Bannerannoncering er en af de absolut ældste discipliner inden for online marketing, men næsten lige så længe disse har eksisteret, har der været diskussioner omkring hvorvidt de er ønsket af forbrugerne eller ej. Vi har senest set, hvordan Facebook har udvidet deres annoncer fra kun at være på brugerens højre side, til at der er kommet sponsorerede posts (stories) ind imellem nyhedsfeeds’ene.

Der har længe eksisteret forskellige typer ad blockers, spam filtre og pop up blockere, og udrulningen af disse, skabte panik blandt annoncørerne. De kunne forudse deres annoncer blive fjernet og annoncekronerne blive hældt ud på ingenting. Annoncørerne anså dem som værende et spadestik til afslutningen af en æra, med frit indhold på internettet: “The end of free Internet content will come when Web browsers start blocking online advertisements by default, a DoubleClick executive has warned” (ZDNet, 2005).
Trods de mange forskellige ad blockers er annoncerne dog ikke forsvundet, og det til trods for, at der er kommet langt flere ad blocker applikationer til. Der er nu også kommet ad blockers til Facebook – vi har testet én af dem.

AdBlock er en applikation du kan downloade til browserne Chrome, Firefox, Safari og Opera. Med applikationen vil du opdage at reklamerne på Facebook er forsvundet, både dem i siden og i dit nyhedsfeeds. Applikationen virker også på videotjenesterne Youtube og Hulu. Den fjerner reklamer i videoer og spil samt de reklamer, som fremkommer ved søgning på Youtube.
Rent praktisk downloader du applikationen til din browser og den er klar til at fungere simultant med dine websøgninger og færden på f.eks Facebook.
Hvis du har behov for at slå applikationen fra, kan man gøre det under dine browser indstillinger eller på ikonet, som vil figurere på selve browseren. Du kan vælge at slå den helt fra under indstillinger eller gøre det fra gang til gang på ikonet, samt vælge sider hvor den skal være aktiv.
Den eneste grund til bekymring over denne applikation er, at man skal godkende at den har adgang til din browserhistorik og browser aktiviteter. Dog forklarer virksomheden bag, at det er en funktion der genereres automatisk og at de ikke ser på brugerens private data.

Hvad betyder det for annoncørerne?
Som annoncør kan disse applikationer betyde at dine annoncer vil blive fjernet og hvordan kan man fremadrettet håndtere det?
Man kunne jo f.eks gøre ligesom Dove og involvere sine brugere til at lave mere relevante og personlige bannerreklamer. I kampagnen Dove Ad Makeover udrangerede de nemlig de eksisterende mere negativt ladede bannere med deres egne brugergenerede positive bannere.
Selv Facebook er klar over behovet for at ramme forbrugerne bedre og kommer med forslag til hvordan man kan forbedre sin performance på deres sociale medie. Zedo pointerer også, at de ikke tror at annoncering vil uddø men at den fremadrettet vil blive mere præcis målrettet samt mere brugbar og relevant for forbrugeren.

Kan dette tiltag fra Dove mon være med til at få brugerne til at acceptere bannerne? Og hvad kan man ellers gøre for at bannerne bliver mere attraktive og positive for brugerne?

Bruger folk ad blockers?
Men er der grund til panik blandt annoncørerne? Lige nu står applikationen AdBlock til at have 9.578.584 brugere, dog betyder dette tal som udgangspunkt, at det er antallet af downloads og ikke nødvendigvis aktive brugere af applikationen. Man kan f.eks se på konkurrenten AdBlock Plus at de har mange downloads (over 172 mio.), men relativt få daglige brugere (over 14 mio.) på verdensplan.
Ifølge ClarityRay er USA og Europa faktisk helt op til 9.26% af brugere, som benytter sig af ad blocking. Dog er der forskel på hvilke medier, som bliver ramt hårdest af ad blockers, her rammer det primært nyheds- og teknologi sider hårdere frem for forretning-, finanssider m.m. Her diskuterer Zedo, hvorvidt brugeren finder indholdet på sitet og dermed også annoncerne værdifulde.

Testen
Jeg har nu, hen over et par uger, testet applikationen på Facebook, og må indrømme at jeg i starten ikke rigtig synes, at layoutet fungerede uden annoncerne. Men efter noget tid, glemmer man, at der nogensinde har været annoncer på Facebook og jeg nød faktisk at være fri for mange af de irrelevante og kedelige annoncer. Som beskrevet i indledningen omkring Facebook annoncer (sponsorerede posts (stories)), er både annoncerne i højre side samt mellem nyhedsopdateringer helt forsvundet. Der er nu et blankt område i højre side og kun opdateringer i midten.
Det er helt klart en god løsning for de brugere, som er trætte af annoncer og føler sig irriteret eller forstyrret af dem.
For virksomhederne, vil jeg anbefale at følge Zedo’s råd omkring relevans og værdi i ens bannere.

Ad block på Facebook

Hvad tænker du?
Bruger du selv ad blockers? Og tror du der er en fremtid for ad blockers?
Tror du at bedre og mere relevante reklamer kan afhjælpe reklamelede hos folk

Del & udskriv side


Kommentar