85.000 aktive besøg på din Facebook side på kun 2 måneder må være enhver virksomheds store drøm, især hvis det også kunne genere salg på sigt eller anden positiv engagement fra sine fans! Zappos er et godt eksempel på, hvordan man kan kommunikere optimalt med henblik på fremtidigt salg. 

Af Eva Kold

Internetbutikken Zappos har med sine 421.949 fans en forholdsvis succesfuld Facebook side med en masse tilsyneladende relevante statusopdateringer og godt engagement fra sine brugere. Og Zappos er da heller ikke nye på dette område, vi har før skrevet om virksomheden og deres brug af sociale medier, specielt deres gennemførte og succesfulde brug af sociale medier til kundeservice. Zappos er da også at finde på både Twitter, på to YouTube profiler, en “normal” reklame baseret YouTube kanal  og en mere produktbaseret kanal ud over deres Facebook profil. Så man må sige, at de virkelig gør sit for at komme ud med deres budskab og produkter på tværs af de sociale medier.

ZapposEn partner hos Zappos (Kenshoo) har nu også bevist, hvordan en tværmediel digital kommunikation kan effektivisere din virksomhedskommunikation og skabe trafik mellem dine medier. I denne case handler det om kommunikationen fra Facebook, som skabte trafik til online-butikken, så meget, ifølge Kenshoo, at 42 % af deres statusopdateringer generede salg og de resterende 58 % sikrede anden aktiv engagement fra brugerne i form af delinger, likes eller kommentarer.

Konverteringsraten på hver statusopdatering var på 1,75 %, hvilket vil sige, at cirka en person ud af 50 klikkede sig videre for at købe i online-butikken. Kenshoo opdagede, at en bestemt opdatering fra Zappos havde en klikrate på 3,5 % og en konverteringsrate på 3,4 % til en indtjening på $4,90, som gav 34 igen i investeringsafkast.

En af de ting som Zappos har gjort rigtigt ift. salg via Facebook, er at sørge for direkte links til deres online-butik. De genererer direkte trafik og gør det nemmere for brugeren at navigere frem til den ønskede side.

Men spørgsmålet, som vi mangler at få svar på ved denne case er, om Zappos ville have genereret samme antal besøgende uden statusopdateringerne? Især når de ifølge eksperter i forvejen har en høj besøgsrate på online butikken og et stort antal gengangere.

Zappos på Pinterest

Et andet tiltag Zappos har gjort for at skabe yderligere salg er PinPointing, som er et et værktøj baseret på det visuelle sociale medie Pinterest. Her kan man ud fra en valgt Pinterest profil se hvilke Zappos produkter, der vil matche den valgte persons pins. Den baserer dette ud fra navnene på Pinterest profilens boards og den tekst, som er brugt på de forskellige pins.

Et meget interessant værktøj, som sagtens kunne skabe mersalg.

Zappos PinPointing

Denne artikel er skrevet  med inspiration i Mashables artikel: Zappos Facebook Activity Over 2 Months Drives 85,000 Website Visits

Vil du læse mere?

Vil du gerne læse mere omkring hvordan man kan måle effekten af sin tilstedeværelse på de sociale medier? Så har vi her et par forslag til artikler du kan læse:

  1. Kan sociale mediers effekt måles?
  2. Kan sociale medier betale sig?
  3. Hvad er en Facebook Fan værd?

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld