Hos Digital Works mærker vi en meget stor interesse for det professionelle arbejde med nyhedsbrevet. Derfor ønsker jeg at give dig 8 lette måder hvorpå du sikrer en bedre udnyttelse af din nyhedsbrevsindsats.

Af Nicolai Hæggelin

  1. Subject line bør være max. 40 anslag, dermed kan modtageren se hele subject line i sin mailboks.
  2. Arbejd altid med stærke call-to-actions i din subject line, så modtageren bliver klar over hvorfor netop denne mail er relevant at åbne. Det skal tydeligt fremgå, hvad din læser kan forvente af dit nyhedsbrev, hvis de åbner det.
  3.  Begræns ikke subject line til et budskab, hellere 2 budskaber og dermed muligheden for at ramme modtageren med flere vinkler.
  4.  Du kan let splitte din e-mail database op og sende det samme indhold med to forskellige subject lines og se, hvilke får du får den bedste åbningsrate på. Gør dette løbende og mål dine resultater.
  5.  Husk altid at være reel med dit budskab og den værdi modtageren får ved at åbne brevet. Et dårligt eksempel jeg selv oplevede i sidste uge var fra cdon. Overskriften var: ”Vi har iPhone 4 og 2 DVD for 99 kr”. Så kan man mene at modtageren er naiv ved at forvente at man få en iPhone 4 og 2 DVD til 99 kr. Nogle er helt sikkert blevet skuffet. By the way, iPhonen kostede 8.000,- på hjemmesiden.
  6.  Pas på med at bruge “gratis” i subject line, da det kan påvirke sandsynligheden for at mailen havner i spam.
  7.  Husk som minimum at måle på følgende: Åbningsrater, klikrater, hvem åbner, hvem klikker, hvem framelder sig. Indsigten i disse nøgletal, skaber grundlag for at forbedre indsatsen. Med organisk indsamlede mail-adresser bør en åbningsrate på minimum 20 % for de fleste aktører være realistisk
  8. Integrer dit nyhedsbrev med sociale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook. En simpel share funktion gør det muligt via de fleste systemer. Hvorfor er det interessant? Når der allerede er lavet et godt nyhedsbrev kan det ligeså godt komme ud på flere medier. Der findes mennesker som simpelthen ikke ønsker at modtage flere nyhedsbreve, men gerne får informationer via eks. Twitter, Facebook eller LinkedIn.
5 Svar
  1. Carsten Arent Olesen

    I punkt 6 skriver I “Pas på med at bruge “gratis” i subject line, da det kan påvirke sandsynligheden for at mailen havner i spam.”

    Samtidig med at subject line I netop denne nyhedsmail hedder “8 gode e-mail tips + gratis mobil bog”.

    Blot en sjov betragtning… 🙂

  2. Nicolai Hæggelin

    Hej Carsten
    Tak for din kommentar.
    Du har fuldstændig ret. Vi har selv valgt med denne udsendelse at chance den en smule. Til info kan jeg oplyse at 3 stk. er bounced, så det er ok. Et punkt mere jeg kunne have valgt at tilføje er, at man godt kan eksperimentere med gratis, blot det ikke starten på subject line.

  3. Heidi Steen Jensen

    Hej Nicolai,
    Jeg har også et lille indspark fra advokatvinklen: Man skal generelt være påpasselig med at bruge ordet “gratis”, medmindre man reelt tilbyder noget helt gratis. Forbrugerombudsmanden er af den opfattelse, at man ikke må omtale en vare eller ydelse som gratis, hvis man eksempelvis skal købe en anden vare, for at modtage den “gratis” vare. Dette bliver ofte overset, men prismarkedsføring er på Forbrugerombudsmandens top 10 over fokusområder for 2010, så der er god grund til at være forsigtig!
    Mange hilsner fra Heidi

  4. Peter Dalsgaard Larsen

    Det er også et godt råd, at tjekke ens nyhedsbrev i forskellige browsere og i forskellige mail-klienter.

    Ens nyhedsbrev kan nemlig se meget forskellig ud, alt efter om det vises i Apples Safari eller Microsofts Internet Explorer.

    Man skal også være opmærksom på, at e-mail-klienter fortolker nyhedsbreve forskelligt. I outlook skal man f.eks. være opmærksom på, at modtagerne skal aktivt, acceptere visning af billeder, i ens nyhedsbreve.

Skriv en Kommentar