Content marketing tendenser for 2015

På nuværende tidspunkt findes der allerede utallige artikler og blogindlæg om de tendenser, der kommer til at præge udviklingen af content marketing i 2015. I artiklen her, ser vi nærmere på de trends, vi tror mest på.

Begrebet content marketing har udviklet sig meget og er blevet endnu mere populært i løbet af det forgangne år, og en decideret content marketing strategi får stadig større og større betydning for mange virksomheder.  

Ifølge en artikel fra Forbes tidligere i år anerkender flere virksomheder nu content marketing som et yderst effektivt værktøj til at tiltrække nye kunder, opbygge stærke relationer og engagere forbrugerne.

Når vi generelt ser på udviklingen af content marketing er det tydeligt, at disciplinen er større end nogensinde, men på trods af denne popularitet er content marketing dog ikke uden udfordringer, og for de fleste virksomheder er det en tidskrævende proces, der løbende bliver udviklet.

To ting, der altid er essentielle i forhold til content marketing, er relevans og kvalitet. Derudover mener vi, at følgende fem tendenser, er noget vi vil se meget mere til i løbet af 2015.

Strategisk distribution af content

De fleste virksomheder har fået øjnene op for, at content creation og offentliggørelsen af denne, er med til at skabe hjørnestenene i en god marketingstrategi. Udfordringen ligger ofte i distributionen af dette content, og ifølge en undersøgelse foretaget af Altimeter, er det kun 26 % af alle marketingfolk, der investerer i content distribution, selvom over halvdelen af de adspurgte erkender behovet for en sådan investering.

Strategisk sponsoreret content bliver derfor et vigtigt parameter, hvis man ønsker succes med content marketing på det stærkt konkurrenceprægede marked. Strategisk sponsorering vil kunne sikre at dit content når ud de rette steder og til den rette målgruppe, hvorved du vil kunne opbygge og styrke dine relationer. Den rette distribution af content er næsten ligeså vigtig som selve skabelsen af dit content.

Vi har også allerede set en stigning i fx native advertising blandt udgivere som BuzzFeed, The New York Times og Forbes. I takt med at bannerreklamer bliver anset for mere og mere ineffektive, bortset fra måske når det kommer til synlighed, bliver tendenser som sponsoreret og branded content også mere og mere populært.

Det vil altså i 2015 blive endnu vigtigere at betale for øget synlighed og strategisk distribution af dit content. Med de mange betalte løsninger er det i højere grad blevet muligt at målrette dit content og dermed sikre den nødvendige synlighed til den helt rigtige målgruppe.

Content som integreret del af social media marketing

For de fleste virksomheder er sociale medier og nyhedsbreve den vigtigste kanal til spredning af content. Social sharing kan forstærke content, og bør i høj grad integreres i planlægningen af content distribution. Dette er nok erkendt af de fleste virksomheder, der arbejder med content marketing (94 % siger, at sociale medier er en vigtig del af deres marketing mix), og i 2015 vil vi helt sikkert se endnu flere virksomheder, der udnytter potentialet af sociale medier i deres distributionsmodel, og som ser en fordel i at betale for større opmærksomhed på de sociale medier.

Dette fokus vil altså ikke blot føre til et større organisk reach, men også til et øget betalt reach på de sociale medier. Mange virksomheder vil i 2015 øge deres udgifter til øget social sharing af content, især på Twitter, LinkedIn og Facebook. Kvikke marketingfolk vil bruge denne sociale investering ikke blot på at udvide rækkevidden af deres content, men også på at generere leads gennem content.

Integration af content marketing i marketing mix

På samme måde som sociale medier er blevet en integreret del i de fleste virksomheders marketing mix, vil content marketing også opnå høj status, og i højere grad være en investering på linje med den generelle marketingindsats.

I 2015 vil endnu flere virksomheder have en klar forståelse for rollen af content marketing, og hvordan denne passer ind under den samlede paraply af kommunikation, marketing, PR og reklame. Anbefalinger, input, research og test af virksomhedens content strategi vil være værdifuldt for virksomhedens fremtidige marketingplaner og initiativer.

Særligt ser vi også en øget interesse, for at forstærke samarbejdet mellem salg og marketing i content arbejdet. For salget ligger inde med værdifuld viden om salgsprocessen, kundebehov og indvendinger, hvilket kan bruges i udarbejdelsen af godt og relevant content. Ligeledes kan salget være en værdifuld spiller i distributionen af content til relevante personer.

Avanceret brug af SEO i content marketing

SEO og content marketing går hånd i hånd, og dette vil fortsætte omend med endnu større betydning i 2015. Hyppigere og bedre content vil tiltrække links, delinger og andre brand-building signaler, der alle vil booste din ranking på ex. Google.

Hvis vi kigger på de specifikke faktorer der forbedrer din placering på søgemaskinerne, ser vi, at høj kvalitet i long-form og content med meget engagement på de sociale medier, konsekvent rangerer højest. Flere virksomheder har fået øjnene op for, at sikre at dem der udarbejder content, har øje for optimering af indhold i forhold til søgemaskinerne.

SEO vil fortsat være en vigtig del af virksomhedens marketing mix, men det vil i stigende grad handle om de mere tekniske aspekter såsom meta tags og keyword research. Content marketing vil på den anden side blive den primære drivkraft bag virksomhedens placering i søgemaskinerne.

Bedre måling

I takt med at content arbejdet fylder mere i virksomhedens samlede marketingindsats, øges kravet om bedre evaluering af indsatsen samt konkret måling af udbyttet. Det bliver derfor nu vigtigere at måle på, hvorvidt arbejdet med content fx fører til konkrete leads og konverteringer. Dette er med til at skabe salgsargumenter for flere content marketing initiativer, og kan på den måde være med til at sikre at alle er ombord og kan se fordelene og udbyttet af virksomhedens content strategi.

Virksomheden vil i højere grad implementere taktikker, der traditionelt set har været mest brugt i kampagner og lignende, for at følge og måle deres ROI på content indsatsen.

Hvad mere?

Udover ovennævnte, kan tendenser som ex. guest blogging blive mere populært i virksomheders søgen på at skabe relevant og berigende content. Vi forudser også, at vi vil se meget mere til user-generated content i løbet at det næste år, bl.a. på de sociale medier og i forbindelse med konkurrencer og andre engagerende tiltag.

Generelt vil den gennemsnitlige virksomheds content volume højst sandsynligt, stige i takt med at content marketing vil fortsætte sin udvikling, og blive en mere etableret og integreret del af virksomhedens overordnede marketingstrategi.

Hvordan mener du, at 2015 ser ud for virksomhedens content strategi?

Vi vil meget gerne høre din mening herunder 🙂

 

Skriv en Kommentar