4 gode råd til best Social Selling practice

Er dit mål at sikre flere kundeemner, bedre anbefalinger og større fortjeneste? Så bør du helt sikkert overveje at hoppe med på Social Selling vognen. I artiklen her har vi samlet 4 konkrete råd til at sikre en effektiv Social Selling-indsats.

Change the game

Vi oplever stadig, at mange virksomheder anser LinkedIn som primært at være en jobsøgnings- og rekrutteringskanal og for flere også en skarp kanal til marketing. Men LinkedIn kan langt mere. Prøv fx at forestille dig LinkedIn som et live networking event, hvor du har Social Selling brillerne på. I stedet for at bombardere dine potentielle leads med salgs- og marketingbudskaber, bør du i stedet fokusere på at skabe interessante samtaler med dine potentielle eller eksisterende kundeemner.

Vis interesse og berig

Kunsten ved at starte interessante samtaler, handler først og fremmest om at vise interesse for dine relationer: Lær dem at kende ift. interesser, udfordringer og behov. Den viden, du opbygger i dialogen, kan du bruge til at finde den helt rette vinkel til (på sigt) at sælge. Start med berigelsen – altså det at skabe værdi for din connection gennem relevant og fagligt indhold. Når relationen og tilliden er skabt, kan du begynde at arbejde med mødebookingen.
Lær mere omkring hvordan du sælger med fokus på berigelsen.

Søg efter kvalitetsleads

Den ineffektive sælger forsøger at sælge til alt og alle. Den effektive sælger derimod forsøger at sælge til specifikke personer, fordi man her har mulighed for at stifte bekendtskab med kundens behov og forventninger og bruge det som indgangsvinkel for opbygning af relationen. Her er det væsentligt at identificere navne, stillingsbetegnelser samt relevante fælles connections eller kontaktflader, som kan bruges til at introducere dig, som sælger, for dine udvalgte kundeemner.

Brug ‘Advanced People Search’ på LinkedIn

Den avancerede søgefunktion på LinkedIn er et effektivt værktøj til at finde relevante kundeemner. Her kan du søge på alt fra keywords og lokationer til konkrete navne og navngive virksomheder. Bare for at nævne nogle få (se mere på nedenstående billede).

Læs, hvordan du bruger LinkedIns søgefunktioner her

 

Connect – men hold det til de relevante

Overraskende nok har flere Social Selling folk mindre end 500 connections. Årsagen hertil ligger i, at det handler om kvalitet frem for kvantitet. Der er altså større værdi i, at have 500 at de rigtige connections end blot at have mange – hvis kvaliteten af de mange vel og mærke ikke er i orden.

Lille og skarp

At have en mindre, men skarp samling connections vil for mange gøre det nemmere at sikre relevans og dermed berigende indhold, når man deler indhold til hele netværket på LinkedIn. Samtidig er det en mere overskuelig opgave at holde sig opdateret på, hvad der rører sig blandt sine forbindelser.

Du bør sikre den personlige kontakt

En helt almindelig fejltagelse er, når sælgere forsøger at sælge gennem deres statusopdateringer frem for gennem den personlige kontakt. Taler man til alle, så taler man i virkeligheden til ingen. Sørg i stedet for, at dit lead får fornemmelsen af, at dit produkt eller din ydelse er det perfekte match ift. vedkommendes situation – og ikke blot et produkt, som kan gavne ‘alle’. Her er berigelsestankegangen igen relevant hele tiden at have for øje, når du kommunikerer personligt med dine LinkedIn connections.

Vil du vide mere om Social Selling?

Vi har samlet en række artikler på området, som kan gøre dig endnu skarpere til arbejdet:

Oprindeligt skrevet af: Lærke Cichosz (9. jan 2017)

 

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

2 Svar
  1. Hej!
    Har udseendet på ens virksomhedsside ikke også en enorm betydning? Nogle har det klassiske setup som f.eks. Berendsen, mens andre, såsom Lego, virker til at have en helt anden type LinkedIn-side – jeg ved ikke om de betaler for det særlige layout? Jeg ville i hvert fald være mere tilbøjelig til at følge og interagere med sidstnævnte side pga. setuppet.

  2. Hej Ulrich,

    Tak for din besked. Social Selling er en indsats, som foregår fra de personlige profiler, men oftest i tæt samspil med virksomhedssiden og virksomhedens content marketing indsats. Hvad angår dit spørgsmål omkring de to typer LinkedIn-sider, er LinkedIn i øjeblikket ved at udrulle nyt design til alle sider. Dvs. at Berendsen også kommer til at få en side lign. Lego’s på sigt (undersiderne ‘Jobs’ og ‘Life’ er dog betalte funktioner). Du kan læse mere om de nye Company Pages på LinkedIn i artiklen her: https://digitalworks.dk/artikler/de-nye-linkedin-company-pages-2016

    De bedste hilsner
    Lærke, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Styrk din Social Selling indsats

Digital Works sikrer, at organisationer udnytter det store salgspotentiale, der ligger i LinkedIn platformen. Gennem målrettet træning af personer i organisationen opnår vi det ønskede kommercielle udbytte.
Læs mere om et skræddersyet forløb