Nå aktive og passive jobsøgere på LinkedIn

Mange firmaer har efterhånden fået øjnene op for værdien i at slå ledige stillinger op på LinkedIn – enten via egen Company Page eller via et købt jobopslag. Men hvad er forskellene egentlig på de to muligheder? Og hvordan sikres der synlighed over for både de aktive og de passive jobsøgere?

Flere slags jobopslag på LinkedIn

Der er flere muligheder for at slå en ledig stilling op på LinkedIn. Vi gennemgår her de forskellige typer, samt dine muligheder for at nå både de aktive og de passive jobsøgere – og vi ser naturligvis også på, hvad det koster.

Købt jobopslag

En mulighed som mange anvender er de såkaldte betalte job-post på LinkedIn. Det koster kr. 1.575,- for 30 dages jobsoplag, og ved at bruge denne mulighed vil stillingen bl.a. ligge under job-fanen på LinkedIn, samt blive promoveret i både mails og i brugernes nyhedsfeed som “Jobs you may be interested in“.

Fordelen ved denne type opslag er, at du ikke behøver at have stillingen liggende på din hjemmeside, idet du indtaster jobbeskrivelsen direkte på LinkedIn.

Udfordringen ved denne model er, at den primært henvender sig til de aktive jobsøgende grundet placeringen. Man skal nok være bare lidt jobsøgende, før man aktivt bevæger sig op på job-fanen, eller åbner de e-mails LinkedIn sender omkring ledige jobs.

Jobfane på LinkedIn

Ifølge LinkedIkn, giver et betalt jobopslag i snit:

  • 568 visninger
  • 86 ansøgninger
  • 30 % visninger over for passive kandidater.

Jobopslag som opdatering på virksomhedssiden

En anden, og som udgangspunkt gratis, måde at slå en ledig stilling op er via sin virksomhedsside på LinkedIn. Her er der dog begrænsninger ift. antal tegn m.m., så jeg vil jeg anbefale, at du benytter en af følgende metoder:

  • Post jobbet som et link ind til jeres website eller evt. et eksternt jobsite
  • Upload jobbet som pdf (gøres ved at klikke på den lille papirklips i opdateringsfeltet)
  • Lav et billede med en overskift og lidt tekst om jobbet. Det fylder mere i nyhedsfeedet og bliver derfor set. Husk dog at indsætte jeres logo og evt. et link i selve billedet.

Fordelen ved denne løsning er, at det er både hurtigt og gratis at komme i gang. Det er også nemmere at få kollegerne til at like og dele, hvis opslaget allerede “ligger derude”. Denne type opslag kommer ud på startsiden, når brugerne logger ind på LinkedIn, og herved er der med denne metode en større sandsynlighed for, at man også når de passive jobsøgende.

Udfordringen med denne type opslag er, at det kræver du har opslaget liggende på dit website eller som pdf, og at det som udgangspunkt kun udsendes til dem, som allerede følger virksomhedssiden. For at jobopslaget skal rejse videre, er man dybt afhængig af, at kolleger og andre (med de rette netværk) liker eller deler opslaget, således at det sendes ud i deres netværks nyhedsfeed. Læs mere om netværksrekruttering her.

Betal for øget synlighed over for en relevant målgruppe

Er stillingen slået op på ens virksomhedsside, og synes man ikke, at der er kommet nok visninger, så er de såkaldte Sponsored Updates en rigtig god hjælp. Ved at bruge denne betalte funktion, kan du relativt billigt købe dig til synlighed overfor en udvalgt målgruppe. Du kan målrette ud fra kriterier som funktion, branche, anciennitet, virksomhedsstørrelse, geografi og meget mere. Dvs. at du ved denne løsning sikrer, at de rette personer ser jobopslaget i deres nyhedsfeed – både de aktive og de passive jobsøgende.

I snit koster det ca. kr. 74,- for 1.000 visninger – og det er jo ikke så galt, når du selv kan bestemme hvilke typer af profiler, der skal se opslaget.

Bliv klogere på LinkedIns Sponsored Updates her.

Find selv de relevante kandidater på LinkedIn

Har du mod på selv at lave detektivarbejdet og finde frem til relevante kandidater, findes der også rigtig gode muligheder på LinkedIn. i denne artikel gennemgår vi hvordan du kan søge efter specifikke kompetencer på LinkedIn og hvordan du approacher dem.

Læs artiklen Find relevante kandidater via LinkedIn.

Skriv en Kommentar

 

Bliv skarpere på LinkedIn

På dette heldagskursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning - bl.a. med fokus på Company Pages, content marketing og måling af indsatsen.
Læs mere her