6 ting du bør optimere på din Facebook-side

Facebook er for mange efterhånden blevet en fast del af kommunikationen til vores kunder, og de fleste har efterhånden masser af erfaring med platformen. Men de flestes Facebook-sider vil nu alligevel have godt af at blive fin-tunet.

Facebook pageFacebook udvikler sig løbende med nye features, muligheder og guidelines. Vi har lavet denne side, som løbende opdateres med nyheder og nye muligheder for virksomheder på Facebook: digitalworks.dk/facebook

Herunder får du 6 tips til ting du bør tjekke på din Facebook-side.

1. Udnyt de nye lempede regler for cover fotoet

Tidligere var der masser af begrænsninger for, hvad du måtte kommunikere i cover fotoet. Nu er der kun én regel du skal overholde – nemlig reglen om max 20 % tekst. Dvs. at du fx nu må; informere om tilbud og priser i dit cover foto, indsætte adresse, telefonnummer og åbningstider samt lave pile, der peger på dine apps.

Læs mere om de nye regler samt muligheder med Facebook cover foto

2. Udnyt “About” sektionen

“About” teksten er den korte tekst der er synlig på forsiden af Facebook-siden lige under profilbilledet. Vi ser ofte at denne plads “spildes” på ligegyldig information, eller måske endnu værre, slet ikke bruges.

Jeg plejer at anbefale at denne boks udnyttes til enten at fortælle hvad din virksomhed laver, eller hvad man får ud af at følge netop jer på Facebook. Og husk så også at linke til jeres website i denne tekst! Der er plads til ca. 155 tegn.

3. Har du ændret din Facebook-url?

Dette er en gammel feature, men ind imellem oplever vi stadig sider der ikke har tilpasset deres brugernavn. Med et brugernavn følger en nem og pænere url og dermed bliver det nemmere at reklamere for Facebook-siden i offline sammenhæng.

Hvis du ikke allerede har lavet et brugernavn for din Facebook-side kan det nemt gøres på fb.com/username.

Husk at du herefter kun kan ændre brugernavnet én gang.

4. Aktivér “reply” funktionen på kommentarer

I marts måned gjorde Facebook det muligt at svare direkte på specifikke kommentarer på din side. Det kan gøre diskussioner og debatter på din side mindre uoverskuelige og gøre det nemmere at bruge Facebook til dialog og debatforum.

For at aktivere denne funktion, skal du gå ind i administratorpanelet og klikke på “Rediger side” og herefter på “Rediger indstillinger”. Scroll ned til til hvor der står “Svar” (Replies) og sæt kryds hvis du ønsker at aktivere svar-funktionen på din side.

Læs hvad Facebook skrev om den nye funktion her.

5. Gennemgå sidens administrator-roller

Der er flere gode grunde til lige at dobbelttjekke om de administrator-rettigheder der er tildelt til folk stadig er aktuelle. Først og fremmest, oplever vi ofte at man har glemt at fjerne tidligere kollegaer og medarbejdere fra listen. Desuden finder mange også både tidligere bureauer og samarbejdspartnere på listen.

Sidste år blev det desuden muligt at give forskellige grader af adgang til siden – En nyttig funktion idet alle tidligere havde samme rettigheder og derved kunne slette hinanden som administratorer. Se de forskellige typer af adgang og hvordan du gør det her.

Find svar på dine spørgsmål omkring administratorroller her.

6. Gennemgå indstillinger for notifikationer

Har du tjekket op på dine notifikationsindstillinger for nylig? Som administrator vil man helst ikke gå glip af noget, så det kan være en god idé at sikre sig at Facebook sender dig de nødvendige notifikationer når folk interagerer med din Facebook-side.

FB notifikationer

Husk også Facebook’s egen mobil app for sideadministratorer. Så er du også sikker på at få besked når der er aktivitet på din side.

Vil du vide mere om det professionelle arbejde med Facebook?

Jeg har herunder samlet en række artikler til dig der ønsker at læse endnu mere om arbejdet med Facebook-sider.

4 Svar
  1. HVORFOR KAN MAN KUN ÆNDRE DET EN GANG?
    Nu er problemet jeg har ændret det til det forkerte. Men hvis jeg skal oprette en ny side får jeg jo ikke mine følgere med:( HOW TO DO? 🙂
    3. Har du ændret din Facebook-url?

    Dette er en gammel feature, men ind imellem oplever vi stadig sider der ikke har tilpasset deres brugernavn. Med et brugernavn følger en nem og pænere url og dermed bliver det nemmere at reklamere for Facebook-siden i offline sammenhæng.

    Hvis du ikke allerede har lavet et brugernavn for din Facebook-side kan det nemt gøres på fb.com/username.

    Husk at du herefter kun kan ændre brugernavnet én gang.

  2. Hej Rie

    Det er naturligvis irriterende at man ikke kan ændre url’en mange gange. Hvorfor det er sådan, kan nok kun Facebook svare på, men jeg kunne forestille mig at det bl.a. skyldes at man hver gang “spærrer” url’en så andre ikke kan bruge den. Ved at ændre flere gange vil hver side kunne spærre mange url’er for andre brugere.

    Du kan læse mere i Facebook’s hjælpecenter her: https://www.facebook.com/help/203523569682738
    Prøv evt. om du kan få lov til at ændre url’en her:https://www.facebook.com/username

    Hvis du opretter en helt ny side, vil jeg anbefale at du laver en opdatering på din “gamle” side hvor du gør opmærksom på at du nu opdaterer på en anden side – og så booste indlægget overfor dine followers så du sikrer at alle ser den.
    Hvis du vælger den vej, skal du dog vide at du ikke vil få alle med.

    Håber det lykkes 🙂

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

  3. Christina

    Hjælp!!
    Hvordan ændre jeg mine åbningstider på min erhverv facebookside?
    Kan ikke finde det.
    Kan nogen hjælpe?

    Mvh Christina

Skriv en Kommentar