5 tips til at forbedre din Instagram marketingstrategi

Den mobile trend inden for marketing er kommet for at blive, og et af de sociale medier, der er spået til at få et stort fokus i det kommende år, er Instagram. Instagram er nemlig meget mere end bare et sjovt fotobaseret socialt netværk. Så har du fået gjort plads til Instagram i din marketingstrategi? 

Med den rette strategi kan Instagram bruges som en effektiv platform, hvorfra du kan booste dit brand, promovere dine produkter eller ydelser, tiltrække nye og flere kunder og til at starte samtaler om dit brand og din virksomhed.

I denne artikel giver vi dig 5 tips til, hvordan du kan bruge Instagram til at skabe resultater for din virksomhed.

1. Tilføj links i din Instagram profil

Hvis du vil opnå succes med din Instagram, er det en god idé at bruge links effektivt. Det gør du ved at linke til din virksomheds hjemmeside. Du kan tilføje et klikbart link på din Instagram-profil under din bio-beskrivelse. Med værktøjet Linktree kan du tilføje op til 5 links, i stedet for blot 1. Du kan ændre URL’en så ofte, som du vil.

Det vigtigste er, at der linkes til din websites URL. Det kan være din blog, din hjemmeside, din produktside, en landing page eller hvilken som helst side på dit website.
Måske ønsker du, at dit publikum bliver sendt videre til en specifik produktside i to uger under en særlig kampagne og til en ny produktside efterfølgende? Hvis du afholder en konkurrence, og ønsker at dirigere dine følgere hen til dit website for at registrere sig, kan du linke til dit site i din Instagram-profil. Når konkurrencen er afholdt, kan du blot ændre linket tilbage til din hovedside efterfølgende.

Tracking af trafik fra Instagram
Desværre viser Google Analytics ikke mobiltrafik, der kommer fra Instagram. Dette kommer sig af processen, hvor man bliver omdirigeret fra Instagram over til browser. Derfor bliver den trafik, der genereres, når nogen klikker på et link i din Instagram profil, opfanget som direkte trafik til din hjemmeside, og ikke som trafik der kommer fra din Instagram-profil. Dette kan skabe forvirrende resultater, når du vil analysere din trafik.

Tip: Den bedste måde at omgå dette på er ved at skabe et sporbart link, som du benytter i din Instagram profil. Det vil sige, at i stedet for at indsætte den fulde URL til din hjemmeside kan du bruge værktøjer som bitly.com eller goo.gl til at skabe links, hvorfra du kan spore trafikken til din hjemmeside. Gør dette for hver af dine specifikke links for at kunne analysere og undersøge, hvor meget af din trafik der kommer fra Instagram-kontoen.

2. Iscenesættelse af produkter og services

Fortæl din virksomheds historie(r) gennem billeder og videoer.
Det særlige ved Instagram er de muligheder, som platformen giver dig til at kunne fortælle en visuel historie om din virksomhed. Sæt dine produkter eller services i en kontekst, så der skabes en forbindelse til dit publikum.

Et billede af fx en taske på et stativ giver ikke den samme følelse hos forbrugeren, som et billede af en person der bærer tasken sammen med det helt rigtige outfit. Man kan tage skridtet videre og sætte denne person i de rigtige omgivelser; til en fest, sammen med familien, til et modeshow eller lignede.

Det er altså ikke afgørende, hvad du sælger, men hvordan du iscenesætter dine produkter eller ydelser. At sætte produkterne i et kendt miljø, hvor personer benytter dine produkter, giver dine kunder en familiær følelse og bliver forbundet med produktet og brandet.

User Generated Content (UCG)
Del eller ‘repost’ billeder som dine kunder poster på Instagram. Denne brug af UGC på Instagram er meget kraftfuld og givende for din virksomhed. En ‘reposting app’ kan give den originale bruger kredit, mens du på samme tid viser dine følgere at andre har gavn af dit produkt.

Hvis du bruger Instagram fra en app, kan du bruge apps som Repost, og hvis du adminstrerer din Instagram-konto fra web, kan du fx bruge Iconsquare til at reposte. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at du kun må dele andres billeder, hvis du har indhentet tilladelse fra den pågældende fotograf. Og husk også at kreditere fotografen. Er du i tvivl, kan du hente hjælp i denne artikel om brugen af andres indhold.

