Deler du content på de forskellige sociale netværk? Og har du en strategi for hvilket content, du deler på de forskellige sociale platforme? I denne artikel får du inspiration til hvordan du kan dele det rette content på de fem største sociale medier; Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ og Instagram.

Korte resuméer på Twitter

Twitter har altid stået lidt ved siden af de andre sociale netværk pga. begrænsningen på 140 tegn, hvilket tvinger os til at vælge vores ord med stor omhu.

En god måde at genbruge content til Twitter er, at finkæmme dine bedste resuméer eller statistikker, og lave dem til stærke one-liners. Disse virker især godt på Twitter i forhold til de andre sociale netværk.

FastCompany giver et eksempel på dette, fx da de tweetede et resumé af én af deres artikler. Det er direkte, og har en hurtig pointe!

mh-twitter

 

Tip: Husk altid at spørge dig selv, om dit tweet er et du selv ville klikke på, hvis du så det i dit feed.

Skab samtaler på Facebook

Facebook’s newsfeed har efterhånden gennemgået en lang række design- og brugerændringer, men for de fleste brugere er det stadig en god blanding af forretning og fornøjelse.

Da du helst ikke ønsker at forstyrre denne balance, og måske miste fans på den konto, er det vigtigt at din kommunikation blender godt ind med statusopdateringer fra familie og venner, og samtidig opfordrer til click-through’s. Når du målretter din kommunikation til Facebook, er det derfor vigtigt at du bruger en afslappet tone der er nede på jorden, og på den måde passer ind i den øvrige kommunikation på mediet. På den måde vil dine opdateringer virke mindre spam-agtige og blende bedre ind i newsfeed’et.

Læg op til professionelle diskussioner på LinkedIn

LinkedIn er en social platform baseret på det professionelle netværk, og det er derfor også et sted for branchens eksperter til at dele content og diskutere tendenser. Det vigtigste at huske her er, at det er en professionel platform, og derfor har en anden tone end de andre sociale kanaler.

En god praksis på LinkedIn er derfor at oprette diskussioner omkring branche-relateret indhold. Hvis du genbruger indhold her, så sørg først og fremmest for, at det er relevant for din branche, hold en professionel tone og inviter gerne til en kommentar.

Så tænk over at skabe professionel værdi samt at sikre din ønskede positionering, når der kommunikeres på LinkedIn.

Læs mere om content og hvad der virker på LinkedIn, i artiklen her.

Billeder på Google+

Sammenlignet med Facebook og Twitter, er Google+ stadig et nyere socialt netværk, og selvom det kan se ud som og føles som de andre platforme, er det vigtigt ikke at tage for givet, at de samme taktikker virker her.

En stærk karakteristika ved Google+, er den vægt de lægger på billeder. Faktisk er det en af de få sociale netværk, der tillader dig at dele animerede GIFs i dine followers’ nyhedsstrøm (dette kan også gøres på Twitter). Betydningen af billeder taget i betragtning, kan det godt betale sig at omarbejde dit content til at omfatte billeder, der fortæller en historie, og som supplerer din besked.

Selvom du højst sandsynligt også vil bruge tekst i din opdatering (det bør du også), så prøv at finde et billede der kan fortælle en historie i sig selv – også selvom du ikke havde teksten til at bakke det op. Disse billeder er som regel de mest iøjnefaldende.

Tip: Tjek Hugo Boss’s Google+ side ud, og få inspiration til hvordan det kan gøres. De poster ofte billeder af, hvordan deres produkter er produceret i stedet for eksempelvis kampagnefotos.

#Hashtags på Instagram

Instagram handler om billeder, videoer og hashtags. Flere og flere marketingfolk bruger hashtags i deres billedtekster, så de kan være en del af større samtaler. Hashtags gør det nemt for brugerne at finde og dele dit content.

Tænk over hvilke hashtags du vil bruge. Du kan bruge eksisterende eller oprette dine egne, eller bruge en kombination af begge, afhængigt af hvad målet med dit content er. Ved at bede folk om at bruge et tilpasset hashtag i deres billedtekster, skaber du en god måde at skabe opmærksomhed omkring dit content eller en specifik kampagne.

Tips til brugen af hashtags:

  • Brug ikke for mange hashtags
  • Brug kun relevante hashtags
  • Hvis du opretter egne hashtags, så hold dem relativt korte
  • Saml indlæg med et valgt hashtag på fx Tagboard.

Få flere tips til hvordan du optimerer din virksomheds tilstedeværelse på Instagram i artiklen her.

Tilpas indholdet

Når du deler dit content på de forskellige sociale platforme, så brug lidt tid på at tilpasse din taktik til hver kanal – så vil du se større engagement og rækkevidde. Nogle taktikker overlapper hinanden, men hver platform har sin egen tone og fokus på forskellige aspekter af dit content.

Har du nogen taktik for, hvordan du deler content på de sociale medier? Så vil vi rigtig gerne høre dine kommentarer 🙂

 

Artiklen er bl.a. skrevet med udgangspunkt i dette blogindlæg.

 

Del & udskriv side


Kommentar