Vi hører det hele tiden – “mobile first”. Vores website skal være mobil-optimeret, for ellers straffer Google os osv. Du får her 5 tips til, hvordan du med mindre indgreb kan sikre, at din virksomheds tilstedeværelse på de digitale platforme bliver mere mobilvenlig.

1. “Google” din virksomhed – også fra en mobil

De fleste har styr på hvordan deres virksomhed dukker op i Google – både ift. de organiske og de betalte søgeresultater (AdWords). Men hvornår har du sidst googlet din virksomhed fra en mobil? Og har du helt styr på hvilke website-links, der ligger under søgeresultaterne på mobilen?

Faktisk er der allerede i mange lande flere Google-søgninger på mobilen end på computeren (kilde).

I Google AdWords kan du også nemt se, hvor mange eksponeringer og klik du får fra henholdsvis mobil og desktop.

Læs mere om hvordan du får dine annoncer vist på mobile devices.

2. Responsivt website – ongoing work

De fleste af os ved godt at vores site skal være mobilvenligt – Google valgte jo som bekendt i april at straffe ikke-optimerede sider. Men blot fordi du har lavet et responsivt site, kan du ikke slappe helt af alligevel. Husk løbende at teste dit site af fra forskellige platforme, og laver du løbende nye undersider og kategorier på dit site, så husk at du måske hver gang skal ind og til- eller fravælge, hvorvidt de nye sider skal være synlige fra mobilen. Husk også løbende at teste om du kan forbedre den mobile udgave – fx med større knapper osv.

Din ressource-mæssige indsats kan du med fordel justere ud fra andelen af mobil-trafik til din hjemmeside, hvilket nemt kan måles med værktøjer som Google Analytics. Hvor stor en andel af din trafik til hjemmesiden kommer fra de mobile platforme?

Tip: Test hvor mobilvenligt dit website er med dette gratis tool fra Google.

Google har desuden lavet specifikke mobil-guides til en række CMS’er.

3. Er dit nyhedsbrev mobilvenligt?Andel af emails åbnet fra en mobil eller tablet

På verdensplan åbnes hele 65 % af alle e-mails på enten en mobil eller en tablet ifølge denne undersøgelse. Samme undersøgelse viser også, at iPhone står for hele 38 % af åbnede e-mails, hvor desktop kun står for de 34 %. Så hvis du ikke kan overskue at teste på tværs af mobile enheder, kan det for de fleste være et god idé at teste hvordan ens nyhedsbrev ser ud på en iPhone.

4. Husk de sociale medier

Vi oplever ofte, at folk lidt glemmer mobil-venligheden, når der lægges indhold på de sociale medier. Men det vi skal huske er, at de fleste sociale medier besøges mest via mobile devices. Derfor er chancerne for, at dem der klikker på dine opdateringer og links på fx Facebook, sidder med deres mobil i hånden tårnhøje.

Vidste du fx at:

  • 84 % af de daglige besøg til Facebook sker fra en mobil (kilde)
  • Over 50 % af de besøgende på LinkedIn kommer nu fra mobile devices (kilde)
  • 80 % af de aktive brugere på Twitter går via mobilen (kilde).

Derfor – HUSK at alt det indhold du poster på de sociale medier også skal være mobiloptimeret. LinkedIn er det sociale netværk med den mindste andel af mobil trafik, og tal fra LinkedIn viser da også, og i løbet af arbejdsdagen er trafikken fra desktop stadig højest. Så har du indhold, der ikke er mobilvenligt, som skal deles på LinkedIn, så gør det gerne i starten af en arbejdsdag. Herved sikrer du, at en højere andel åbner via deres computer. Men der er selvfølgelig ingen garanti, for husk også, at så snart en LinkedIn-bruger enten deler, liker eller kommenter, så deles indholdet med deres netværk. Og her kan du ikke styre tidspunktet.

5. Mobilvenligt content

Når du skriver indhold til dit website, så tænk altid over om det er en side, som skal være tilgængelig via den mobile navigation på dit site. Hvis ja, så udarbejd indholdet, så det er let at læse fra en mobil. Tænk bl.a. over:

  • Tekterne bør ikke være alt for lange
  • Opdel teksten i mindre afsnit
  • Brug underoverskrifter – men tænk over at dine overskrifter ikke bør være for lange
  • Fremhæv gerne vigtige punkter i punktopstilling
  • Er det nemt at dele indholdet på de sociale medier?

Tip: Prøv selv at besøge en række websites via din mobil, og skriv så ned hvad du synes fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt. Det giver dig et godt sted at starte ift. jeres egen optimering af indhold.

Få endnu flere tips i Goolge’s Mobile Playbook.

 

Del & udskriv side


Kommentar