Beløn dine Facebook fans – og behold dem

Facebook som marketing kanal har vist sig som værende yderst effektiv, hvis man forstår og lykkes med at opbygge og engagere sine fans. En af de bedste måder at sikre dette er ved at belønne nye samt eksisterende fans. Nedenfor er 4 kreative forslag til, hvordan du belønner dine Facebook fans og sikrer forsat engagement og support.

Af Anders Budde

1. Eksklusive tilbud, kuponer og indhold

En populær metode som har vist sig effektiv til at sikre fortsat engagement fra Facebook fans er brugen af eksklusive tilbud, som kun fansene kan få fingrene i. Det være sig fra hoteller som tilbyder deres Facebook fans billige overnatninger eller gratis Wi-Fi, til restauranter som tilbyder specielle reservationsmuligheder. Har man ikke mulighed for at tilbyde diverse produkter til spotpris, skal dette dog ikke være en hindring. Med applikationen ’Fan Tabz’ er det muligt, at lave en speciel ”Fan Wall” på Facebook som kun fans har adgang til. På denne har man som virksomhed eller privatperson mulighed for at dele eksklusive historier og nyheder, og derigennem sikre at incitamentet for at blive/forblive fan styrkes.

2. Hjælp fans med at donere til velgørenhed

Er målet at skaffe nye Facebook fans, har det for flere virksomheder vist sig effektivt at lade antallet af Facebook fans være afgørende for størrelsen på donationer til diverse velgørende projekter. Som eksempel lancerede en amerikansk producent af sokker kampagnen ”Socks for America”, hvor de uddelte 1 million par sokker til trængende børn og familier i USA. Ved at blive fan på Facebook kunne den enkelte bruger donere et par sokker i sit navn til en nødlidende landsmand.

3. Vis du lytter

At vise man lytter til fansenes meninger og feedback har vist sig som værende en af de bedste metoder til at sikre fortsat support. Den enkle måde at vise man lytter er ved som et minimum altid at svare, når fans skriver på væggen, men man kan også gøre som Honda og ikke lade nogen være i tvivl om, at man sætter pris på fansenes interageren med brandet. Honda afholdte en ”We’re Fans of You Too” uge, hvor de viste deres fans, at de sætter pris på de ofte kreative måder, fansene viser deres kærlighed til brandet. En fan havde uploaded et billede, hvor han havde klippet Honda logoet i sin græsplæne, og Honda svarede tilbage ved at klippe brugerens navn i plænen foran deres hovedkontor. En anden fan havde sendt et billede af sin Honda tatovering. Hondas vice president fik derfor lavet en airbrush tatovering med navn og billede af den pågældende fan.

4. Anerkend individuelle fans

En gratis og nem måde at involvere ens fans er ved at sætte den enkelte fan i centrum. Dette kan blandt andet gøres ved, at udvælge ”Ugens Fan” som interviewes omkring sit forhold til brandet eller sit idol for at blive vist på siden. Dette kan f.eks. være en person som ofte er aktiv på siden eller en loyal kunde.

Artiklen er skrevet med inspiration fra originalartiklen ”4 Creative Ways to Reward Your Facebook Fans”. I artiklen kan du læse nogle flere konkrete eksempler på, hvordan firmaer har anvendt de forskellige tilgange til at sikre den fortsatte support fra nye samt eksisterende fans. Har du nogle forslag til, eller gode eksempler på hvordan man belønner sine Facebook fans, hører vi meget gerne om dem nedenfor.

Skriv en Kommentar