Bannerets brandingværdi

For de fleste læsere vil det ikke være den store nyhed at banneret står ved en skillevej ift.  hvilke KPI’er, der skal lægges til grund for en saglig evaluering. Emnet er yderst debatteret i både USA, UK og sågar Danmark i skrivende. Hvorfor? FORDI udelukkende måling på kliks og konvertering hører fortiden til for den professionelle annoncør.

Af Nicolai Hæggelin

Meget få klikker, surprise!

Den seneste analyse fra comScore research (fra 2010), udført i samarbejde med Starcom, viser at kun 16 % af alle internetbrugere nu klikker på en bannerannonce indenfor en måned. Året før var tallet 32 %.

Bannermediet er desværre havnet i responshjørnet, takket være annoncørernes store kærlighed for navnlig Google, som sikkert ikke bliver mindre de kommende år. Baggrunden er simpel: Prisen afregnes på kliks og kvaliteten af trafik og potentielle leads er stærkest på ren ROI for 9 uf af 10 annoncører. Google har i al sin enkelhed overtaget den stærke position som pull medie den fysiske telefonbog havde i gamle dage.

Bannerets brandingværdi

ComScore offentliggjorde en spændende analyse i december 2010 med et panel på 1. mio. amerikanere (se modellen nedenfor). Analysen viser det stærke samspil som bannerannoncering og search skaber over en 4 ugers periode.

Samspil mellem banner og search

Jeg vil lige adressere forholdet, som for nogle læsere måske er ganske logisk, nemlig at Google er en høstemaskine for annoncørens forskellige marketingtiltag både off- og online. Ingen marketingtiltag vil på sigt betyde reduceret kendskab og præference i markedet ift. produktet, hvilket vil påvirke mængden af trafik, som Google kan høste på.

Husk igen på at Google er et pull medie.

Hertil skal organiske søgninger, trafikforøgelse under og efter afvikling af bannerkampagner tillægges værdi, det som med rette kan kaldes god gammeldags branding. Værdi som ikke kan aflæses på klikraten, men derimod er et afledt resultat af bannerannonceringen. Vigtigt datagrundlag som naturligvis skal indgå i vurderingen af bannerets effekt som annoncemedie. Men hvor mange annoncører laver det grundige stykke arbejde både ift. KPI’er og den holistiske evaluering?

Det kommer vi til at se nærmere på den kommende tid i nyhedsbrevet.

Bannerets brandingmuligheder

Afslutningsvis vil jeg gerne kort ridse op hvilke styrker, jeg mener banneret har for den professionelle annoncør, og hvorfor fremtiden ikke er dyster, hvis mediet tillægges anden værdi end blot klikket.

Banneret kan:

  • Skabe hurtig dækning i markedet og kendskab = branding
  • Målrettes skarpt efter brugeradfærd = branding
  • Stærke kreative og involverende muligheder = branding
  • Styres og optimeres løbende
  • Kontekstuelle muligheder = branding

Vi har tidligere skrevet om brugen af dwell time som KPI, som du kan læse mere om i artiklen Dwell time som KPI.

Vil du vide mere om bannerkampagner?

Ønsker du at blive klogere på det professionelle arbejde med banneret, er der stadig pladser til vores åbne seminar hos Nykredit den 16. juni kl.9-12.

Se hele programmet og tilmeld dig bannerseminaret her.

4 Svar
  1. Thomas Løjmann Jørgensen

    Spændende indlæg, glæder mig til at læse mere om emnet i den kommende tid.

    Hvordan viser du synligheden af hele branding-værdien? Rigtig mange oplever jeg, hælder mest til de ting man direkte kan måle f.eks. via et webanalyse værktøj eller hente ud fra annoncørens platform.
    Branding kan på en måde ’vises’ ved at se på eksponeringer og så alligevel ikke helt…

    /Løjmann

  2. Søren Bronée

    Dejligt med et indlæg om dette emne, som det er helt centralt at få debatteret. Der er rigtig mange, som mener de fornuftigt optimerer banner kampagner alene ud fra kliks og konverteringer, men tingene er jo uendelig mere kompliceret – som tilfældet er på alle andre medier, off- som online.
    Glæder mig til at følge (og deltage i) debatten.

    /Søren Bronée, Havas Media

  3. Claus Østerby

    Spændende indlæg. Og vigtig pointe med pull/push ift. hhv. Google og display.

    Ingen tvivl om at Google er eminent til at drive salg. Men pga. mange brugere benytter Google som en slags browser, og endda til tider skriver selve URL’en i søgefeltet, tager Google (og affiliate for den sags skyld) credit for langt flere salg end de i princippet har gjort sig fortjent til. Der har været – og bliver stadig – fokuseret så uendeligt meget på det sidste klik. Det giver ikke mening, når sandheden er at kun 16% af alle brugere klikker på et banner. En anden omfattende undersøgelse, fra comScore fra ’09, viser at 80% af samtlige bannerklik stammer fra 16% af brugerne og at ‘klikkerne’ fortrinsvist er lavt uddannede med lav indkomst. Interessant er det at dem, der ikke klikker konverterer forholdsvist mere – alene på baggrund af eksponeringen (når der eksponeres på baggrund af relevant adfærd). For at komme nærmere sandheden om hvilke digitale medier, der leverer konverteringer, er det interessant at se på rejsen mod konverteringen – og ikke blot det sidste klik. Nogle mediebureauer arbejder derfor med assist scores, hvor de enkelte medier vurderes ift. hvordan visningerne op til konverteringen vurderes at have bidraget til den enkelte konvertering. Dette med målet om at komme lidt tættere på sandheden om hvad der reelt ligger til grund for konverteringen.

