Flere og flere arbejder med content marketing, men mange er stadig på udkig efter en strategi, en skabelon eller måske et framework til en mere målrettet tilgang. Her kan THEME være en vej frem. 

THEME-tankegangen står for: Tribe, Hook, Engaging content, Marketing og Evaluate. Og denne fremgangsmåde kan for nogen være et godt system at bygge content-indsatsen op omkring, for at sikre at alle relevante faktorer tages med i overvejelserne, når der planlægges, udarbejdes og måles på indsatsen.

Tribe – Identificér din målgruppe

Som med al anden marketing er det også her essentielt, at du kender din målgruppe. Der er flere måder at gribe processen an på, bl.a. er der mange, der udvikler “personaer” vha. fx fokusgruppe-interviews. Alternativt kan man starte med en intern workshop (med et udvalg af dine kolleger fra forskellige afdelinger) for at få fastlagt:

  • Hvem er vores primære og sekundære målgrupper?
  • Hvem er de? (mand/kvinde, alder m.m.)
  • Hvad er deres udfordringer?
  • Hvordan kan vi hjælpe dem?
  • Osv.

Denne simple øvelse vil for mange give et godt overblik over målgrupperne, samt et godt udgangspunkt for udviklingen af relevant content.

Hook – Hvorfor er vi relevante for dem?

Når vi ved, hvem vores målgrupper er, skal vi benytte den viden, vi evt. har fået fra førnævnte øvelse. Eller på anden vis finde frem til “hvorfor vi er relevante for målgruppen”. Det bugner med godt indhold “derude” – og hvis vi skal have taletid, handler det om at skabe værdi og relevans.

Lav gerne en intern øvelse eller lav blot en liste med relevante ord, som målgruppen benytter, trends og tendenser, udfordringer for målgruppen og lign. så du sikrer, at det indhold, du ender med at udvikle, også har relevans for din målgruppe.

Husk fokus bør være på berigelsen.

Engaging content – Det gode indhold

Så skal det gode content udvikles. Og igen her er det vigtigt, at det skrives så det passer til platform, målgruppe m.m. Dvs. du bør tænke over, hvilket format der vil gøre sig bedst ift. din målgruppe. Er det video? Er det måske en infographic? Skal det være tekst, og i så fald skal det være kort og to-the-point eller måske en længere whitepaper?

Få her tips til at udarbejde visuelt indhold.

Uanset hvordan du vælger at udarbejde dit indhold, er det væsentligt, at du har fokus på at søgemaskineoptimere det, således at dit indhold også arbejder for dig på den lange bane. Læs derfor denne tjekliste til hvordan du laver indhold med SEO for øje.

Få tips til hvilke typer indhold der virker bedst her.

Du kan også lære meget af at analysere dit eksisterende indhold – få tips til at se hvilket af dit indhold der virker bedst her.

Marketing – Plan for spredning

Når indholdet er skabt, skal der lægges en plan for, hvordan det kommer ud til den rette målgruppe. Alt for mange bruger enorme summe og ressourcer på udarbejdelsen af lækkert indhold, men glemmer at gemme noget af budgettet til spredning.

Medmindre du allerede har fat i hele din ønskede målgruppe via sociale medier, nyhedsbrev m.m., skal de fleste af os ud og supplere med paid media. Jeg plejer at sige, at “spredning er det halve arbejde”. Andre deler “content arbejdet” op i 3 dele: planlægning, udarbejdelse og spredning. Uanset tilgangen må man på ingen måde negligere arbejdet med at få det ud til den rette målgruppe.

Tænk fx over at man nemt selv kan booste og sponsere sit indhold på de fleste sociale medier. Både Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter har såkaldte “self-serve” annonceprodukter til rådighed. Og på de fleste af platformene kan du være i luften på under 24 timer.

Tænk bare over målretningsmulighederne på fx LinkedIn. Her kan man fx købe sig til øget eksponering over for folk, som arbejder i udvalgte virksomheder, brancher og virksomhedsstørrelser, eller som sidder i en særlig funktion, eller som er medlem af udvalgte grupper. Det giver os gode muligheder for nemt at ramme vores ønskede målgrupper. Læs mere om annoncering på LinkedIn i denne guide.

Få her flere tips til spredning af dit indhold.

Evaluate – Måling af indsatsen

Husk altid at evaluere og måle på indsatsen. Hvad er succeskriterier, for hvert stykke indhold du producerer? Noget indhold skal måske blot skabe øget synlighed, mens andet indhold gerne skal hjælpe med at uddanne markedet, at generere leads, at skaffe tilmeldinger til et seminar eller noget helt andet. Så inden du blot måler på alt, hvad der måles kan, så sørg for at sætte nogle mål og udvælge hvilke metrics der passer til det enkelte indhold.

Find ud af om du skal måle på:

  • Antal visninger
  • Kliks
  • Engagement såsom likes, shares og kommentarer
  • Trafik til dit site
  • Relevant trafik til dit site
  • Konverteringer (ex køb, tilmeldinger og lign.)
  • Eller noget helt andet ?

Husk også at mange af de sociale medier har egne analyse-værktøjer, så du løbende kan følge udviklingen. LinkedIn har fx både en Analytics og en Notifications fane, Facebook har Insights, og Twitter har også deres Twitter Analytics. Alle nemme og brugervenlige værktøjer så du kan blive klogere på, hvordan dit indhold har performet. Udsender du gennem dit nyhedsbrev, bør du også kunne se, hvor mange og hvem der har klikket på hvad.

Kombinerer du alle disse data med fx Google Analytics, bliver du meget klogere på, hvilket content og hvilke kilder der virker bedst.

Er det vigtigt for dig at måle på trafikkilder, anbefaler vi, at du arbejder med kampagne-url’er som fx kan laves til Google Analytics med dette værktøj.

Hvad er dit bedste tip?

Del gerne din fremgangsmåde eller dit bedste tip til arbejdet med Content Marketing.

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar