Dove øger kvinders selvtillid med Facebook-banner kampagne

Dove har siden 2004 arbejdet med kampagnen Campaign for real beauty, som fokuserer på en bredere definition på skønhed og skøndhedsidealer. Dertil valgte de også at bruge “almindelige” kvinder, som modeller i deres kampagner frem for de ofte meget tynde professionelle modeller. De brugte kvinder, som kunne vise mangfoldigheden blandt befolkningen i både størrelse, højde, hudfarve med mere.
Ifølge Dove’s egne undersøgelser, beskrev kun 4 % af kvinderne dem selv som smukke, hvilket bekymrede dem meget. Derfor er det blevet Dove’s mission, at hjælpe kvinder med at føle sig smukkere.

Kampagnen Dove Ad Makeover, tager udfordringen op med de mange bannerannoncer på nettet, som sætter en barriere for kvindernes selvtillid, fordi de sætter et højt skønhedsideal og samtidig fokuserer på negativitet og utilfredshed.

Den løsning, de kom frem til var en kombination af sociale, paid og targeting medier samt en applikation og stor grad af brugerinvolvering.
Dove ville udkonkurrere de ”negative” bannere på Facebook ved hjælp af app’en, hvor Dove bød det dobbelte beløb af, hvad andre målrettede annoncer gjorde. De opfordrede kvinderne på Facebook og  via E-mails til at skabe deres egne bannere, gennem app’en med positive beskeder, som skulle erstatte de negative.
Dette var første gang, at man har givet forbrugerne kontrollen over de bannere, man ser på Facebook.

Resultatet af denne kampagne var:

  • 171 mio. bannere blev udskiftet med Dove’s i den første uge
  • Kampagnen nåede ud til 5,5 mio. unikke kvinder
  • 50 % af brugerne, der besøgte app’en lavede et banner
  • Global debat opstod og gav kampagnen 253 mio. visninger på en uge
  • Der var en stigning på Dove’s omtale på 41% på Facebook.
  • 71% af kvinderne, som blev udspurgt efterfølgende, sagde at de følte sig smukkere efter at have set denne kampagne.

Denne kampagne blev meget succesfuld, ikke kun for forbrugerne, men også for Dove, som vandt flere awards på Cannes Lions festivalen.

  • Cyber Lions ( Cosmetics, Beauty & Toiletries) – SØLV
  • Cyber Lions (Community Applications) – BRONZE
  • Nomineret til Direct Lions (Social Media & Viral Marketing)

Dove Ad Makeover banner eksempel

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld