Brugernes syn på brands på sociale medier

Tænker du nogensinde over, hvordan dit indhold på de sociale medier modtages? Det burde du. For hvad er det, der gør, at folk følger dit brand? Og hvad skal der til, for at de stopper med det igen? Ved at leve op til brugernes behov på de sociale medier, kan du styrke virksomhedens brand.

Sprout Social har for nyligt lavet en undersøgelse af mere end 1.000 personers holdninger til brands på sociale medier. Selvom undersøgelsen bygger på et relativt smalt grundlag, kan der stadig uddrages nogle væsentlige tendenser, som er værd at tage op til eftertanke i bestræbelsen på at optimere din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier.

Først og fremmest gælder det om ikke at irritere dine brugere. Ifølge undersøgelsen handler dette punkt om ikke at promovere dit brand for voldsomt, da det ligger på en førsteplads over ting, der irriterer folk på de sociale medier.

sprout-1

Sociale medier lægger op til dialog og tovejs-interaktion, og det er derfor ikke stedet for alt for mange reklamer for jeres produkter eller services – selvom det kan være fristende med den massive rækkevidde, som kan opnås på nogle sociale medier. Derfor kunne en god huskeregel være, at ex 80% af jeres indhold på de sociale medier skal være af berigende karakter, og de resterende 20% kan være promovering af jer som virksomhed, produkter og lign.

Ovenstående gælder jeres organiske indsats, da betalte annoncer har en anden funktion.

Andre væsentlige irritationsmomenter:

  • Brug af slang: Nogle virksomheder kan føle en trang til at gøre brug af slang gennem deres sociale kanaler, hvis de ex forsøger at ramme en ung målgruppe. Dette bør dog kun bruges, hvis det er en udtryksform, som giver mening og passer på jeres brand og målgruppe. Hvis ikke, kan det hurtigt komme til at virke som om, at I prøver ‘for hårdt’.
  • Upersonlig profil: Hvis du udelukkende retweeter andres indhold og udsender autogenereret indhold, risikerer du, at folk ikke føler nogen tilknytning til dit brand. Det er derfor vigtigt at definere dit brand og formålet med tilstedeværelsen på de sociale medier, før du udformer indholdet, for at kunne skræddersy dit indhold herefter.
  • Forsøg på at være sjov: I tråd med brug af slang, er der nogle brands, der prøver for meget på at være på bølgelængde med deres modtagere, ved at anvende mislykket humor. Det er altid godt at eksperimentere og prøve sig frem, men nogle gange må man bare indse, når noget ikke fungerer.
  • Manglende svar på henvendelser: Det er vigtigt, at du reagerer, når dine modtagere forsøger at tage kontakt. Hvis ikke de får svar på deres henvendelser, vil dit brand fremstå uengageret og passivt.

Disse tendenser rangerer højt, når det kommer til, hvorfor folk unfollow’er et brand.

sprout-2

Sprout undersøgte også, hvorfor folk følger brands på sociale medier i første omgang. Her er især deres interesse i produkt eller service afgørende.

 

sprout-3

Det er væsentligt at være opmærksomhed på, hvad folk ønsker af dit brand på de sociale medier, når du forsøger at styrke brandet. Én ting er at få flere følgere, men noget helt andet er at skabe relationer til dine modtagere. Her bliver det værdifuldt at engagere dine følgere. Et af dine slutmål er formentlig at få dine modtagere til at lægge nogle penge i din virksomhed, og hvis du formår at holde dem underholdt og knytte dem til dit brand, øges dine chancer for at nå dette slutmål.

Et af brugernes helt store kritikpunkter af brands på sociale medier er udsendelse af irrelevant indhold. Derfor er det vigtigt, at du nøje overvejer det indhold, du udsender. Det kunne ex give god mening at udsende information om tilbud og rabatter, nyheder om virksomheden og relevante tiltag inden for jeres fagområde.

sprout-4

Dette skal dog ikke skræmme dig væk fra de sociale medier. Der er stadig flere og flere aktive brugere til stede her, som er tilgængelige for dig. Sprout fandt frem til, at langt de fleste mennesker vil handle med et brand, som de følger på de sociale medier, og hele 75% har, ifølge undersøgelsen, indgået en handel på baggrund af noget, de har set på de sociale medier.

sprout-5

Undersøgelsen understreger, hvor vigtigt det er for brands at have modtagerens præferencer og behov for øje i deres markedsføring på sociale medier. Vær relevant, kommunikér i en tone, der stemmer overens med dit brand, vær engageret og nærværende. Kort og godt: Gør dit brand mere attraktivt for dine modtagere. Lige netop her bliver de sociale medier værdifulde kanaler.

Sprouts data viser, at hvis du gør dit forarbejde og undersøger dine modtagere og formår at tilrettelægge dit indhold herefter, er der en god chance for, at det ender ud i et salg.

Hvis du vil vide endnu mere, kan du læse Sprouts fulde rapport her.

Hvilke erfaringer har du gjort dig, ift. hvad der virker, og hvad der ikke virker på de sociale medier?

Skriv dem gerne i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af dette indlæg.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 dage, og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her