6 tips til bedre e-mail marketing performance

Har du styr på din e-mail marketing statistik, og arbejder du kontinuerligt med at forbedre denne? Hvis ikke, har vi her samlet 6 tips, som skal være med til at forbedre din e-mail marketing performance.

Indsigt i e-mail marketing statistikker

MailChimp har lavet dette overblik over e-mail marketing statistikker baseret på flere hundrede millioner mails sendt fra deres eget system. I overblikket vises gennemsnitlig åbningsrate, klikrate, soft og hard bounces, abuse rate samt unsubscribe rate – både inden for forskellige brancher samt sorteret ud fra virksomhedsstørrelse.

Oversigten kan bruges til at give dig en fornemmelse af, hvordan dine e-mails klarer sig statistisk set sammenlignet med e-mail marketing inden for samme branche eller samme størrelse virksomhed.

Det vigtigste er dog at holde øje med, hvordan dine egne e-mails klarer sig ift. hinanden og hele tiden sikre, at din statistik generelt set forbedrer sig og som minimum ikke bliver dårligere.

1. Subject linen: ‘Kedelig’ fungerer bedst

Ifølge en undersøgelse foretaget af MailChimp er de “kedelige” subject lines dem, der giver de bedste resultater i e-mail marketing. Kedelige subject lines skal forstås som knap så kreative emnelinjer, der i stedet for at sælge e-mailens indhold fortæller, hvad indholdet er.

Få mere hjælp til at optimere din åbningsrate i e-mail marketing i artiklen her.

2. Find vej forbi spamfilteret

Når man arbejder med e-mail marketing, gør man det formentlig, fordi man gerne vil have folk til at læse sit indhold. Det kræver først og fremmest, at man kommer forbi modtagerens spamfilter. Som udgangspunkt bør man undgå sætninger, der indeholder ord med spam samt brugen af Caps Lock og for mange udråbstegn.

3. Undgå for mange hard bounces

Hard bounces forekommer, når det ikke (længere) er muligt at sende e-mails til en e-mail adresse. Med et højt antal af hard bounces er der større risiko for, at du ender i dine eksisterende modtageres spamfilter, samtidig med at mange hard bounces kan være tegn på en forældet liste, eller at listen trænger til at blive ryddet op i.

I denne sammenhæng vil det dels være vigtigt løbende at være i kontakt med dine e-mail modtagere, for at sikre at de husker dig og holder sig opdateret på nyheder fra dig. Ligeledes kunne en tilgang være, løbende at rydde op i listen, så antallet af hard bounces holdes nede.

Læs mere om arbejdet med liste-kvalitet her.

4. Hold øje med soft bounces

Soft bounces er et tegn på, at den pågældende modtager er midlertidig utilgængelig via vedkommendes mail – Det kunne fx være i forbindelse med ferie, at deres mail-indbakke er fuld eller lign. Så længe der blot er tale om soft bounces, burde mailadressen stadig være tilgængelig og bør bibeholdes. Vær dog opmærksom på at nogle mail-systemer sletter soft bounces efter x-antal mislykkede forsøg – Det gør ex MailChimp ved 5. mislykkede forsøg på at udsende en kampagne til en konkret mailadresse.

5. Mål på din e-mail marketing indsats

Én ting er fælles for de fleste marketing discipliner: Hvis du ikke måler på indsatsen, er det svært at sige noget konkret om, hvordan det går, og om du når virksomhedens målsætninger. For at sikre at du kan forbedre din e-mail marketing statistik, vil det være relevant at måle på ex clickthrough rate, unsubscribe rate, hard bounces samt konverteringsrate. Bliv klædt på til måling af e-mail marketing indsatsen med disse fire metrics.

6. Tilpas e-mail marketing til i dag

En vigtig del af e-mail arbejdet, som skal være med til at sikre en bedre performance, ligger naturligvis også i at holde sig opdateret på hvad, disciplinen e-mail marketing kræver i dag. Fx vil det i dag give mening at arbejde med et professionelt e-mail marketing system, tilpasse mails til mobilen, fokusere på content-delen, skrive let og inspirerende etc.

Oprindeligt skrevet af: Lærke Cichosz (28. juni 2016)

Hvordan skaber du succes med e-mail marketing?

Del gerne dine erfaringer herunder.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her