    Mindshare afholder iøvrigt et seminar om lige præcis dette den 12. maj, hvor der fokuseres på Display, Search og Affiliate Marketing’s bidrag i forhold til at skabe salg samt Path to Conversion & Contribution Modeling. Se mere her: http://www.mindshareseminar.dk/

    /Claus Østerby
    Specific Media

  4. Martin Mollerup

    Alt skal opvejes i forhold til …
    – bl.a. markedets behov, produkter, konkurrence, annoncører, vaner, efterspørgsel osv. osv.

    Som eksempel da Contact (eniro) som det første “beslutningsmedie” på print i 2001 åbnede “erotik” kategorien for escort annoncer i deres kun 1 år gamle bog og konkurrent til de gule sider, her kom alle kendte bordeller i København med under kategorien erotik, flere af dem med helsideannocer og halvsider, men da ingen vidste man kunne finde escort piger i “Contact” som bogen/kataloget hed, så var annonceringen værdiløs. Behovet var der, men dagblade som BT og EB havde effekten på da bagerste sider fordi man altid har kunne finde dem her. (har jeg hørt) 🙂

    Skal man ud med et nyt mobil selskab eller et rejsebureau, så er hele markedet og efterspørgslen der allerede, og man kan i princippet lade de store veletablerede stå for brandingen på display og via offline medier, og så selv høste kunderne med en super skarp strategi alene i beslutningsmedier som bl.a. med google adwords. Markedet og behovet er eksisterende, branding og nye produktlanceringer som mobil bredbånd (da det var nyt) kan man også lade andre om markedsføre så det bliver i folks bevidsthed, og igen høste kunderne via beslutningsmedier som google, når kunderne er klar til at handle og alligevel tjeker google for at se om de kan finde det samme produkt billigere eller bedre.

    Charter ferier og billige rejser er også et eksisterende marked, men skal man ud og sælge unikke oplevelser ingen har hørt om før, eller for at skære det helt ud i pap – skal man som eksempel sælge “lyserøde elefanter med blå huer – fordi man så kan løbe hurtigere”, så kommer man ikke nogen steder i et beslutningsmedie, før publikum ved det findes og hvorfor man skal købe det, herved skal man ud og påvirke publikum med annoncer og branding før det bliver relevant i et beslutningsmedie. Man kan ikke direkte påvirke forbrugere med holdninger, informere eller oplyse om nye ting i et beslutningsmedie. Beslutningsmedier er først relevante når publikum er påvirket, efter vi har ændret holdinger hos forbrugerne og efter vi har oplyst om at nu kan man dit eller dat og har fået fortalt hvorfor man skal købe det …

    At måle effekten af medieinvesteringer på tværs af medier er IKKE svært selvom mange ikke er kommet i gang endnu, vi gør det hver dag som default for alle kunder, og det er jo ikke effektmålingen der gør det alene, for hvad bruger man så den viden til, som man har beriget sig med? Konstatere at, sådan gik det i går, sådan gik det på sidste kampagne og så kan vi gætte os til hvad vi skal gøre i morgen eller på næste kampagne?

    Mange annoncører evaluerer deres kampagner i Analytics ud fra sidste klik, hvilket er farligt … Og som også nævnt af andre får Google Adwords krediteret den største effekt fordi de har det sidste klik, det går umiddelbart kun ud over medierne som ikke får krediteret den korrekte værdi, og efterfølgende står svagere når annoncører skal allokere budgetter. Men hvem snydes? – er det mediet som mister deres gensalg, eller er det i virkeligeheden annoncøren der snyder sig selv ved at fjerne det attributionsmæssige mest effektive budget fordi der evalueres ud fra det sidste klik, som er det umiddelbare mest effektive?

    Google Adwords ville ikke være effektivt hvis publikum ikke vidste hvad de skulle google. Så bannere, brandingen eller annoncering som begreb er effektivt, og kan måles uden problemer, også uden der er klik involveret. Og helt ubesværet af hvor mange led der er med i brandingprocessen. Min vurdering er at konverteringen er én samlet påvirkningsprocess og én samlet konvertering som ikke ville være tilstede uden alle respektive mediers involverede påvirkninger, se som eksempel illustrationen her:
    http://www.tracead.net/147/annonce-attribution-adfaerdstilpasset-optimeringsteknologi

    Men tilbage til “hvad bruger man sin viden til”? – til at konstatere noget eller at optimere noget?

    Og husker man at kigge på om det er medierne der konverterer for dårligt, eller er det måske ens egne budskaber der hænger lidt i hampen?

    Det jeg synes man skal kigge lidt mere på, er de budskaber man forfølger folk med i hver eneste eksponering, idet medie-attribution ikke er rocket science for hverken profesionelle annoncører eller annoncører uden den store erfaring. Man bør optimere sine kampagner på tværs af medier og med hjælpe fra alle kanaler baseret på publikums adfærd hos hvert medie, kaldet: “annonce attribution”, og ud fra det man forsøger at påvirker publikum med, i stedet for kun at vurdere det medie man forsøger at påvirke folk igennem.

    Sæt en dårlig sælger ved telefonen med dårlige argumenter, og du får et dårligt resultat. Sæt en god sælger ved telefonen der formår at nå ind til modtageren og du får et bedre resultat. Bliver man ved med at give den dårlige sælger ringetid fordi han når at ringe til flest, så bliver det til en gang stalker-spam, og det kender de fleste sikkert fra viasat og telia som klarer den disciplin helt fint, og hvor begge i øvrigt i tæt løb begge kæmper om den gule trøje.

    Banneret i sig selv er ikke problemet, det er de folk der står for indholdet af banneret der sidder med udfordingerne … 🙂

    /Martin Mollerup
    TraceAd DNA

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld