Mediamind offentliggjorde i marts måned deres seneste store undersøgelse Online Advertising for Financial Services. Rapporten er baseret på en analyse af mere end 28 milliarder online-reklamer og redegør for best-practice og hvad der fungerer for finansielle online kampagner. Nedenfor præsenteres nogle af rapportens spændende hovedkonklusioner.

På det amerikanske marked blev der i 2009 omsat for, i omegnen af, 2,7 milliarder dollars i bannerreklamer for finansielle services alene. Dermed var bannermediet det medie, som den finansielle sektor investerede flest penge i, efterfulgt af  avisannoncer som omsatte for mindre end 2/3 af online banneret.

Performance topper på kort-, rejse- og bilsider

Afhængig af i hvilken sammenhæng de finansielle reklamer vises, vil konverteringsraten svinge kraftigt. Undersøgelsen viser, at reklamer som placeres på kort- (maps), rejse- eller bil-sider, opnår den højeste konverteringsrate.

Vælg det rigtige bannerformat

Det bannerform som opnår den højeste konverteringsrate er den såkaldt ’Floating Ad’, som er reklamer der popper op på siden for at gå i sig selv efter kort tid. Disse efterfølges af  ’homepage takeovers’. Generelt viser undersøgelsen, måske ikke overraskende, at desto større og mere synlig banneret er jo højere konverteringsrate.

Konverterings- og klikrate afhængig af sektor

De virksomheder inden for de finansielle sektorer som generelt opnår de højeste konverterings- og klikrater, er kreditkort-udbyderne efterfulgt af investeringsselskaber og banker.

Opnå en høj Dwell Time

Undersøgelsen viser, at de finansielle reklamer opnår den højeste dwell time samt dwell rate, når de vises i sammenhæng med spil, musik, instant messaging, sundhed og skønhed, sociale netværk og mails.

Rich media vs. standard banneret

Brugen af rich media, og specielt de som indeholder video, kan være med til at øge kampagnens performance. I analysen tredobler rich media klikraten i forhold til standard banneret og kan øge konverteringsraten.

 

1 Svar
  1. Henrik Blunck

    Der er ingen tvivl om, at netop format, relevans, variation og kontrast spiller en væsentlig rolle i forhold til det at tjene penge på bannerreklamer. Jeg skrev selv en e-bog om emnet da jeg udgav “Sådan tjener DU penge på bannerreklamer”, og den påviste netop, at der VAR markeder hvor Google næsten intet gav med Adsense, men hvor du med de rigtige bannere kunne flerdoble din indtjening.

    Det næste der så også var vigtigt var at sikre, at folk så også fik betaling for de bannere der skabte salget, og på dét område kan folk hurtigt sætte penge til, for der er et par brådne kar i branchen som, desværre, ikke betaler til tiden…

    Tak for en interessant artikel, som bekræfter, at med en omsætning på over 2 mia dollars, så er folk ikke helt så bannerblinde som nogle påstår. 😉

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld