Sådan får du chefen med på SoMe-vognen

Er du ansvarlig for jeres sociale medier? Så kender du sikkert alt til frygten for at spørge din chef om lov til at øge jeres SoMe-budget – men et tilstrækkeligt budget er afgørende for at opnå succes med jeres indsats. Derfor kommer vi i denne artikel med en række tips til, hvordan du kan overbevise chefen om at investere mere i jeres social media marketing.

Vi behøver med stor sandsynlighed ikke overbevise dig. Brugen af de sociale medier i markedsføringsøjemed er ikke til at komme udenom. Folk stoler mere på venner og families ord, end de gør på almindelig reklame. Kundens rejse fra et opstået behov til det endelige køb har altså ændret sig – og ændringen er særligt drevet af de sociale medier. Derfor bør de sociale medier også prioriteres højt i jeres virksomhed – om din chef vil det eller ej. Men hvordan overbeviser du ham lige om, at SoMe rent faktisk har et højt ROI-niveau – ligeså højt som både salg og marketing – ja, måske endda højere? Hvordan får du ham til at lytte? Nedenfor kan du læse 4 tips, der kan overbevise din chef om de sociale mediers indflydelse på bundlinjen.

Læs mere om danskernes ændrede medievaner her.

Præsenter en klar strategi

Først og fremmest må du gøre det klart for din chef, hvordan SoMe passer ind i virksomhedens overordnede strategi, samt hvorvidt den skal implementeres i jeres salg-, marketing- eller PR-strategi. Hvordan de sociale medier kan implementeres varierer naturligvis fra organisation til organisation, men uanset hvad, så vil det hjælpe din chef med at forstå, hvilken rolle de spiller eller kan komme til at spille i det store billede.

Det er vigtigt, at jeres SoMe-strategi anerkendes som en separat strategi, men stadig fokuserer på at forklare, hvordan den er en del af markedsføringens samlede økosystem.

Rapporter håndgribelig data

Hvis du måler på jeres SoMe-indsats, har du et væld af data, der potentielt kan præsenteres for din chef. Grundet den megen data, der er tilgængeligt, er det vigtigt, at du formår at skelne mellem, hvad der er ”need-to-know”-information, og hvad der “nice-to-know”-information for din chef. Hvis jeres Facebook-side har flere tusinde følgere, er du med garanti stolt af dette resultat, men det er med stor sandsynlighed ikke dette tal, din chef er interesseret i.

Hvis du vil undgå, at han mister interessen, skal du i stedet rapportere data, der påviser SoMe’s betydning for virksomhedens overordnede strategi og mål. Dette kunne fx være, hvordan jeres tilstedeværelse og berigende content på LinkedIn har øget virksomhedens samlede kendskabsgrad. Vær analytisk, når du rapporterer og hold dig til få, basale tal og resultater – “less is more”, når din chef skal forstå, hvad jeres SoMe-indsats egentlig bidrager med.

Og sammenlign så med marketing og salg

Hvis du vil lykkedes med at overbevise din chef om, at jeres indsats på de sociale medier gør en forskel – og derfor bør tildeles et større budget – nytter det ikke noget, at du blot præsenterer “stand alone”-data om SoMe’s effekt. Som tidligere nævnt, skal du rapportere data, der har relevans for virksomhedens overordnede mål – og helst også data, der viser en effekt på bundlinjen. Men du kan ikke nøjes med at rapportere SoMe-data; den skal sammenlignes og kombineres med data og resultater fra både jeres marketing- og salgsafdeling. Dette vil med stor sandsynligvis skabe et bedre billede af den egentlig effekt og gøre et større indtryk.

Det er selvfølgelig svært at lave præcise sammenligninger mellem de forskellige discipliner, men du kan sagtens sammenligne data om fx generet trafik til jeres website og online salg.

Lær hvordan du driver trafik fra SoMe til jeres website her.

Identificer andre afdelinger

Den data, virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier generer, er helt unik og kan være guld værd for mange af de resterende afdelinger i virksomheden. Det er i dag muligt at opnå indsigt i jeres følgeres og besøgendes hobbyer, alder og meget mere – og det kan de drage fordel af i fx content-afdelingen, e-commerce-afdelingen, og i alle andre afdelinger, som afhænger af deltaljer om målgruppens demografi. Alt dette skal du naturligvis gøre klart for din chef, så han ikke er i tvivl om SoMe’s mange fordele.

I denne artikel kan du blive klogere på, hvorfor du skal bruge SoMe i HR-arbejdet.

Hvad så nu?

Forbrugerens nye købsproces skaber udfordringer for nutidens virksomheder – men jeres SoMe-indsats og den data, den genererer, kan hjælpe jer med at løse gåden. Gør dette klart for din chef. Jo stærkere jeres tilstedeværelse på de sociale medier er, jo mere og bedre data vil der være til rådighed – og den data kan bruges af hele virksomheden i målet om at fastlægge jeres kunders vej til et køb. Samtidig har en effektiv SoMe-indsats en positiv indflydelse på virksomhedens resterende målsætninger. Ved at øge jeres SoMe-budget slår din chef altså ikke blot to, men mange fluer med et smæk, sammenlignet med en investering i fx almen dataindsamling.

Klik her og læs direktørens guide til LinkedIn.

Hvordan har du overbevist chefen om SoMe’s fordele?

Vi hører dine gode råd i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her