Ved at dele fagligt relevant indhold på LinkedIn, kan du positionere dig selv. Deling af content er dermed et strategisk arbejde, som kan være til stor værdi for din social selling-indsats.

Hvis du jævnligt læser vores artikler, så ved du også, at social selling er en disciplin, som vi holder meget af. Salg kan nemlig gå mange andre veje end de traditionelle – og social selling er en af dem. I denne artikel gennemgår vi, hvilken betydning strategisk brug af content har for din social selling-indsats på LinkedIn.

Hvorfor dele indhold?

Hvis du skal have succes med disciplinen Social Selling, er det vigtigt at skabe kendskab og ikke mindst tillid til dig selv som professionel person, da dette er med til at underbygge interesse, salg og loyalitet hos nuværende såvel som potentielle kunder. Ved at dele relevant og værdifuldt indhold kan du skabe kendskab til dig selv og give modtageren et positivt indtryk af dig og dermed også indirekte af din virksomhed. Det indhold du sender og deler, har derfor afgørende betydning for din social selling-indsats.

Læs også artiklerne: 4 gode råd til best Social Selling practice og Hvorfor social selling?

Brug indhold strategisk

Det indhold du deler er med til at opbygge opfattelsen af dig – tænk derfor over, hvordan du kan arbejde strategisk med det indhold, som du deler og engagerer dig med. Hvilke billede ønsker du at skabe af dig selv? Hvilke kompetencer vil du gerne vise? Og hvad skal dine connections forbinde dig med?

Skab berigelse

Der er mange, der skaber ”støj” på LinkedIn – og dette skal du selvfølgelig ikke bidrage til. Du skal derimod sende, dele og kommentere indhold, der skaber berigelse i dit netværk. Berigelse er evnen til at skabe en værdi, som ikke nødvendigvis koster noget. Det kan fx være artikler, undersøgelser, analyser, gode råd, videoer eller måske invitationer til arrangementer.

Du bør derfor:

  • Dele berigende indhold (andres såvel som dit eget), som har din målgruppe for øje og kan skabe værdi for dem
  • Kommentere og engagere dig i de opslag, hvor du mener din ekspertise kan gøre gavn og vises frem
  • Overveje om indholdet skal deles med hele dit netværk eller om det kun er relevant for nogle få af dine connections. I dette tilfælde kan der skrives en personlig besked på LinkedIn.

Læs også artiklen: Sælg med LinkedIn – med fokus på berigelsen

Del forskellige typer indhold

Det kan være dit eget, indhold der er produceret i din virksomhed eller et helt tredje sted.

Del dit eget indhold
Er du vant til at skrive indhold, eller har du en drøm om at begynde? Det kan være, at du gerne vil skrive om dit fagområde, branche eller lave guides og gode råd. Ved at skrive LinkedIn-artikler kan du positionere dig indenfor et specifikt område, øge kendskabet til dig selv (og din virksomhed) samt synliggøre netop dine kompetencer.

Læs også artiklen: Bliv thought leader med LinkedIn Articles

Del indhold fra din virksomhed
Producerer din virksomhed indhold, der er brancherelevant eller fagligt relevant for dine connections på LinkedIn, så kan du med fordel dele dette indhold videre fra din egen LinkedIn-profil. Start med at tage et kig på din virksomheds Company Page – måske der er indhold af berigende karakter, som du kan dele allerede nu.

Del andres indhold
Falder du ofte over en relevant artikel – enten på LinkedIn, online medier eller et helt tredje sted? Vær med til at berige dit netværk ved at dele det gode indhold videre. Bare rolig – det er tilladt så længe, du er tro mod kilden du deler fra.

Husk at vurder om indholdet skal deles med hele dit netværk, deles i grupper eller til enkelte udvalgte connections i netværket.

Deltag aktivt i grupper

Grupper på LinkedIn eller andre sociale medier kan være af stor værdi – både for din egen viden, position og personlige brand, men også for den virksomhed du repræsenterer. Derudover er LinkedIn begyndt at prioritere grupper dvs. opslagene og dialogerne i grupperne er begyndt at fylde mere i nyhedsfeedet sammenlignet med tidligere.

Find derfor ud af, hvilke grupper dine potentielle kunder befinder sig i, deltag i dem og start berigelsen, som både kan være i form af deling af content og kommentarer.

Networking og vidensdeling
LinkedIns grupper er gode til vidensdeling, sparring og networking. Mange brugerne søger specifikke svar i grupper, hvor der befinder sig indhold, enkelte brugere eller brugere som repræsenterer virksomheder, der kan besvare eller hjælpe med branchespecifikke spørgsmål. Måske du kan besvare nogle af spørgsmålene? Dette ville signalere, at du har evnerne til at hjælpe dem til at løse deres udfordringer, hvilket potentielt kan ende ud i nye kunder.

Positionering af dig selv
LinkedIn bliver brugt til at søge svar, finde produkter og services, men derudover researcher køberne også på forhånd. Derfor kan det være en fordel for din social selling indsats at være stærkt repræsenteret der, hvor de søger deres information. Vær derfor opmærksom på de grupper du deltager i og grupper som du evt. kunne drage fordel af at deltage i og vær aktiv i dem. Del kvalitetscontent, engager dig og vis din ekspertise.

Søg efter muligheder

Indsigten i nuværende og potentielle kunders udfordringer og præferencer kræver en oprigtig interesse som kommerciel profil, der ønsker at lykkes med social selling.

Der findes forskellige værktøjer, som kan hjælpe dig til at finde ud af, hvilket indhold dine kunder finder relevant og engagerer sig med. Her kan du blandt andet bruge LinkedIIns egne søgeværktøjer eller Buzzumo, som viser hvilket indhold der performer bedst på de sociale medier.

Brug også LinkedIns egne søgefunktioner til at identificere din målgruppes behov og brug evt. muligheden til at sende dem en privat besked (hvis i er connected) eller svar direkte på deres indhold, som viser, at du stiller din ekspertise til rådighed.

Tip: For at kunne lave en LinkedIn-søgning på nøgleord, skal dine sprogindstillinger være på engelsk.

 

Vil du vide mere om Social Selling?

Vi har samlet en række artikler på området, som kan gøre dig endnu skarpere til arbejdet:

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar