Branding på de sociale medier kan være en udfordring. Dels er der stor konkurrence og store mængder content, og dels kan det være svært at sælge på platforme, hvor folk ikke nødvendigvis er til stede for at købe. Vi har samlet 6 dos & dont’s til god branding via sociale medier.

Vær hurtig og responsiv

Med sociale medier følger (for manges vedkommende) et stort ansvar. Med den nye teknologi følger nemlig også høje forventninger om ens tilstedeværelse. Dette understreger undersøgelser, som ex viser, at folk ikke alene forventer at få svar – de forventer også at få svar hurtigt og i en professionel tone.

Naturligvis vil der være forskel på, hvilken sammenhæng, spørgsmål etc., der er tale om. Er der tale om kritik, mangelfuldheder hos jeres brand eller lign. vil det være ekstra essentielt at reagere hurtigt for at forebygge en eventuel shitstorm.

Et godt eksempel herpå er British Airways’ manglende respons på at have mistet en kundes kuffert i forbindelse med en rejse. Kunden valgte at slå det stort op på diverse sociale medier – og skrev bl.a. om dårlig kundeservice mm. Selvom British Airways i sidste ende løste problemet og fandt kufferten, kan det ikke råde bod på den negative omtale og omdømme, som brandet fik.

Derfor: Som minimum er det vigtigt at monitorere for at sikre, at der ikke er negativ omtale, der ligger og ulmer på de sociale medier.

Lad være med at ignorere brugere – involver dem

Som British Airways referencen påviser, kan det have negative konsekvenser, hvis man enten er langsom til at reagere på sociale medier, eller hvis man ex vælger helt at ignorere brugere. Sidstnævnte er især vigtigt ikke at gøre til en del af ens social media strategi. Ignorering gør nemlig ikke, at problemer, dårlig omtale, komplicerede spørgsmål eller lign. forsvinder – nok nærmere tværtimod.

I stedet kunne en tilgang være at involvere brugerne. Der er nemlig mange fordele ved at involvere brugerne i kampagner, undersøgelser o.lign. på sociale medier. For at nævne et par stykker kan brugerne hjælpe med at generere indhold (user-generated-content), brugerne kan fungere som ambassadører for dit brand eller virksomhed, ligesom at I kan få indsigt i jeres målgruppe.

Der findes allerede mange gode eksempler på, hvordan involvering af brugerne giver pote. Fx husker du nok Coca Cola’s kampagne “Share a Coke”, hvor de printede kundernes navne på Coca Cola flaskerne og inviterede folk til at dele billeder af deres personliggjorte cola på de sociale medier. Og resultatet var ret effektivt. Dels fik Coca Cola en masse positiv omtale og engagement på de sociale medier, dels steg Coca Colas salg med 2 % efter flere års tilbagegang.

Vær reel

Undersøgelser viser, at 80 % af forbrugere efterspørger oprigtighed/gennemsigtighed som vigtigste faktor, når det kommer til at følge brands på sociale medier.

Naturligvis kommer vi ikke uden om det faktum, at man som virksomhed driver en forretning, og at ens primære formål er at sælge, lave overskud eller sikre bundlinjen, også selvom man poster penge i CSR, sponsering osv. – det gør de færreste for deres blå øjnes skyld. Når det er sagt, er realitet efterspurgt i højere grad end før, og det bør ens branding på sociale medier også afspejle.

Fremstå troværdig

Der er flere måder, hvorpå du kan opnå dette. Nedenfor er listet et par eksempler:

  • Vis medarbejderne frem: Promover dine medarbejdere gennem de sociale medier for at vise, hvilke folk der står bag brandet (dette er også et efterhånden velkendt employer branding tiltag).
  • Medarbejderne som ambassadører: Medarbejderne kan også bruges som ambassadører ved at dele indhold om eller produceret af jeres virksomhed. På den måde viser man både medarbejderne frem, samtidig med at de er med til at anerkende/sige god for den virksomhed, de repræsenterer.
  • Involver kunder og brugere: Involvering af kunder og brugere på de sociale medier giver også en form for anerkendelse, relationsopbyggelse og åbenhed, som er vigtig for troværdigheden af dit brand.
  • Vær på forkant med negative historier: Kom de negative historier i forkøbet ved selv at fortælle dem, samt hvordan I arbejder på eller har løst udfordringerne. Det bør dog gøres med måde og kun, hvis der er risiko for, at det bliver et issue på diverse medier.
  • Del ‘personlige’ historier: Del ex historier/billeder hvor I går bag om brandet – det er med til at skabe gennemsigtighed og relation mellem brand og bruger.

Hav konsistens i brandnavn og visuelle elementer på tværs af medier

En stor del af en virksomheds brand er genkendelsen. Genkendelse gennem navn, logo, farver, billedbrug etc. Af samme årsag er det vigtigt at være gennemgående i sin brug af disse elementer. Ensartethed skaber nemlig en tydelig relation og sammenhæng mellem tilstedeværelse på flere sociale platforme, web, offline platforme etc.

Promover det berigende

Som udgangspunkt er social media brugere egoistiske. Dette skal ikke forstås negativt, blot som at de fleste vil engagere sig i ting, der enten giver dem selv værdi eller andre i deres netværk. Og det er i høj grad det, de sociale medier handler om.
Derfor er berigelsen relevant – evnen til at skabe (gratis) værdi for sine brugere ex i form af nyhedsbreve, artikler, undersøgelser, ny viden eller lign. Er man god til berigelsen gennem deling af indhold på sociale platforme, vil man forventeligt både opnå ambassadører, engagerede følgere, positiv omtale og i sidste ende kunder.

Når det er sagt, kan man godt promovere de rette tilbud. Undersøgelser viser nemlig også, at 48 % af folk forventer, at et brand kender dem og deres specifikke behov. Formår man derfor at ramme rigtigt med sine tilbud, kan det sagtens give værdi for både virksomhed og kunde.

Lad være med at overdrive selvpromovering

Ifølge en undersøgelse lavet af BuzzStream and Fractl vil 45 % unfollowe virksomheder og brands ved overdreven selvpromovering. Og det er selvfølgelig en udfordring, når man som virksomhed gerne vil promovere sig selv eller produkter, fordi det i sidste ende handler om salg. I stedet foreslår vi, at du tager udgangspunkt i berigelses-tankegangen, som tidligere nævnt, hvor det handler om at bygge relationer og skabe tillid, og den vej igennem at skabe salg på sigt.

Hvad gør du for at brande din virksomhed på de sociale medier?

Kom gerne med dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration fra Adweek.

Del & udskriv side


Kommentar