5 vigtige trends i digital marketing i 2016

Med stadig voksende forventninger fra kunder, og den digitale udvikling, ser 2016 ud til at blive karakteriseret som endnu et år med fokus på, hvordan brands kan opnå og vedligeholde kundernes engagement.

Jill Gray, direktør for UK Creative Shop hos Facebook, og Al Cotterill, creative strategist i Creative Shop hos Instagram, giver til Digital Marketing Magazine, deres bud på de digitale marketing tendenser her for 2016. Herunder deler vi deres bud på 5 vigtige trends.

Selvom den digitale evolution måske kan virke overvældende, så er det netop tiden, hvor du skal se væk fra de gamle tendenser og vende dig mod de mange nye muligheder i digital marketing. For i år er der gode muligheder for at komme foran dine konkurrenter – med den rette indsigt.

1. Visuel Storytelling vil fortsat dominere

Udbredelsen af mobiltelefoner og smartphones har ændret den måde, som brands kommunikerer på i dag. Der er kommet et endnu større fokus på det visuelle, og det visuelle vinder over det skrevne. Skærmen på vores telefoner er blevet større, og teknologien bliver konstant forbedret, hvilket skaber et lærred med mulighed for fordybelse, som fungerer perfekt for marketingfolk til at nå ud til kunderne.

I 2016 kommer vi til at se flere brands bruge visuel kommunikation i forskellige formater. Fra ‘short-term-videos’ og til ‘real-time images’. Fordelene er to-siddet: brands kan skære igennem mængden af støj ved at skabe indhold, der tager udgangspunkt i deres kunders adfærd og ønsker; og marketingfolk vil virkelig få mulighed for at eksperimentere med kreativiteten.

2. Vigtigere end nogenside før: du skal kende dine kunder

Selvom folk bruger næsten to timer om dagen på at browse på deres smartphones, er der tilsvarende meget indhold tilgængeligt. Og hvordan skiller man sig så ud? I dag er den kreative tilgang mere værd end bare at ‘virke klog’ eller at ‘se godt ud’. Samtidig forventer folk at opdage og udforske relevant og engagerende indhold på deres favorit platforme uden at skulle lede efter det. Denne form for indhold skal gøres personligt.

På de forskellige platforme kan vi målrette marketing-kampagnerne baseret på de indsigter, som vi har fra de folk, der bruger platformene – deriblandt vores målgruppe. Det betyder, at et brands budskab kan blive leveret på det rigtige tidspunkt, til den rigtige person, på den rigtige platform, baseret på hvad personen foretager sig. I 2016 kan marketing-folk drage fordel af disse muligheder og fokusere på at få knækket koden til den magt, som man kan opnå med big data kombineret med kreativitet. Hvis du gør dette rigtigt, vil dine muligheder være enorme.

3. Skift til ‘engagerende’ salg

På de platforme, som vi bruger i dag, bliver annoncer delt i et ligeså stort omfang, som det personlige indhold der deles af venner og familie. Det er derfor essentielt for brands at fremstå autentiske for at kunne opnå folks opmærksomhed, og det afgørende er her at være autentisk, engagerende og relevant i sit budskab. Gode brands kan sælge produkter, og god marketing kan opbygge brands. Med de muligheder, de digitale platforme giver for eksempelvis retargeting, kan brands, der formår at få sine historier igennem ‘tragten’, vinde.

Jill og Al forudser at vi i 2016 vil se en sammensmeltning af annonce-målsætninger. Fra at have fokuseret på enten direkte respons (kliks, likes m.m.) eller brand-opbygning vil vi fremover se en “elegant” tilgang som rummer begge mål.

4. Vi er på nippet til en ny kommunikations-revolution

I 2016 vil virtual reality blive en realitet for forbrugerne for første gang. Denne teknologi har potentiale for at ændre kommunikation, underholdning og marketing, som vi kender det i dag, og det vil give annoncører  nye muligheder for at blive ‘opfindere’. Alle, der arbejder med virtual reality, vil få muligheden for at gøre noget helt nyt. Selvom der nok kommer til at gå lidt tid, før det bliver mainstream teknologi, bør marketingfolk allerede tidligt i 2016 forholde sig til de nye muligheder og den nye teknologi.

Fx vil vi komme til at se fordybende 360 graders videoer, som giver virksomheder en enestående mulighed for at inspirere og engagere publikummet med noget nyt. Potentialet for storytelling er stort med uovertrufne og imponerende videooplevelser. Det er særligt spændende for fremtiden, hvor marketing-verdenen kan give deres kunder mulighed for at opleve det umulige.

5. Digitalt er ikke en nyhed

De seneste år har der været en hel del kommentarer omkring, hvordan teknologi, særligt det mobile, har formet nutidens marketingkampagner. Lige meget hvilken platform der er tale om, vil det stadig kræve stor kreativitet at knække koden til platformens potentiale. Forbrugerne vil i langt højere grad interagere og engagere sig i annoncer, der faktisk imødekommer den måde, som de bruger platformen på.

Igen i  2016, vil kreative idéer som leveres på en velovervejet måde, være vejen til succes.

Læs originalartiklen her.

Hvilke trends, tror du, kommer til at dominere digital marketing i 2016?

Del gerne dine tanker med os herunder.

2 Svar
  1. Susan Dam

    Super artikel.
    Jeg har et kort spørgsmål. Begerebet “Real Time” images (fra punkt 1) hænger det sammen med Real-Time Marketing. Dvs markedsføring, der tager udgangspunkt i en aktuel situation, der allerede har massiv interesse. Eller hvordan skal “real-time images” forstås? Er det billeder/content der tager der tager udgangspunkt i deres kunders adfærd og ønsker. Har du et eksempel? Tak. Hilsen Susan

  2. Hej Susan,
    Tak for din kommentar.
    Som du nævner, skal real time images forstås som en del af Real time marketing som er baseret på ‘up-to-date’ begivenheder, men med content der er særligt visuelt baseret. Real-Time images er real time marketing der er fokuseret på billeder og det visuelle.
    Målet kan være få kunderne til, at interagerer og dele sine billeder på et bestemt tidspunkt. Man kan opfordre sit publikum til at bruge et bestemt hashtag under fx. et event.

    Der findes flere gode eksempler på brugen af real time images på sociale medier.

    http://www.socialmediaexaminer.com/visual-content-for-real-time-engagement/

    Et kendt eksempel er Oreo der forstod at udnytte situationen da strømmen gik under Super Bowl.
    Havde Oreo valgt, at lave et Tweet kun med tekst (You Can Still Dunk In The Dark) havde effekten formenligt været anderledes.

    https://www.brandwatch.com/2013/02/how-one-brand-has-changed-the-game-for-social-media-marketers/

    Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål.

    De bedste hilsner
    Signe Vinther, Digital Works

Skriv en Kommentar