Virksomheder, der ikke har håndgribelige produkter at sælge på Instagram, kan stadig sagtens benytte sig af iscenesættelse af deres services. Tag et billede eller lav en video af nøgle-medarbejdere, kunder eller måske en demo af brug af dit produkt eller website.

3. Brug tekstlag på dine billeder

En anden måde at føje værdi til dit Instagram content er, at tilføje tekst oven på dine billeder. Hvad end du deler tips, reklamerer for udsalg eller bare vil have mere opmærksomhed på et billede, vil tilføjelse af tekst på dit billede sikre, at dit publikum ikke misser dit budskab. Så når du har brug for at skinne klart og tydeligt igennem med dit budskab, kan brugen af et “tekst overlag” gøre dine billeder ekstra iøjnefaldende hos brugerne.

Brug et værktøj på din computer som PhotoShop eller et website såsom Canva eller PicMonkey til at redigere dine billeder og indsætte teksten på dine billeder, før du poster det på Instagram.

4. Brug klar ‘Call to Action’ i teksten

Brug billedteksten under billedet til at forbedre din post og formidle et klart budskab til din målgruppe. Kreative ‘post captions’ kan booste engagementet og højne salget.

Billedteksten der lægges under billedet ved upload, ligger lige under hvert Instagram-post. Uanset hvor mange kommentarer, der kommer til efterfølgende, vil den originale billedtekst altid forblive hel og være synlig.

Denne værdiskabende feature bør aldrig efterlades blank, men bør være så beskrivende som muligt for at føre dit budskab til døren. Husk, at du ikke skal gentage, hvad billedet beskriver, men uddybe det. Tilføj gerne hashtags til billedet – dette kan hjælpe dig til at nå længere ud med billedet.

Selvom Instagram tillader dig at skrive op til 2.200 tegn, vil det være idealet at holde sig til omkring 200-300 tegn.
Inkluder en klar ‘Call to Action’ i din tekst, som kan generere trafik og resultater. Hvis du ønsker at få dine følgere til at besøge din hjemmeside, kan du henvise til dit link i din bio.

Uanset hvad din ‘Call to Action’ er, skal du sikre dig, at det er tydeligt for dine følgere. Jo mere simpel en handling der ønskes, jo bedre resultater.

5. Tilføj Hashtags

For at få det bedste ud af dine ‘post captions’ og kommentarer bør du inkludere hashtags. Dette vil hjælpe til at optimere din reach, dit engagement og din synlighed generelt.

Tilføj hashtags der er relateret til din virksomhed eller organisation, din post og din målgruppe. Undgå irrelevante hashtags bare for indgå i de populære søgninger.

Tip: Brug gerne 10 til 15 hashtags per post. Mix gerne dine hashtags med relevante populære hashtags (dem med hundredetusinde billeder eller mere), moderate hashtags (dem med nogle tusinde billeder), mindre populære hashstags (dem med under 1.000 billeder) og din virksomheds eget hashtag. Gem en liste med de hashtags som du oftest bruger på din computer. Så har du dem altid lige ved hånden og nemme at copy/paste og tilføje til dine post.

  • Dine hashtags sikrer dig, at du når ud blandt populære søgninger Og når du indarbejder dine egne hashtags, oprettes et virtuelt galleri af alt dit indhold. Så når nogen søger på dit hashtag, vil de finde alle dine Instagram indlæg.
  • En Instagram-strategi kan hjælpe dig til at adskille dig fra dine konkurrenter, særligt fordi mange virksomheder stadig ikke har formået at få det fulde udbytte af platformen.
  • Forsøg at lave indhold der er anderledes fra dine andre sociale medier sider, for bedst muligt at engagere dine følgere.
  • Interagér med dit Instagram publikum for at booste dit brands tilstedeværelse på mediet. Dette giver trafik, og får dine følgere til at tale om din virksomhed. Dette kan ligeledes forbedre din SEO. Læs mere om sociale signaler for SEO her.

Denne artikel er skrevet med inspiration fra dette blogindlæg.

Har du haft succes med at bruge Instagram i din strategi?

Hvordan bruger du Instagram til at iscenesætte din virksomhed, og hvilke værktøjer benytter du? Del gerne dine erfaringer herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her