E-mail marketing er en af de mest omkostningseffektive digitale markedsføringsmetoder og bør derfor være et vigtigt element i din digitale marketing indsats. Her har vi samlet 6 vigtige elementer, som alle, der arbejder med e-mail marketing, bør kende til.

1. Forskellige platforme – forskelligt design

En stor procentdel af alle e-mails bliver åbnet på mobile devices. Det kan skabe nogle visuelle udfordringer, idet mailen skal kunne tilpasses både mobil og computer. Det er her vigtigt at vide, hvad der kan lade sig gøre rent visuelt, og ex hvordan et responsivt design fungerer. Du bør bl.a. sikre, at mailen ikke indeholder for mange tunge filer som fx store billeder, der gør mailen langsomt at loade.

2. Kort og godt

Vi kender det fra os selv – Mail-indbakken bugner af mails. Sådan er det for de fleste, og derfor har man meget kort tid til at fange læserens opmærksomhed. Derfor er en fængende subject line afgørende for, om mailen bliver åbnet eller ej. Hold generelt tekst kort og skær alt overflødigt fra.

3. Opbyg tillid og skab relationer

Selvom e-mail marketing er kendt for at være envejskommunikation, kan man sagtens skabe værdifulde relationer med kunder og samarbejdspartnere vha. en gennemtænkt kommunikationsstrategi. Tilliden opbygger du ved at være kvalitetsbevidst og altid have fokus på berigelsen – Altså værdien for modtageren. Når du først har formået at skabe tillid til dine læsere, og de har oplevet værdien af dit indhold, er der en chance for, at de gemmer dine mails og bruger i senere sammenhæng. Dette er i modsætning til fx sociale medier, hvor det er svært at søge gammelt content frem.

4. Sæt fokus på det ‘rigtige’ content

Ved at sende indhold til folk, som de rent faktisk ønsker at modtage, kan du som afsender sikre dig en højere click-through rate. Det er altså vigtigt at have i baghovedet, hvad folk interesserer sig for og efterspørger, når du sammensætter dit content.

5. Promover på dine sociale platforme

Det er væsentligt, at din kommunikation i e-mails er i overensstemmelse med kommunikationen på de sociale medier – Og andre digitale platforme for den sags skyld. Hvis du formår at skabe relevant og brugbart indhold til dine modtagere, er der stor sandsynlighed for, at de vil dele dit indhold med deres netværk. Så husk at give din modtager mulighed for at dele dine e-mails på sociale medier, som ex Facebook og LinkedIn.

6. Send remindere ud

Kører du ex en kampagne i en tidsbegrænset periode, afholder et event eller lign., kan det være en god idé at sende remindere ud til dine kunder eller modtagere af e-mail, da der er en væsentlig risiko for, at de enten har overset eller glemt din mail. Mailen kan ex sendes ud et par dage inden tilbuddet udløber/eventet afholdes til en del af målgruppen, fx dem der ikke har åbnet mailen.

Del dine erfaringer herunder

Har du flere tips eller kommentarer til artiklen, er du meget velkommen til at dele dem med os herunder.

Del & udskriv side


Kommentar