default_thumb

2011 blev året hvor der skete rigtig meget på den digitale front. Jeg har her valgt at samle et par af de ændringer og nye tiltag jeg mener var vigtige, og som ikke bør gå ubemærket hen.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Facebook

Ja, som altid skete der mange større ændringer på Facebook i 2011. Facebook’s udvikling kunne egentlig blive en hel artikel i sig selv, men jeg har her valgt at fokusere på 2 større ting, nemlig Timeline og Facebook Deals.

Timeline er det nye profilformat som Facebook introducerede i september måned. Men først i december blev det tilgængeligt for alle. Der er allerede mange delte meninger om det nye profildesign, men én ting er sikkert – det er en fantastisk mulighed for at gense alt det indhold vi gennem tiden har lagt op på Facebook, og måske har glemt. Med den nye Timeline kan vi nemlig nemt gå tilbage i tiden og se billeder og indlæg som er flere år gamle. Nu går snakken naturligvis på, kommer det nye design også til Facebook sider? Og det, har vi desværre endnu ikke svaret på. Vil du selv prøve Timeline kan du se mere og aktivere Timeline her.

2011 blev som bekendt også året hvor Facebook Deals langt om længe kom til Danmark. Med Deals får virksomheder mulighed for at belønne dem der ”checker ind” i den fysiske forretning, og herved ”reklamere” for brandet til alle sine Facebook venner. Indtil videre er Facebook Deals kun tilgængeligt for McDonald’s og 7Eleven i Danmark, men mon ikke vi snart ser fænomenet brede sig. Mulighederne er i hvert fald mange, idet der kan laves forskellige typer af deals såsom loyalty deals (som  klippekort til kaffe), charity deals (check ind og giv penge til et godt formål), gruppe deals (check ind sammen med fx 4 venner og få rabat) og individuelle deals hvor man belønner den enkelte for at checke ind (fx check ind og få 20% rabat). Udfordringen pt. er at ”uddanne” markedet så den almindelige forbruger ved hvad det vil sige at checke ind, hvordan det gøres og hvordan man ”claimer” sin deal. Når vi er lidt længere i den process bliver Facebook Deals rigtig spændende at følge.

Vil du se en liste over alle ændringerne på Facebook fra 2011, har Inside Facebook lavet en liste her.

Google+

Ja, den måtte komme med på listen – Google’s nye sociale satsning. Endnu et socialt medie vi kan boltre os på. Google har jo flere gange kastet sig over sociale satsninger uden held (fx Google Wave), men Google+ ser ud til at få langt bedre fat. Google+ er det hurtigst voksende sociale medier nogensinde, og det spås at nå 100 millioner bruger ved udgangen af februar 2012 (kilde). Så det er bestemt noget der er værd at holde øje med. Særligt som virksomhed, idet Google+ pages blev lanceret i november måned.  På Google+ er der nemlig masser af nye muligheder, og mange af de ”børnesygdomme” der fandtes i starten er nu udbedret. Fx er det nu muligt at tilføje mere end en administrator til sin Google+ side, hvilket var en af de helt store kritikpunkter da Google+ pages blev introduceret. På Google+ kan man desuden interagere med sine fans på en helt ny måde med de såkaldte Hangouts. Se hvordan The Muppets gjorde det i videoen herunder.

Internet jura

2011 var også et år hvor der kom ekstra stor fokus på jura på nettet. Særligt fik hele cookie-området en del omtale idet det nye cookie direktiv skulle implementeres. Dette skulle oprindeligt være på plads den 25. maj,  men vi måtte helt over i december måned før det kom på plads. Så hvis du ikke allerede har lavet de nødvendige ændringer på dit website, er det nok nu du skal i gang. Læs mere om det nye cookie direktiv her.

Også de sociale medier fik øget fokus på det juridiske område i 2011. Vi har gennem længere tid set en professionalisering af brugen af fx Facebook, og mange virksomheder kører jævnligt konkurrencer, julekalendere osv. af mere eller mindre tvivlsom karakter. Der har manglet nogle retningslinjer på området – for godt nok har vi Facebook’s promotion guidelines at forholde os til, men hvad med markedsføring på Twitter, LinkedIn, Google+ osv.? Og hvordan hænger det sammen med den danske markedsføringslov? De nordiske forbrugerombudsmænd har derfor valgt at lave et sæt retningslinjer til virksomheder der ønsker at markedsføre sig på de sociale medier som er sendt til høring. Du kan læse udkastet her, og så lover vi naturligvis at følge op på sagen i det nye år. Så følg med i vores nyhedsbrev.

Året der gik

Alle de sociale medier har naturligvis også lavet en “Året der gik”-liste fra deres verden. Herunder kan du se eller gense et par af dem:

Hvad mener du?

2011 blev også året hvor YouTube fik nyt design, hvor Google igen igen opdaterede algoritmen, denne gang til Google Panda og hvor Twitter fik et re-design samt introducerede brand pages.

Hvad mener du har været de vigtigste ændringer eller tiltag på den digitale front i 2011?

Del & udskriv side

Kommentar