maersk4

Du har sikkert hørt det tusindvis af gange før: “Optimér din tilstedeværelse på de sociale medier!”- og det gælder ikke kun B2C-virksomheder. Som B2B-virksomhed kan du opnå et mindst ligeså stort udbytte ved at finpudse din SoMe-strategi. I denne artikel kan du læse om et eksempel på en B2B-virksomhed, der har haft stor succes med brugen af de sociale medier i sin markedsføring.

For nogen kan det være svært at komme i tanke om en B2B-virksomhed, der har succes på de sociale medier. Dette skyldes simpelthen, at B2C-brands tiltrækker langt mere opmærksomhed på de sociale medier – men det betyder ikke, at B2B-virksomheder ikke fortjener ros for sin digitale indsats. Der er mange misforståelser omkring markedsføring på B2B-markedet: Mange opfatter det som både kedeligt og tørt, hvilket resulterer i, at mange B2B-brands bliver både overset og undervurderet på de sociale platforme.

For digital marketing på B2B-markedet behøver ikke være kedeligt. Den danske shippinggigant, Maersk Line, er et godt bevis herpå. Maersk har nemlig haft stor succes med sine kampagner på de sociale medier takket være nytænkning og interessante initiativer. Faktisk begyndte Maersk’s SoMe-rejse først i 2011 – og det startede egentlig som et eksperiment; virksomheden satte sig for at finde ud af, om kunderne ville interagere med dem i samme grad som på B2C-markedet.

I 2012 var virksomheden nomineret under “European Digital Communication Awards” i kategorien “The Social Media Campaign of the Year and Community Presence Award” sammen med 500 andre virksomheder, herunder velkendte B2C-virksomheder. I det følgende får du indsigt i Maersk Line’s vellykkede SoMe-strategi.

Budskabet: “Maersk Line er verdens største containershipping-virksomhed. Vi er kendte for vores pålidelige, fleksible og miljøvenlige ydelser”.

Missionen: Maersk’s vigtigste mål er simpelt. De vil tættere på sine kunder. Dertil bestræber de sig på at opnå bedre pressedækning, højere medarbejderengagement samt højere brand awareness.

Strategien: Maersk benytter stort set alle de sociale platforme, der er tilgængelige, og har en signifikant tilstedeværelse på tværs af samtlige sociale medier – også på de typiske B2C-platforme. Drivkraften bag strategien har altid været målet om at kommunikere og interagere med virksomhedens kunder i stedet for at fokusere på klassisk markedsføring og at generere mersalg. Maersk har desuden et håb om at skabe gennemsigtighed ved at bringe medarbejdernes ekspertise og forskellighed i spil.
Kampagnen: Maersk er gået hele vejen og har udviklet en kampagne for hver social platform.

Maersk Line på Facebook

Maersk har opnået stor succes på særligt Facebook. Maersk Line’s Facebook-side har mere end 1,1 millioner likes og er drevet af virksomhedens kommunikationsteam. Siden appellerer til B2C-markedet, men har også følgere som NGO’er, konkurrenter, leverandører osv. For at skabe opmærksomhed – og ikke mindst engagement – deles der på Maersk’s Facebook-side både positive og negative (uheld mm.) nyheder med det formål at skabe troværdighed. Opslagene på Maersk’s Facebook-side er meget visuelle. Hvert opslag har enten et billede eller en video tilknyttet, som sikrer det vigtige blikfang.

Maersk på Facebook

Maersk Line på Twitter

Maersk Line’s Twitter-profil er blevet en integreret del af virksomhedens PR-strategi med sine mere end 120.000 følgere. Formålet med Maersk’s tilstedeværelse på Twitter er at skabe et mere seriøst og formelt billede af virksomheden som modspil til det mere underholdende på Facebook. Dertil har Maersk hyret 10 officielle “tweeters”, heriblandt ansatte, som alle er blevet nøje instrueret i brugen af Twitter. På denne måde kommer medarbejdernes ekspertise i fokus.

Maersk på Twitter

Bliv klogere på brugen af Twitter på B2B-markedet her.

Maersk Line på LinkedIn

Maersk Line’s Company Page på LinkedIn har hele 150.000 følgere. Company Pagen er for virksomheden en platform, der skaber grundlag for seriøs og professionel debat, hvorved der kan skabes kontakt til kunder og potentielle kunder. Maersk benytter også LinkedIn som platform for diskussioner med shippingeksperter om emner som pirateri og andet aktuelt, der påvirker containerindustrien – netop for at skabe engagement blandt Company Pagens følgere.

Maersk på LinkedIn

Maersk Line på Instagram

Maersk Lines Instagram-profil er blevet sat i verden for at promovere og styrke virksomhedens brand på verdensplan med få midler. Man har i Maersk tyet til brugergenereret indhold skabt ved hjælp af hashtags; man skabte en “spotting trend” ved hjælp af hashtaggene #Maerskline og #Maersk. Maersk’s følgere fik derved mulighed for at engagere sig ved at tage billedet af Maersk’s containere samt det velkendte stjernelogo og dele dem på Instagram med de dertilhørende hashtags. At engagere folk har resulteret i hele 45.000 følgere på Instagram, og hvert af Maersk billeder modtager mere end 100 likes.

Maersk på Instagram

 

Se flere eksempler på B2B-virksomheders brug af Instagram her.

Men Maersk’s omgang på de sociale medier stopper ikke der. Virksomhedens Instagram-profil er nemlig tætkoblet med en Tumlr-profil, og Maersk er sågar til stede på Pinterest, Vimeo, Flickr og Google+.

Derfor virker det

Hovedårsagen til Maersk’s succes på de sociale medier skal findes i synet på de sociale medier. Hos Maersk anser de ikke de sociale medier som værende markedsføring eller en smutvej til mersalg – det er for dem i stedet en perfekt måde, hvorpå de kan opnå dialog med både medarbejdere, kunder og andre interessenter. Når Maersk inkorporerer engagerende content i form af spørgsmål, billeder, link, debatemner osv., skaber de grobund for interaktion. Maersk bruger også meget tid på at overvåge SoMe-scenen, så de kan være først i løbet om at spotte og udnytte nye trends. Dertil sørger virksomheden for at være opdateret på den nyeste viden om de sociale medier, deres funktioner og ikke mindst de muligheder, de åbner op for – også for B2B-virksomheder.

Ved at tilgå de sociale medier anderledes end mange andre B2B-virksomheder, og ved at investere tid og hårdt arbejde, har Maersk revolutioneret måden hvorpå, B2B-brands bruger de sociale medier. I sidste ende handler det hverken om B2B- eller B2C-marketing, men om human-to-human-marketing. Uanset markedet kommunikerer du med virkelige personer af kød og blod – og netop derfor virker SoMe-marketing også for B2B-brands.

Klik her og lær mere om, key metrics på SoMe for B2B-virksomheder.

Kender du nogle B2B-virksomheder, der klarer sig godt på de sociale medier?

Vi hører gerne dine eksempler herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar