Direktørens guide til LinkedIn

Hvad er vigtigt at forholde sig til ift. LinkedIn? Hvor i virksomheden bør LinkedIn implementeres? Og hvorfor kan vi ikke længere se den anden vej? I artiklen her guider vi dig gennem LinkedIn som leder.

Hvorfor bør du have en holdning til LinkedIn?

LinkedIn har gennem de seneste år gået fra primært at være en online CV-database til nu at være en vigtig brik i både virksomhedens kommunikations- og marketingsindsats samt i salgs- og rekrutteringsarbejdet. Over 2 millioner danskere er nu på LinkedIn, og de bruger det – vi kan se høj aktivitet i både weekender, ferier og om aftenen. Det er som virksomhed altså ikke længere nok med et website – for det viser sig, at kunder og potentielle kunder befinder sig et helt andet sted. Det handler om at være til stede, hvor kunderne, brugerne og de kommende medarbejdere er. Og det handler om at have en professionel holdning og tilgang til et medie, som mange i virksomheden allerede anvender.

Hvor i virksomheden bør LinkedIn indtænkes?

I takt med LinkedIns udvikling er der kommet mange nye muligheder og funktioner til. Derved er LinkedIn blevet et medie, som med fordel kan bruges på tværs af hele virksomheden. Herunder ses et et par eksempler:

  • Marketing & kommunikation: LinkedIn er nr. 1 platform til at arbejde med content marketing og thought leadership på B2B-markedet, idet at mediet (brugt korrekt) er fantastisk til at skabe awareness samt at genere leads. Tænk over alle de informationer, vi har adgang til om brugerne på LinkedIn. Vi kender deres titel, arbejdsplads, funktion, uddannelse, anciennitet, branche og meget mere. Alle er oplysninger, som vi kan bruge til målrettet annoncering, så vi sikrer, at det er de rigtige personer, der hører vores budskaber. Klik her og lær mere om, hvordan I kan effektivisere jeres markedsføring på LinkedIn.
  • Salgsafdelingen: Hvis salgsafdelingen ikke allerede benytter LinkedIn i salgsarbejdet, bør de bestemt ikke vente længere. Med platformen er det blevet nemmere at finde frem til potentielle leads og de rigtige beslutningstagere. LinkedIn er eminent til mødeforberedelse og til at styrke relationen til virksomhedens kunder. Indtil marts 2016 har det med “Tag-“funktionen været muligt at kategorisere det personlige netværk, hvilket gav et stærkt afsæt for nursing af både eksisterende og potentielle kunder. “Tag”-funktionen er dog ikke længere en del af den gratis profil, men kræver den betalte Sales Navigator-profil. Hvis du ikke synes, at du kan retfærdiggøre at investere i en Sales Navigator-profil, findes der et Chrome-plug-in, som kan hjælpe dig i arbejdet med at kategorisere dine connections. Læs også salgsdirektørens guide til LinkedIn.
  • HR-afdelingen: Der findes et hav af gode muligheder for at bruge LinkedIn i HR-arbejdet. Platformen er ideel at bruge i arbejdet med employer branding, til at søge efter potentielle kandidater på LinkedIn samt til at sikre synlighed overfor den rette målgruppe – også de passive jobsøgende. Læs også HR-chefens guide til LinkedIn.

I hvilken afdeling skal LinkedIn forankres?

I den perfekte verden arbejder salg, kommunikation, marketing og HR-afdelingerne sammen om brugen af LinkedIn. Men i den virkelige verden er det ikke altid muligt. Vi anbefaler derfor, at I tænker nøje over virksomhedens formål med LinkedIn-tilstedeværelsen samt jeres overordnede målsætninger – og så ikke mindst, hvor godt har I fat i jeres målgrupper via andre kanaler. For måske er LinkedIn jeres eneste kanal til employer branding-arbejdet? Eller måske er LinkedIn den eneste platform, hvor I med sikkerhed kan nå jeres målgruppe? Alt sammen overvejelser, som bør indgå i jeres LinkedIn-strategi.

Skal medarbejderne deltage aktivt i LinkedIn-tilstedeværelsen?

Kort og godt – ja. Som udgangspunkt er det svært at skabe resultater på LinkedIn alene. Det kræver opbakning, spredning og en fælles indsats at finde og skabe indhold. Men det er også væsentligt at forholde sig til, hvad der står på ens kollegaers profiler. Jeg ser fx ofte, at de ansatte ikke har opdateret deres LinkedIn-profil, og at der derfor står, at de arbejder et andet sted. Lidt uheldigt, hvis en potentiel kunde tjekker vedkommendes profil inden et møde om fremtidigt samarbejde. Læs mere om, hvorfor dine medarbejdere bør bruge LinkedIn aktivt eller læs her advokatens råd til, hvad vi kan kræve af medarbejderne på LinkedIn.

Hvad med dig selv som leder?

Første step er en opdatering af din personlige profil. Vær sikker på, at den giver et professionelt indtryk, da du kan være helt sikker på, at den får mange besøg. Test selv ved at gå ind på funktionen “Who’s viewed your profile“. Mennesker er nysgerrige af natur, og mange besøger hellere personer end virksomheder på LinkedIn. Ønsker du en topprofessionel profil på LinkedIn, skal der skæres ind benet. Læs hvilke ting, du bør slette fra din LinkedIn-profil med samme.

Sørg desuden for at din profil (og dine ansattes profiler) er søgemaskineoptimeret ud fra de keywords, der er relevante for jer. Jeres kunder skulle jo gerne finde jeres medarbejdere og ikke konkurrenternes, når der søges efter specifikke kompetencer.

Vær en forgangsmand – eller kvinde. Gå forrest – vis hvordan det skal gøres. Hvis du deltager aktivt på LinkedIn, kan du inspirere dine kollegaer til at gøre det samme. Vær med til at sprede virksomhedens nyheder, udvid dit netværk og vær med til at identificere nye leads på LinkedIn. Og er du vant til at skrive, hvorfor så ikke benytte dig af “LinkedIn Articles”, der giver dig mulighed for at udgive artikler på LinkedIn? Dette kan styrke din position som thought leader, da det giver dig mulighed for at dele erfaringer og få en stemme i debatten. Lær hvordan du skriver en succesfuld artikel til LinkedIn her.

Hold dig opdateret. Vis at du er interesseret og ønsker at holde dig opdateret! Ved at connecte med jeres kunder og at følge deres virksomhed på LinkedIn, viser du ikke alene, at du interesserer dig for dem, men du følger også med i deres udvikling. Følg også gerne konkurrenter og samarbejdspartnere og overvej, om du vil følge nogle af LinkedIns Influencers såsom Jack Welsh og Richard Branson for at holde dig opdateret.

Få styr på indstillingerne. Mange er slet ikke klar over alle de ting, man selv kan kontrollere på LinkedIn. Du bestemmer fx selv, om dit netværk skal have besked, når du opdaterer din profil, hvem der kan se dine forbindelser, om du vil være anonym, når du besøger andres profil samt, hvem der kan følge dig og se dine opdateringer på LinkedIn. Brug gerne 5-10 minutter på at gennemgå dine egne privatlivsindstillinger – og tænk så over, om virksomheden bør have en holdning til de ansattes indstillinger, hvis LinkedIn anvendes i dagligdagen på kontoret.

 

Denne artikel blev første gang udgivet i oktober 2014. Den er sidenhen blevet gennemskrevet og opdateret.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i Social Selling

Denne 3-dages Social Selling Master Class er en stærk kombination af teori, praktisk træning på dagen og cases, som viser udbyttet ved at arbejde struktureret og målrettet med Social Selling.
Læs mere her