At navigere i Snapchats komplekse (og mærkværdige) landskab er for mange virksomheder og brands en stor udfordring, og sjældent ved man, hvor man skal begynde den turbulente Snapchat-rejse. I denne artikel kan du læse om, hvordan HP har håndteret og tilrettelagt sin tilstedeværelse på Snapchat.

Der findes i dag et fåtal af personer, uanset alder, som ikke har hørt om det verdenskendte SoMe-fænomen, Snapchat. Faktisk vokser Snapchat med så stor en hast, at de forleden har overhalet Twitter i antallet af daglige brugere – med andre ord: Snapchat er kommet for at blive. Snapchat er et mobilt beskedværktøj, som bruges til at dele billeder, videoer, tekst og tegninger med venner. Dette er jo ikke noget nyt, og mange andre sociale medier og værktøjer tilbyder samme service. Forskellen er blot, at du på Snapchat kun kan se tilsendte billeder og videoer for en kort stund (maks. 10 sekunder), før de forsvinder for evigt. Snapchat er altså et 100 % aktivt medie til forskel fra andre passive medier som fx Facebook, Twitter og Instagram – Snapchat kræver din fulde opmærksomhed.

Hvorfor bruger HP Snapchat?

Snapchat er populært blandt alle aldersgrupper verden over, men platformen er særlig populær blandt de såkaldte “Millennials” – hele 60 % af de 13-34-årige “snapper” – og netop dette er en af hovedårsagerne til, at HP besluttede sig for at hoppe på Snapchat-vognen.

HP er et af verdens mest kendte og succesfulde brands og opererer i 170 lande. I 2016 omsatte virksomheden for 48,2 milliarder dollars og beskæftiger den dag i dag hele 50.000 ansatte. Dertil har virksomheden mere end 250.000 forhandlere, de samarbejder med, samt mere end 18.000 patenter på sine produkter.

Der er mange gode grunde til, at en verdenskendt virksomhed som HP har valgt at benytte sig af Snapchat som platform. En af de vigtigste grunde er som sagt Snapchat’s kernebrugere, der er lig nogle af HP’s vigtigste målgrupper, nemlig “Generation Z” og “Millennials”, som begge er generationer med digitalt flair og høje forventninger til de brands, de følger på SoMe. HP’s mål var at connecte med denne unge målgruppe – og på autentisk vis. For at gøre dette måtte HP være, hvor målgruppen var og berige målgruppen med sin ekspertise og viden. For HP var det altså ikke nok blot at oprette en Snapchat-konto: De blev nødt til at finde en autentisk stemme og et emne på Snapchat, de kunne operere som thought leaders ud fra og derved tilføre værdi til sine unge kunder i deres hverdag via en platform, de i forvejen brugte.

Læs mere om, hvordan Snapchat også kan bruges på B2B-markedet, her.

Hvordan kan du gøre HP kunsten efter?

Step 1: Udnyt influencers og udvid dit publikum

HP’s mål med sin tilstedeværelse på Snapchat var klar: At sprede sit budskab blandt så mange følgere som muligt. Derfor besluttede HP’s marketingteam sig for at eksperimentere med brugen af såkaldte “influencers. Formålet med dette var ikke blot at undersøge, hvad der engagerede de unge følgere – men også at opbygge en stor følgerskare. HP hostede “takeovers”, hvor influencers overtog HP’s Snapchat-konto for en dag. Dette lokkede influencerens følgere til HP’s Snapchat-konto og resulterede naturligvis i flere følgere. For HP var det vigtigt, at influencerens content stemte overens med det content, HP selv producerede til Snapchat for også at bevare følgerne, efter “takeoveren” var forbi. På den måde undgik HP, at de nye følgere følte sig snydt og derfor klikkede “unfollow”.

Bliv klogere på influencer marketing-fænomenet i denne artikel.

Step 2: Prøv dig frem og find din brandstemme

Da HP havde besluttet sig for at benytte sig af Snapchat som en del af sin markedsføring, planlagde de en strategi. En del af denne strategi var et konsistent flow af content, som de i begyndelsen opnåede ved hjælp af de ovennævnte influencers – men vejen til konsistent indhold var ikke lagt for HP endnu. De prøvede sig frem og lærte undervejs. I starten var det svært, fordi de ikke havde udvalgt en fortælling endnu. Derfor testede HP til at starte med forskelligt content og trackede samtidig løbende, hvad der hittede – og hvad der ikke gjorde.

Lær mere om fortællingens kunst på SoMe her.

HP blev udfordret i forsøget på at udarbejde nyt og originalt content hver uge, og marketingteamet følte, at indholdet ofte både var tilfældigt og inkonsistent. Trods dette fortsatte teamet med at poste content til Snapchat og lærte meget af det – indtil de en dag kom på idéen at skabe en serie af content kaldet “What the Tech Wednesday”. Det var konsistent – og så var det hurtigt, lærende og underholdende. Serien bestod af 2 minutter af snaps eller mindre omhandlende teknologi. Og så udnyttede HP selvfølgelig Snapchats mange filtre, klistermærker osv. for at bevare den sjove og uformelle Snapchat-tone.

Step 3: Læg en plan og skab effektivt content

Efter mere end et år med afprøvning af forskelligt content, havde HP fundet sin stemme på Snapchat. Dette effektiviserede HP’s content-produktion betragteligt. Med en fortælling og brandstemme for øje blev marketingteamet i stand til at producere mere Snapchat-indhold hurtigere, fordi temaet allerede var fastlagt på forhånd. Teamet planlagde emnerne forud, og mindst en Snap Story blev udgivet hver onsdag som en del af “What the Tech Wednesday”. Teamet brugte nu mindre tid på flere views. HP testede den planlagte Snap Story tirsdag og sendte den egentlige Snap Story ud om onsdagen. Dertil var HP’s Snap Story altid fyldt med sjove “vidste du at…”-facts, så følgerne stod tilbage med en følelse af at have lært noget nyt – og HP’s initiativer på Snapchat blev rost af både følgere og ledelsen. HP producerede mere content, det var mere strømlinet, det var hurtigere, det var mere effektivt, og så handlede det om et emne, HP var eksperter og anerkendte indenfor, nemlig teknologi.

HP’s Snapchat-udbytte

Efter at HP fandt sin stemme og plads i Snapchat’s univers, talte resultaterne for sig selv. HP’s “retention rate” ligger i dag på 68 %, hvilket betyder, at 68 % af HP’s følgere ser deres Snap Stories til sin ende. Dertil giver Snapchat HP mulighed for autentisk 1:1-engagement med HP’s kunder, hvilket har resultereret i særdeles positiv feedback fra HP’s community og kundeskare.

At bevæge sig ind på et nyt SoMe-territorium kræver modet til at eksperimentere – en masse. Særligt på Snapchat er det vigtigt at turde at kaste sig ud i upoleret kommunikation og at være komfortabel med at kreere content i nuet. Derved kan du opnå en mere autentisk og realistisk stemme, din målgruppe har lyst til at følge og lytte til.

Klik her og læs mere om HP’s brug af Snapchat.

Hvilke brands, synes du, klarer sig godt på Snapchat?

Vi hører gerne din mening i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


Kommentar