7 tips – Øg fan engagement på Facebook

Selvom Facebook efterhånden er en del af hverdagen hos mange , er nogle af de oftest stillede spørgsmål stadig, “hvor ofte skal vi poste?”, “Hvornår på dagen skal vi poste?” Og “hvilken type indhold skaber engagement?”


I denne artikel får du 7 tips til, hvordan du sikrer engagement på Facebook. Alle tal og grafer er fra en undersøgelse af den amerikanske detailhandel, foretaget af Buddy Media.

Facebook er stadig det sociale medie, som flest virksomheder foretrækker i planlægning og implementering af marketingstrategien på de sociale medier. På Facebook er der bogstaveligt talt flere tusind apps, der kan assistere virksomheder med deres marketing indsats. Men, på trods af de uendeligt mange muligheder, er mange virksomheder stadig ved at lære “the basics”, og mange virksomheder er særligt interesseret i at blive bedre til at engagere deres fans.

7 tips til øget engagement på Facebook

1. Det bedste tidspunkt?

Nogle mener, at det bedste tidspunkt at poste på er, når dine fans ikke er på arbejde, og det er de oftest mellem 8-19. På denne baggrund er det bedste tidspunkt at poste mellem 20-07, men da dine fans højst sandsynligt sover mellem 00-06, så må det ideelle tidspunkt for posts være mellem 20-23:59. Det er dog altid en god ide at teste forskellige tidpunkter for posts, da det i høj grad vil variere fra målgruppe til målgruppe.

Tip: Vidste du, at du kan se, hvornår dine fans er online i Facebook Insights?

hvornårskalmanposte

2. Den bedste dag på ugen?

De fleste brands poster regelmæssigt i løbet af ugen. Men er det klogt? Ifølge undersøgelsen er engagement-rate allerhøjest på onsdage og søndage, så hvis I poster løbende, vil det være en god idé at afprøve de to dage, og hvordan de fungerer i forhold til jeres målgruppe.

Tip: Husk at du kan planlægge dine kommende opdateringer på Facebook, så du ikke behøver at poste manuelt.

hvornårpåugen

3. Hvor ofte bør man poste, og hvad er den mest effektive hyppighed?

Kvalitet frem for kvantitet!
1 eller 2 posts om dagen får ifølge undersøgelsen 32 % højere “like”-rate og 73 % højere “kommentar”-rate, sammenlignet med brands, der poster mere end 3 gange om dagen. Men det er her vigtigt at huske, at denne undersøgelse er lavet på baggrund af studier af top 100 brands i verden, og de fleste af dem fra den amerikanske detailhandel. På det marked er man vant til mere støj, end vi er i Danmark. Derfor anbefaler vi sjældent 1-3 posts om dagen.

Brug istedet resultaterne fra undersøgelsen vejledende, og så fremhæver vi undersøgelsens “mest effektive hyppighed”, som viser, at 1-4 posts om ugen giver 71 % højere bruger-engagement, end 5 eller flere posts giver.

4. Længde på posts

Posts kortere end 80 tegn får 66 % højere engagement. Så, keep it short!
Vi skrev om længder på det skrevne online i sidste uge – dyk endnu mere ned i den disciplin her.

5. Content for Facebook posts

Dialogbaserede posts, hvor man stiller spørgsmål genererer over dobbelt så meget bruger-engagement, end opdateringer der ikke indeholder spørgsmål.

6. Post-teknik – “fortsæt sætningen”

En af de mindst anvendte post-teknikker er “forsæt-sætning”(på engelsk kaldet ”fill in the blank”) – fx: “Jeg kan godt lide (…)”, men det er en af de teknikker, der skaber det højeste engagement. Data viser, at den type posts genererer 9 gange flere kommentarer end andre typer posts.

fillintheblank

7. Hold det enkelt

Opdateringer med brug af et billede alene eller blot tekst opnår den højeste engagement-rate. Lidt overraskende får posts kun bestående af tekst 94 % højere engagement end gennemsnittet.

keepitsimple

 

Alle tal og grafer er fra undersøgelse lavet af Buddy Media.

Har du nogle gode erfaringer, hvor jeres fans engagerede sig meget, så del dem gerne med os.

4 Svar
  1. God artikel med masser af kvalitetsråd. Jeg går ud fra, at ‘single photo’-posten på facebook er inkluderet tekst – (altså status + single photo) ellers mangler den type på Buddy Medias graf (den nederste) .

  2. Jeg tegner og maler billeder og postede fornyligt en timelapse-video, hvor jeg malede et billede.
    Den blev set af 5-6 gange så mange mennesker, end et gennemsnitsopslag på min facebookside, som typisk består af et billede med en kort tekst.

    Mvh Tue Søborg Volder

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Udnyt Facebooks-sidens potentiale

På dette kursus får du den nødvendige viden til at drifte din Facebook-side, til at måle på indsatsen samt kendskab til de væsentligste funktioner og muligheder med mediet.
Læs mere om kurset