Bevis på at de sociale medier kan medføre salg

Spørgsmålet om hvorvidt de sociale medier kan føre til salg er ved at lige så gammelt som selve medierne. Ind til videre har det været nærmest umuligt at måle ROI på de sociale medier og nogle virksomheder føler, at ressourcerne brugt på de sociale medier er spildt. Men nu er det endelig blevet bevist, at brugen af de sociale medier kan føre til salg.

Det lader til, at de fleste forbrugere er blevet mere fortrolige med, at deres sociale adfærd og købsadfærd på nettet er blevet tættere forbundet. Det har medført, at potentialet for reklame på de sociale medier er blevet enormt, da medierne betragtes som en mulighed for at kunne motivere potentielle kunder til at foretage et køb. Nu hvor forbrugerne er at finde på de sociale medier, så forventes det, at virksomhederne også er – men for virksomhederne handler det ikke om blot at være tilstede på f.eks. Facebook eller Twitter, men om at udnytte de muligheder tilstedeværelsen giver. 

Sony øgede salg gennem Twitter

Sony beviste, at tilstedeværelsen på de sociale medier kan føre til salg, da de med deres kampagne på Twitter formåede at motivere deres kunder til at foretage et køb hos dem. Sony tilbød over 1.500 Twitter-brugere muligheden for at bygge deres egen skræddersyet Sony Vaio laptop og tilbød samtidig 10 % rabat. Dette førte til en 1,5 million dollar stigning i salget i perioden, hvor kampagnen kørte på Twitter.
Grunden til at denne kampagne var så succesfuld var, at Sony tilbød deres Twitter-brugere en mere personlig shoppingoplevelse, hvor brugeren havde en indflydelse på det endelige produkt. Kampagnen formåede at holde fokus på salg og give brugeren en motivation for at købe, ved at give en rabat på 10 %.

IBM øgede salg på B2B markedet

De sociale medier er sjældent nævnt i sammenhæng med B2B markedet og har slet ikke i forbindelse med ROI. IBM hævder nu i et interview, at de har tjent millioner af dollars gennem brug af sociale medier. Dette er sket ved blot at lede efter nye leads. Det lyder simpelt nok, men interviewet fortæller, at det er en længere proces. Mange virksomheder har en permanent tilstedeværelse på de sociale medier og den ansvarlige for denne tilstedeværelse er oftest ansat i marketingafdelingen eller kundeafdelingen og tiltagene på de sociale medier bliver oftest inden for disse afdelinger.

Hos IBM har de en klar strategi for, hvordan samtalerne på de sociale medier bliver brugt til at finde nye leads og hvordan disse bliver bearbejdet inden salgsafdelingen tager over og opsøger disse potentielle kunder. De fleste virksomheder mangler en klar strategi for, hvordan salgsprocessen skal koordineres, hvilket medfører at en samtale på de sociale medier aldrig bliver til en transaktion. En af de grundlæggende faktorer i at bruge de sociale medier til øget salg er at sætte virksomhedens kompetencer sammen og sørge for, at der er en klar kommunikationskanal mellem afdelingerne, således at potentielle kundeemner på sigt bliver til en fast indtægtskilde – hvilket IBM har formået.

Dell udnytter Twitter

Der er intet nyt i at forsøge at fremme salg gennem de sociale medier. Dells store udmelding, omkring at flere millioner dollars af deres salg var sket gennem deres Twitter profil, kom for over et år siden. Ved at holde deres brugere fuldt opdateret og tilbyde attraktive rabatter har virksomheden formået at få over 1,5 million followers på Twitter, hvilket har medført den positive påvirkning på salget. Men at være til stede på Twitter er ikke en let opgave og Dell bruger fortsat ressourcer på at forbedre deres tilstedeværelse på trods af, den positive effekt den har på salget.

Der findes ingen magisk formular for hvordan man opnår salg gennem brug af sociale medier. Det er en kombination af at udbyde et godt produkt, bruge de sociale medier effektivt og være i stand til at tracke og optimere ens click-through trafik. Det handler om at gøre det let for sig selv og tilbyde sine brugere noget, som giver dem motivation til at foretage et køb. Eksemplet med Sony viser, at man kan påvirke brugerne til at foretage et køb, hvis de føler de får noget ud af købet, såsom en rabat på 10 %.

Skriv en Kommentar