Sådan når din artikel LinkedIn rundt

Udgiver du artikler på LinkedIn? Bliver dit content delt og spredt? At udgive artikler på LinkedIn er ideelt til at opbygge og styrke dit personlige brand – og så øger det eksponeringen af din virksomhed. I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan du kan øge eksponeringen af dine LinkedIn-artikler, så de bliver læst og delt af så mange som muligt.

Læs mere om, hvordan du skriver en vellykket LinkedIn-artikel, her.

Udgiv mandag eller tirsdag

For at opnå optimal eksponering af dine LinkedIn-artikler, bør du teste udgivelse af dem mandag eller tirsdag. Det er ifølge tal fra LinkedIn disse ugedage, der deles flest artikler på LinkedIn. Efter tirsdag falder antallet af delinger stødt i takt med, at weekenden nærmer sig – og det er da også i weekenden, at antallet af delinger er på sit laveste.

LinkedIn-artikel delinger

Ovenstående graf viser det samlede antal delinger af LinkedIn-artikler udgivet på de enkelte ugedage. For at opnå så stor eksponering og spredning som muligt, er det vigtigt at have med i din planlægning, at der er stor forskel på, hvor mange der ser og deler din artikel på henholdsvis en tirsdag og på en lørdag. Dog er det også vigtigt at understrege, at du bør gøre dig dine egne erfaringer – det kan være, at lige præcis din målgruppes adfærd differentierer sig fra mængden.

Vælg det rette emne

LinkedIn matcher alle artikler med en specific kanal som fx sundhed, big data eller PR. Jo mere fokuseret din artikel er, jo større chance er der for, at den dukker op i en relevant kanal.

Når du skal vælge et emne at skrive om, bør du udvælge et specifikt område, som du er ekspert på – og skriv så alle dine artikler med dette område som udgangspunkt, hvis du ønsker at opbygge en position som thought leader inden for området. Stil dig selv spørgsmålet: “Hvilket emne vil jeg gerne være ledende ekspert indenfor?” Det er dette område, du med dine artikler skal dække. Det kan være en niche og skal gerne være praktisk – og så skal det vigtigst af alt være brugbart for din målgruppe.

Det er dog ikke alle emner, som er lige populære på LinkedIn. En analyse af 20.000 artikler (se nedenstående graf) har vist, at særligt emner om selvudvikling, lederskab og succes skaber engagement og høster både likes og delinger – altså emner, der stemmer overens med LinkedIn som et professionelt socialt netværk. Du gør også klogt i at inddrage nogle af ovenstående emner som keywords i din artikel, da dette ligeså har en stor indflydelse på graden af eksponering og deling af dit content.

LinkedIn emner engagement

For at opsummere: Det er vigtigt, at din artikel er berigende for dit netværk. Skriv derfor artikler om emner, som har relevans for din modtager og endnu vigtigere –  som du ved noget om.

Skab debat

LinkedIn viser content baseret på antal visninger, likes, kommentarer og delinger, eller kort sagt: Niveauet af engagement. Det er derfor vigtigt, at der er interaktion og engagement knyttet til din LinkedIn-artikel.

Vær derfor ikke bange for at være kontroversiel i dit valg af emne. Kontroversielle emner skaber grobund for kommentarer – særligt fra personer, som ikke er enige med dig. Du kan skabe endnu mere engagement på dit content, hvis du afslutter din artikel med et åbent spørgsmål, som lægger op til debat. Dette kan være i form af spørgsmål til læserens egne erfaringer, råd, spørgsmål eller generelle kommentarer.

Glem ikke overskriften

Overskriften er altid afgørende i forsøget på at vække interesse. Men på LinkedIn er en optimeret overskrift vigtigere end ellers. Mange af LinkedIns brugere er travle personer og skimmer derfor kun overskriften – og kun de mest interessante ender med et klik.

Hvilke overskrifter virker så bedst? På LinkedIn er de mest effektive overskrifter de, der svarer på et spørgsmål eller tilbyder en overskuelig liste. Listeoverskrifter er særligt effektive, fordi de fortæller præcis, hvad en læser kan forvente af en artikel. “Hvorfor”-overskrifter fungerer ofte også godt, fordi de prikker til læserens nysgerrighed. Når dette kombineres med et kontroversielt emne, er du mere eller mindre sikret læsere, som måske endda engagerer sig og kommenterer på din artikel.

Kort sagt…

I sidste ende er der ikke stor forskel på at poste artikler på LinkedIn og på andre platforme som Facebook, blogs el.lign. Det handler om at lytte til sine læsere. Kend dine læseres behov og kombiner disse med din egen viden ved at skrive berigende artikler om et emne, du er ekspert på, og dine læsere er interesserede i.

Bør du udgive artikler på LinkedIn? Læs denne artikel og bliv klogere.

Hvad er dit bedste tip til at sikre, at dit content spredes på LinkedIn?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i Social Selling

Denne 3-dages Social Selling Master Class er en stærk kombination af teori, praktisk træning på dagen og cases, som viser udbyttet ved at arbejde struktureret og målrettet med Social Selling.
Læs mere her