Har din virksomhed endnu ikke knækket koden til at drive trafikken fra jeres Facebook side over på jeres website? Vi giver dig her 5 trin til at lede de besøgende på Facebook videre til jeres site.

1. Lav løbende delevenligt indhold til websitet

Et stillestående website sætter en stopper for væksten i antallet af besøgende. Hvis alle de links du poster, fører ind til den samme statiske side, mister besøgende hurtigt interessen. Content marketing må være vejen frem.

Nyt indhold spiller ikke kun en væsentlig rolle i forbindelse med marketing på de sociale medier, men bliver også vigtigt ift. SEO – de sider med det nyeste indhold rangeres øverst på Google. Dette er ikke ensbetydende med, at du konstant skal spytte nyt indhold ud – et berigende opslag en gang om ugen eller måneden gør underværker.

Ved udarbejdelsen af nyt indhold vil du kunne udbygge nøgleordene på din side ift. søgning, ligesom at du kan dele indholdet på jeres sociale medier og i jeres nyhedsbrev.

Få hjælp til en effektiv content marketing indsats med artiklen her eller få hjælp til aldrig at løbe tør for indhold.

2. Gør det let at dele indhold fra websitet på Facebook

Når du har udformet dit nye indhold, skal du sørge for, at det kan deles. En simpel måde at sikre dette på, er ved at integrere en ‘Del’-knap i hvert stykke indhold på dit site. Her kan du bruge værktøjet Digg Digg, som bidrager med forskellige brugbare knapper, som enten kan placeres ude i siden, hvor den følger med, som man scroller ned, eller den kan placeres i toppen eller bunden af dit content.

Det er tilladt at opfordre folk til at dele dit indhold på Facebook, hvis dit post er aktuelt eller særligt berigende, men tænk over hvordan du formulerer dig i opfordringen – det er ikke for at hjælpe virksomheden, men for at oplyse andre om indholdet. Hvis du vil forbedre dine chancer for deling af dit indhold, må du have folks interesser for øje, så de får noget ud af at læse det og derved får lyst til at dele det.

3. Integrer links i posts på Facebook

Det er relevant at kigge på den måde, du poster indhold på Facebook. Især brugen af links i dine posts kan spænde ben for delingen heraf. Du må derfor sørge for, at linket til dit website fungerer som en integreret del af indholdet.

Den mest almindelige måde at integrere et link i dit post er ved at at kopiere det og indsætte det i statusfeltet. Herved kommer der automatisk et tilkoblet billede og tekst til linket. Dette fungerer ikke altid optimalt, da det medfølgende billede og data ikke altid er rammende ift. budskabet.

Med en virksomhedsprofil på Facebook er det muligt at redigere i overskrift, underoverskrift og billede, der følger med et link. Desuden kan du helt slette det medfølgende, så der kun er URL’en i posten eller du kan slette URL’en, så det kun er det medfølgende data, der kan ses.

Herved bliver dine posts mere målrettede og indbydende, hvilket forhåbentlig giver folk lyst til at klikke på linket og besøge dit website.

4. Henvis til websitet flere steder på Facebook

Det er en god idé at henvise til dit website flere steder end bare i dine posts, så der også findes links på de faste sider på virksomhedens Facebook. Helt væsentligt er det, at der linkes til dit website fra ‘Om’-siden. Her er det muligt at henvise til flere sider på dit website, fx kan du henvise til jeres ‘Kontakt’-side, så besøgende let kan komme i kontakt med jer, ligesom at du kan linke til jeres nyhedsbrevstilmelding el.lign.

Du kan også tilføje links til dine billeder, som bliver synlige, når besøgende klikker herpå. Det kan ex være profilbillede eller coverbillede.

Det kan desuden være gavnligt at opfordre øvrige ansatte til at henvise til virksomhedens website på deres Facebook-profiler, så de på den måde kan fungere som ambassadører for virksomheden, som kan hjælpe med at drive trafik til jeres website. Dette kræver naturligvis, at medarbejdere også bruger deres personlige profiler i professionel sammenhæng. Her kan også en social media policy være relevant at tænke ind. 

5. Annoncér, sponsorér og reklamér

Det kan være fordelagtigt at betale for at fange folks opmærksomhed i arbejdet med at drive mere trafik til virksomhedens side, da der er grænser for, hvor langt du kan nå ud udelukkende ved organisk reach.

Der er flere måder, du kan gøre dette på: Du kan enten oprette en annonce med henvisning til det ønskede website, eller du kan booste et allerede eksisterende opslag. Når du booster opslag, er der begrænsninger for billeder, der indeholder mere end 20% tekst. Tidligere har Facebook ikke villet godkende disse billeder til annoncer – i dag er det ‘tilladt’, men under 20% tekst foretrækkes stadigvæk, hvorfor man kan opleve begrænsninger ift., hvor mange man når ud til. Er du i tvivl, kan du bruge Facebooks værktøj, der kan måle mængden af tekst.

Hvis du hellere vil oprette en annonce, kan du gøre brug af Facebooks annonceadministrator. De mest effektive annoncer er for de flestes vedkommende dem i nyhedsfeedet frem for de annoncer, der findes i højre side, så lig gerne dit fokus i nyhedsfeedet.

Det helt grundlæggende for at drive trafik til dit website må være, at du har en grund til at få folk derover. Overvej først om dit formål er, at folk tilmelder sig jeres nyhedsbrev, at de køber jeres produkter eller noget helt tredje, og målret og agér så derefter.

Hvordan driver du trafik fra Facebook til dit website?

Del gerne dine erfaringer og oplevelser herunder.

 

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af dette indlæg.

Del & udskriv side


Kommentar