6 tips til din content marketing plan

Mange arbejder allerede med content-planer. Enten formaliseret eller mere sporadisk. 
I denne artikel får du tips til planlægning, indhold, opsætning af plan og meget mere, så du kan skabe bedre resultater med content marketing i din virksomhed.

1. Planlægning, planlægning & planlægning

De gode intentioner er knap så meget værd, hvis de drukner i “business as usual”… Derfor kan planlægning af indhold være en god idé for de fleste. For nogen giver det bedst mening at lave en stringent plan der følges nøje, for andre er det bedre med en løsere plan der løbende kan tilpasses. En ting er dog sikkert for de fleste, planlægning gør unægtelig arbejdet med content nemmere og ofte også bedre. Husk fx at indlægge diverse kampagner i indholdsplanen, samt at tænke over om der er faste højtider, deadlines eller lign. der er væsentlige for jer eller jeres målgruppe.

Hvis du ikke allerede har en kalender hvori du indsætter dit content, kan du måske finde en her i Google Docs. Her ligger der allerede en del skabeloner som du kan udfylde og enten printe eller dele med dine kollegaer i Google Docs.

Husk også at du kan benytte diverse scheduling tools til at sikre, at indholdet kommer ud på de planlagte tidspunkter. Dette kan også være en god mulighed ifm. ferie osv. (husk dog her, at der bør være nogen som svarer kunderne og evt. fjerner den planlagte opdatering hvis den ikke længere er relevant). Du kan fx planlægge dine opdateringer på Facebook, på Twitter med diverse tools, samt på tværs af sociale medier med social media management systemer eller tools som Buffer.

2. Udnyt mulighederne

Husk at alt indhold ikke behøver at være originalt og egen-produceret. Del gerne andres artikler, rapporter og lign. hvis du mener det giver værdi til målgruppen. Så find ud af hvem der deler kvalitetsindhold inden for jeres felt på fx. Twitter, LinkedIn Pulse, diverse nyhedsbreve og lign. så du altid har lidt godt content “i banken”.

Men husk også at der findes masser af højtider og events der kan bruges. Alt efter branche kan det fx være valentines, dato for momsindberetning, jubilæer, VM, OL, diverse award shows, konferencer, lovændringer og politiske udspil og meget meget mere. Selv her i Digital Works har vi “lukreret” på julen bl.a. i denne artikel.

3. Test, test & test

When Your FB Fans Are OnlineNår vi arbejder med planlægning og udsendelse af content kan jeg ikke sige det nok gange – det handler om at teste. Hvad er det som folk gider at læse? Hvornår er det bedst at sende ud?

Mål på hvilke typer af indhold folk gider at engagere sig i – hvad vil de dele, like, kommentere på osv. Og hvilket indhold får læserne til at klikke sig ind på jeres website, og for nogen måske endnu mere væsentligt, hvilke typer af indhold får brugerne til at konvertere?

Vi skal naturligvis også teste hvornår vi deler indholdet… Test hvornår I opnår bedst resultater med nyhedsbrevet, og med Facebook, LinkedIn, Twitter osv. Der findes ikke en “one-fits-all” regel desværre. Den opdatering vi nogensinde er nået bredest ud med på LinkedIn er fx udsendt fredag eftermiddag i industriferien. Et tidspunkt jeg normalt ellers ikke ville have satset mine penge på. Husk at du i Facebook Insights (under fanen Posts) kan se hvornår dine brugere er online. Billedet til højre viser resultatet af en studie fra sidste sommer.

4. Content til SEO

Du bør naturligvis altid tænke SEO når du laver content. Både ift. ønsket positionering og brug af ord m.m. i selve artiklen, men du bør også “gå den anden vej”. Start fx i Google Analytics (eller et lign. værktøj) i forhold til at blive klogere på hvilke af dine indlæg/artikler der allerede får en masse organisk trafik fra Google. De fleste websites og blogs har en håndfuld (måske flere) indlæg som gennem en længere periode skaber organisk trafik. Identificér disse artikler og se om de har en fællesnævner.

5. Brug visuelle elementer

Imellem dine artikler, blogindlæg, tips og lign. kan det være en god idé at finde nogle billeder, grafer eller infographics du kan bruge i din indholdsplan. Billeder kan enten bruges til at præsentere resultater, statistik eller lign. og disse får ofte bedre spredning og dermed højere synlighed blandt brugerne. Så hvis du ikke allerede har testet visuelt indhold, kunne det være du skulle se nærmere på værktøjer som infogr.am og create.visual.ly.

Og når vi taler om visuelt content er det naturligvis svært at komme udenom Instagram. Bliv inspireret ved at følge de største brands på InstagramVictoria’s Secret har i skrivende stund over 4 mio. followers og Nike har 3,6 mio. Begge virksomheder har “oplagt” visuelt content. Men selvom man måske er en “usexet” B2B virksomhed, kan man også sagtens bruge mediet. Se fx her hvordan General Electric bruger Instagram.

6. Spredning er det halve arbejde

Der er ikke meget ved at have lavet en fin plan for indhold, udarbejdet indholdet, og i hele processen, at have taget højde for KPI’er, positionering og SEO, hvis ingen ser det man har lavet… Så jeg plejer at sige at spredning er det halve arbejde.

Der skal være en plan for hvordan indholdet skal spredes så det når de rette personer. Det kan være at I internt på kontoret kender hinandens netværk, og derved ved hvem der skal dele den internt, for at sikre en god synlighed.

Efterhånden som det er blevet sværere at trænge igennem på medier som Facebook, er det ofte også nødvendigt at have en plan for hvornår der skal investeres i media spend. Dette gælder også LinkedIn, hvor det jo er blevet muligt at sponsere en opdatering rettet mod en nøje udvalgt målgruppe. De fleste vil gerne betale for synlighed hvis man kan sikre sig at den fx når udvalgte brancher, virksomheder, titler osv.

Skriv en Kommentar

 

Kursus i Content marketing B2B

Du lærer at arbejde med indhold der tager højde for positionering, SEO, trafikgenerering, leads og thought leadership.
Se mere her