Med 500 millioner brugere repræsenterer Facebook nutidens største sociale netværk og i flere år har nogle af verdens største brands brugt deres Facebook-side til dialog og billig markedsføring. I takt med at Facebook vokser bliver virksomheder mere og mere opfindsomme i deres tiltag på Facebook.

Af Christina Nissen

Flere og flere store internationale brands er begyndt at udnytte de muligheder en tilstedeværelse på Facebook giver. Nogle brands er endda gået så langt til at lade Facebook være den bærende del af deres marketingkampagne. Trends såsom Facebook shop og Facebook giving er pludselig blevet bærende elementer, når store brands forsøger at markedsføre dem selv.

Måske kan nogle af følgende store brands trends være med til at styrke din virksomheds marketing tiltag på Facebook.

Facebook Exclusives
Flere og flere store brands er begyndt at tilpasse deres produktlanceringer og marketing kampagner til Facebook, således at de udnytter de muligheder, som det sociale netværk lover. Store brands som Nike og Ford er endda gået så langt og lancere nye produkter på Facebook først. Da Nike lancerede deres 3 minutter lange World Cup video skete udelukkende på Facebook det første stykke tid, trods dette formåede reklamen at slå alle virale rekorder. Læs mere om Nikes kampagne her.

Ford valgte også, at lancere deres 2011 Ford Explorer udelukkende på internettet, hvor Facebook var det centrale i virksomhedens online lanceringsstrategi. Kampagnen blev mere succesfuld end forventet og på lanceringsdagen formåede Ford at skabe massiv omtale på de online medier og bilen fik over 50.000 ”Facebook Likes” og mere end 25.000 potentielle Ford kunder blev eksponeret for budskabet.

Facebook kundeservice
Facebook er længe blevet set som en forholdsvis let måde at komme i dialog med kunder på. Flere og flere virksomheder benytter deres Facebook-side som en mulighed for at tilbyde hurtig kundeservice. En del virksomheder har dog ikke taget højde for den trafik kundeservice elementet vil medføre på deres Facebook-side og ofte har virksomheder ikke ressourcerne til at besvare alle de henvendelser – hvilket på længere sigt kan have en negativ effekt på kunders opfattelse af virksomheden og dens serviceniveau.

Kunder forventer en hurtig og personlig kundeservice på Facebook og besidder man ikke ressourcerne til at leve op til disse krav, så er kundeservice på Facebook ikke løsningen for din virksomhed.

Flere danske virksomheder har dog formået at skabe en velfungerende kundeservice på Facebook. Se her hvordan Telmore har været i stand til at leve op til kundernes krav og skabe god kundeservice på Facebook.

Facebook giving
Donationer er blevet at af nutidens store trends på Facebook. Flere og flere virksomheder ser Facebook som en mulighed indsamle penge til en god sag tjeneste og skabe good will. I oktober måned kørte kampagnen ”Støt Brysterne” i Danmark og kræftens bekæmpelse formåede at udnytte Facebooks muligheder og skabe endnu større awareness omkring kampagnen. Kampagnen indeholdt blandt andet Facebook tiltag som en sløjfe applikation, donation og informationsdeling, hvilket bidrog positivt til det indsamlede beløb. Se ”Støt Brysterne” på Facebook.

Facebook shopping
En af de nyeste trends på Facebook er, at virksomheder lader deres brugere købe deres produkter via Facebook siden. Brugerne slipper altså for at forlade Facebook, hvilket gør det meget lettere for forbrugere. En trend der gør det muligt at drive salg direkte gennem Facebook.

Har du erfaringer med disse Facebook trends, så lad os endelig høre fra dig.

Del & udskriv side


Kommentar