Analysér negativ feedback på Facebook

Facebook har for nyligt atter ændret i Edgerank algoritmen – Dvs. ændret hvilke faktorer der spiller ind ift. at udvælge hvem og hvor mange af dine fans, der ser din Facebook-sides opdateringer. Vi ser her på den nu stigende vægtning af negativ feedback og på hvordan du kan analysere denne, så du opnår bedre resultater på Facebook.

Facebook har, ifølge Edgerankchecker, øget vægten af negativ feedback i deres udregning af en Facebook-sides edgerank.

Hvad er negativ feedback på Facebook?

Lad os først slå fast hvad negativ feedback overhovedet er for en størrelse. Her taler jeg ikke om de negative kommentarer visse virksomheder i disse tider udsættes for på deres Facebook-sider, men derimod den reaktion brugerne har på sidens indhold. Flere og flere brugere er blevet klar over hvor nemt det egentlig er at frabede sig flere opdateringer fra enten Facebook-venner eller sider man “synes godt om”.

Facebook opfatter en handling som negativ feedback når en bruger:Negativ feedback

  • Klikker på “hide this story”
  • Klikker på “hide all stories from a Page”
  • Klikker på “Report Spam”
  • Un-liker siden

For at se hvilke historier der får negativ feedback, skal du være administrator af Facebook-siden, og derved have adgang til Facebook Insights (Indblik på dansk).

I analysemodulet scroller du ned til sektionen hvor du kan se dine seneste page posts, og finder den kolonne der hedder “Engaged user”.

Facebook negativ feedbackNår du klikker på tallet får du en boks frem der viser hvilke handlinger brugerne har foretaget sig ift. den valgte opdatering (se billede i venstre side), og har den valgte opdatering fået negativ feedback, vises dette nederst.

Ifølge Edgerankchecker er 76 % af den negative feedback på Facebook at brugerne klikker “hide” på en enkelt historie, og derved har man som side stadig mulighed for at forsøge at engagere disse brugere i fremtiden. Ca. 16 % klikker på “hide all” og vil ikke længere modtage opdateringer fra siden i deres nyhedsfeed og ca. 8 % klikker på “report spam”. Under 1 % vælger at “un-like” siden.

Hvad får brugerne til at give negativ  feedback?

Ifølge en analyse lavet af Edgerankchecker hænger mængden af negativ feedback sammen med mængden af engagement. Dvs. at opdateringer, billeder m.m. som driver en høj grad af engagement, ofte også vil have en højere andel af negativ feedback på Facebook. Dette giver god mening idet indhold med høj engagement i mange tilfælde kan være indhold der måske “skiller vandene” og evt. udskiller sig fra sidens øvrige indhold. Ifølge analysen er særligt billeder ofte en kilde til højere grad af negativ feedback.

Men som udgangspunkt giver brugere negativ feedback hvis de ikke længere føler deres forventninger bliver indfriet, eller hvis de føler at der kommer for mange opdateringer. Bare se på dit eget mønster, hvornår har du sidst un-liket en side, eller lukket ned for at modtage flere opdateringer fra siden?

Ifølge analysen er de brancher der er mest udsatte for negativ feedback rejsebranchen, fødevareindustrien samt sundhed og pharma.

Hvordan undgår jeg negativ feedback på min side?

Her ville jeg ønske jeg havde ét svar der fungerer for alle – Men uanset hvor meget vi gør os umage, kan vi nok ikke helt undgå “negativ feedback”. Som side-ejere kan vi dog sikre at:

  1. Vi holder hvad vi lover – Dvs. gør det klart overfor brugerne hvad de kan forvente at få når de “liker” Facebook-siden, og så herefter holde os til det.
  2. Vi analyserer den negative feedback – Dvs. bruger Facebook Insights til at få indsigt i hvilke typer af opdateringer der får meget negativ feedback, og så vurdere fra gang til gang, om der skal ændres i hvilken type indhold der postes på siden.

Der findes desuden systemer som hjælper dig med at analysere den negative feedback – se eksempelvis edgerankchecker.com.

Har du et godt tip?

Analyserer du den negative feedback på din Facebook-side? Og i så fald, hvad gør du for at minimere det?

3 Svar
  1. Anders Witzel

    Jeg kan meget klart genkende mønstret som handler om, at når et opslag får stor opmærksomhed og positiv respons, hører der ofte også tilsvarende højere grad af negativ feedback med.
    Det er nok en situation som er mere eller mindre umulig at undgå.

    Jeg analyserer ikke i dybden og konsekvent, hvad der får vores likers til at give den negative feedback, men som artiklen skriver, er det ofte når vi går lidt ud over den sædvanlige stil eller poster et billede som er ‘lige på kanten’ (ofte noget humoristisk).

    Som jeg ser det, skal man være villig til at miste nogle enkelte fans hvis man vil opleve den store succes.

    //Anders.

  2. Morten D

    Det er vel også ret interessant, om der så fremover vil udbrede sig en såkaldt “pageterror”. Altså vil der så pludselig blive lavet profiler der bevidst går ind og giver negativ feedback til pages? – det vil jo på en eller anden måde have indflydelse på Edgerankingen, eller hvad?…

  3. @ Anders
    Helt enig – det er svært at engagere folk uden nogle vil falde fra.

    @ Morten
    Gyser ved tanken – en helt ny form for trolls.
    For ja, det vil højst sandsynligt påvirke edgeranken…

    Hav en super dag

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

Skriv en Kommentar