Måske er du allerede i gang med at blogge på LinkedIn eller overvejer om du eller en kollega skal i gang. Vi giver input til overvejelser om, hvorvidt I skal give jer i kast med LinkedIn-blogging i virksomheden, og hvordan I kommer i gang.

Mange fordele ved blogging

Der er mange fordele ved at blogge på LinkedIn – Bl.a. muligheden for at positionere og brande dig selv og din virksomhed, synliggørelse af interne kompetencer samt muligheden for at styrke kendskabsgraden til det, du/I laver. Læs mere om værdien af at blogge på LinkedIn i denne artikel.

Selvom der er mange fordele ved at blogge, bør du også gøre dig nogle overvejelser, inden du eller andre i din virksomhed finder ‘pennen’ frem.

Overvejelser før du går i gang

Ikke alle skal blogge

En relevant overvejelse er hvem i virksomheden, der skal blogge. Overvejelsen kan gå på, hvem der har de skriftlige og kommunikative kompetencer, har lysten eller har den faglige ekspertise. Hvis ikke alle kompetencer ligger i én og samme person, kan man overveje et samarbejde mellem ex kommunikation og en specifik fagperson.

Har vi ressourcerne?

Vi oplever i mange virksomheder, at den helt store udfordring ligger i ressourcer, og eftersom der ikke kommer flere timer i døgnet, skal man gøre sig klart, om man vil bruge den (ekstra) tid, som det tager at udarbejde godt content i form af blogposts. Her tænkes særligt på, hvis der er tale om, at konsulenter, sælgere, diverse fagpersoner eller lign. skal i gang med at blogge, da det vil tage tid fra den daglige drift.

Hvad skal vi skrive om?

Det er fristende, at kaste sig over kommercielle indlæg, med reklamer om diverse gode tilbud og produkter til salg. Det er også set, at blogposts bliver brugt til diverse jobopslag. Det er dog som udgangspunkt ikke det blogposts er tiltænkt. Blogposts handler i højere grad om at skrive om synspunkter, fagområder, kernekompetencer eller lign. Derfor er blogpost et godt redskab til positionere sig, dele viden og inspirere eller til at vise standpunkter og starte diskussioner.

Hvad kan blogposts som ‘Company posts’ ikke kan?

Én af blogindlæggets forcer er, at alle blogindlæg udarbejdes af en person på LinkedIn. Som udgangspunkt er der større interesse omkring de personlige profiler end diverse virksomhedssider (kommer naturligvis an på, hvilken virksomhed der er tale om). Samtidig har man via sin personlige profil ofte en ‘tættere’ relation, da mange af ens connections formentlig er folk, man kender, har mødt i en sammenhæng eller lign., og som man derfor har tillid eller kendskab til. Af disse årsager vil der være god sandsynlighed for, at der skabes interesse for og synlighed omkring indlægget.

Blogindlæg ligger desuden ‘fast’ på forfatterens LinkedIn-profil fremadrettet, så de kan være med til brande og positionere den enkelte.

Notifikationer om udgivet blogposts

Alle connections får en notifikation, hver gang én i ens netværk, har udgivet et blogpost. På den måde skabes der forholdsvis meget opmærksom – særligt idet forholdsvis få på nuværende tidspunkt blogger på LinkedIn.

Blogpost kan også bruges fra virksomhedssiden

Er du bange for, at blogposts ikke gavner det generelle content-arbejde i virksomheden, så tro om igen. Du kan nemlig sagtens genbruge blogindlægget fra virksomhedssiden, hvis det er relevant indhold. Dette gøre blot vha. linket til det pågældende blogpost, som du sætter ind i opdateringen fra Company Pagen. Dette er også en god måde for virksomheden til at synliggøre de ansattes kompetencer. Få hjælp til at lave den perfekte opdatering fra din virksomhedsside.

