5 eksempler: Sådan bruges Instagram Stories

Det er ikke længe siden, at Instagram lancerede de nye ‘Instagram Stories’, som er en pendant til Snapchat Stories. Men hvad er de for en størrelse, og hvordan kan de gavne din virksomhed i marketing arbejdet? Vi viser fem gode eksempler på virksomheders brug af Instagram Stories.

Artiklen er opdateret 14. april 2020.

Kort om Instagram Stories

Instagram Stories er en nyere funktion, hvor du kan tage billeder og dele med dine følgere. Forskellen fra almindelige opslag er, at billedet/videoen kun ligger der i 24 timer, og at billede/video, udover at være tilgængeligt fra din profil, også er tilgængelig i en række øverst i dine følgeres nyheder.

Sådan gør du – Instagram’s guide:

deling af historier - Instagram Stories

Derfor er det en god idé

Stories giver gode muligheder for virksomheder og brands til at vise en anden side af deres ‘personlighed’ frem samtidig med, at det giver en god mulighed for i højere grad at connecte med sine følgere.

Nedenfor har vi samlet 5 eksempler på god brug af Instagram Stories til forskellige formål, som Instagram selv har fremhævet.

1. Promovering af salg

Det første brand, som Instagram har valgt at fremhæve, er J.Crew, som har brugt Stories til at skabe ekstra fokus omkring et endags-tilbud på deres nye “Jane in Pink”-solbriller. 

1. J.Crew's brug af Instagram Stories

Idéen er ret simpel: Der er en række medarbejdere, som har iført sig solbriller i et photoshoot med temaet pink. Selvom idéen er simpel, er det en god måde at bruge visuelle elementer på og skabe opmærksomhed omkring budskabet – enten når folk kigger deres nyheder igennem eller besøger J.Crew’s profil. 

2. “Behind the scenes”

Flere af de helt store brands poster allerede flotte billeder på Instagram. I forlængelse af dette har Mercedes-Benz anvendt Instagram Stories til at vise  “behind the scenes” på photoshoots, hvor det kan ses, hvordan de flotte billeder bliver skabt. 

2. mercedes-benz anvendelse af Instagram Stories

Lad os lige starte med at slå fast at det naturligvis ikke er alle brands eller virksomheder, som har, kan eller skal tage ekstravagante billeder. Hvis man dog vælger at gøre det, er det, som eksemplet viser, en god måde at vise en anden side af virksomheden på. 

En relevant overvejelse for ethvert brand kunne i tråd hermed være: Hvordan kan man vha. billeder understrege virksomhedens mission og budskaber?

3. Udvidelse af temaer og budskaber

Taco bell har længe været kendt for deres humor og engagerende tilstedeværelse på de sociale medier. Et godt eksempel er deres Taco Bell Snapchat filter, hvor ens ansigt bliver lavet om til en stor taco. Filteret havde stor succes, og af samme årsag giver det god mening at videreudvikle på dette sjove påfund. Det har Taco Bell gjort ved brug af Instagram Stories og dets tegneværktøjer

Taco Bells anvendelse af instagram stories

Endnu en kvalitet ved Taco Bell’s Stories er, at de efterspørger input fra deres følgere ift., hvad de gerne vil se i Stories. Dette er en god måde at opfordre til interaktion og sikre endnu større relevans og interesse i deres kommunikation.

4. Nye måder at connecte på

Brandet AFAR Media poster generelt smukke og inspirerende rejsebilleder i deres Instagram feed og formår på den måde at få deres følgere ud på en form for ‘visuel rejse’ til diverse rejsemål.

Med Instagram Stories har AFAR udvidet denne ‘rejse’. I deres første Instagram Story formåede de at tage deres seere med på en tur rundt i Tyskland. 

AFAR Media - instagram stories

Sammenlignet med AFARs tidligere tilstedeværelse på Instagram er deres Stories en anelse mere upolerede, men de formår at gøre det mere levende og realistisk samtidig med, at de fremviser smukke steder og rejsemål.

5. En mere engagerende promovering

Det sidste brand, som Instagram har valgt at fremhæve, er Starbucks. Virksomheden har valgt at bruge Instagram Stories til et mere ‘traditionelt’ formål – nemlig promovering af produkter. 

Starbucks - instagram stories

Starbucks udnytter sæsonmæssige trends ved at fremvise nogle af deres populære drinks passende til vejret. Ved hjælp af tegneværktøjerne giver de deres Stories et personligt touch og får promoveret deres produkter på en ny og anderledes måde.

Hvordan bruger du Instagram Stories?

Denne artikel har præsenteret nogle gode eksempler på, hvordan virksomheder bruger Instagram Stories. Vi glæder os til at opleve endnu flere gode eksempler på brugen.

Del gerne egne eller andres eksempler herunder.

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar