes en rød tråd både internt og eksternt. Elementerne konsistens, kvalitet og definition af målgruppen bør være prioriteret højt i din content marketing plan.  

Få tips til din content marketing plan i artiklen her.

Del & udskriv side


Kommentar