Spændende statistikker på posts

Når man som privatperson skriver og udsender blogpost på LinkedIn, får man efterfølgende adgang til spændende indsigt. Du kan se hvor mange der har læst dit indlæg, se demografiske data på hvem de er, samt se hvem der har liket, delt og kommenteret. Værdifulde data, både for den enkelte og for virksomheden, afhængigt at indlæggets formål.

Læs mere om Analytics til LinkedIn posts her.

Kom godt i gang

Det er nemt og enkelt at komme i gang med at blogge. Du kan tilgå LinkedIn bloggen to steder fra:

  • Fra dit news feed øverst, hvor du kan vælge “Publish a post”
Blogpost fra newsfeed

 

  • Fra Interests i øverste menu – Pulse – Publish a post
Blogpost fra Pulse

 

Klik på “Publish a post”. Her får du mulighed for tilføje et cover foto og lave en inspirerende headline. Når du har gjort det, er det bare om at skrive løs.

Tip: Ved at tilføje et relevant cover-foto kan du både booste liv i din personlige profil, sikre blikfang, og at man allerede har en fornemmelse for indlæggets indhold via billedet.

Læs mere om at bruge visuelt indhold på din personlige LinkedIn-profil.

Måske har du endnu ikke funktionen?

LinkedIn har endnu ikke udrullet funktionen til alle, der har en dansk sprogindstilling. Hvis du ikke har funktionen, foreslår vi derfor, at du ændrer dit sprog til engelsk – dette gøres under dit billede øverst i højre hjørne på LinkedIn (se billede herunder).

Ændr sprogindstillinger LinkedIn

Blogger du allerede?

Del gerne dine gode råd og erfaringer omkring LinkedIn-blogging herunder.

Del & udskriv side


3 Svar til “Skal du blogge på LinkedIn?”

  1. Hej Digital Workers
    TAK for gode nyhedsbreve med megen nyttig information.
    Omkring blogging er der sket en lille ændring hos LinkedIn: I skriver, at alle i ens netværk får en notifikation om publiceringen. Det er ikke længere rigtigt. LinkedIn har begrænset antallet af connections, der får en egentlig notifikation om et indlæg. Men det er korrekt, at alle connetions får besked om et indlæg i deres daglige strøm/feedet.
    Desværre har LinkedIn fjernet den ellers yderst fortræffelige funktion, som synliggjorde blogindlægget endnu mere under notifikationer. Årsagen skulle angiveligt være, at “der kom for mange beskedder”.
    Et godt tip er, at man et stykke tid efter, at denne feedbesked er kommet ud, fremtrækker en ny pointe fra sit blogindlæg og skriver en ny statusopdatering, som linker til det oprindelige blogindlæg.

    I bedste mening
    En ivrig blogger på LinkedIn
    Abelone Glahn

  2. Hej Abelone,

    Først og fremmest tak for dit tip og din kommentar.
    Ifølge LinkedIn selv vil man få notifikationer omkring blogindlæg fra ’stærke’ connections i første led samt fra folk, man følger: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/50416?query=notifications%20post
    Vi oplever dog stadig at få notifikationer på blogindlæg fra connections i første led uanset relation.

    Dertil skal det siges, at det er muligt at fjerne disse notifikationer, hvis man ex synes, at man får for mange.

    De bedste hilsner
    Lærke, Digital Works

  3. God pointe at ikke alle skal blogge, og at blogging først og fremmest er et “redskab til positionere sig, dele viden og inspirere eller til at vise standpunkter og starte diskussioner.” Det vigtigste er at finde frem til emner, hvor man virkelig har noget på hjerte – og det kan sagtens være nogle, der ligger lidt i udkanten af det, ens virksomhed beskæftiger sig med. Det handler om simpelthen at dele ud af sine tanker og perspektiver – meget gerne understøttet af fakta, link til andre ressourcer etc., så man reelt bidrager med noget værdifuldt og giver folk en chance for at lære én at kende som fagperson. Så skal det nok smitte positivt af på virksomheden med tiden!

Kommentar