E-mail marketing er et ældre, men stadig effektivt og relevant markedsføringsredskab. Det er dog ikke alle, e-mail marketing-tendenser, I bør implementere i jeres egen strategi. Læs med i denne artikel, hvor vi guider jer til, hvilke tendenser I bør føre ud i livet, hvilke I skal holde jer fra, og hvilke I roligt kan fortsætte med i 2018.

Hvis du læser denne artikel, er der en stor chance for, at du har fundet frem til den via en af vores nyhedsbreve. Vores ugentlige nyhedsbrev er en vigtig del af vores markedsføring, da det skaber berigelse og engagement blandt vores modtagere.

Selvom e-mail marketing er en ældre markedsføringsdisciplin, er den absolut ikke død – men det bliver sværere og sværere at opnå succes med disciplinen. Derfor har vi nedenfor samlet 13 guidelines, der kan sikre en stor effekt af jeres e-mail marketing-indsats.

I skal starte med…

1: At sætte et mål for hver mail

Hvis I ikke fastsætter et formål og mål for den enkelte mail, vil jeres modtagere heller ikke kunne se formålet. Når I først har defineret et mål for mailen, bliver det straks nemmere at definere succes samt at udarbejde en plan for, hvordan I når dertil.

Målene I sætter for jeres mails skal naturligvis understøtte jeres overordnede markedsføringsstrategi og være målbare. Udover det stilles der ingen krav til jeres måludformning. For at sikre at jeres mål indfries, bør I inkludere ”Call-to-action”-knapper og links i selve mailen, så modtageren har flere indgange til fx jeres content eller webshop.

2: At personliggøre e-mailen

Personlige e-mails virker! I 2014 lavede Hubspot en undersøgelse, der viste, at emnelinjer, som indeholdt modtagerens fornavn, havde en højere ”clickthrough”-rate end emnelinjer uden navn.

Hvis I ønsker at implementere personlige e-mails i jeres e-mail marketing-strategi, er det vigtigt, at I holder jer til det basale – så I undgår at skræmme jeres modtagere.

3: At eksperimentere med at sende mails ud på forskellige ugedage

Alle målgrupper er forskellige, og det er derfor umuligt at anbefale en ugedag frem for en anden. I er derfor nødt til at eksperimentere med tidspunktet for afsendelse af mails. Undersøgelser har vist, at tirsdag, onsdag og torsdag er de dage, hvor der sendes flest e-mails ud – så overvej at sende jeres mail ud fx fredag for at aflaste jeres modtageres arbejdsbyrde tirsdag til torsdag.

4: At finde årsagen, når folk stopper med at åbne jeres e-mails

Hvis åbningsraten for jeres mails falder, betyder det, at I ikke lever op til jeres modtageres forventninger – og så betyder det desværre oftest også, at både klager om spam og frameldinger er på vej.

I bør så hurtigt som muligt tilpasse jer jeres målgruppes krav og forventninger. Test fx forskellige typer af mails i forsøget på at forbedre jeres åbningsrate. Hvis ikke andet, viser det e-mail-udbydere, at I responderer på jeres modtageres tavse feedback.

Læs mere om, hvordan I kan forbedre jeres åbningsrate her.

I skal stoppe med…

5: At sende mails fra en upersonlig konto

Lad være med at sende jeres e-mails fra en ”noreply”-konto. Det nytter ikke noget at personliggøre jeres besked til modtageren, hvis afsenderen er en automatisk robot. Boost jeres engagementsrate ved at personliggøre afsenderfeltet, så jeres modtagere får en følelse af, at der rent faktisk sidder en egentlig person i den anden ende.

6: At ignorere modtagere, der markerer jeres content som spam

Hvis en eller flere modtagere markerer jeres indhold som spam, er jeres domænes ry på spild, og I risikerer at blive blacklistet af e-mail-udbyderne. Uanset årsagen til at jeres e-mails er blevet markeret som spam, er det altgørende, at I stopper med at sende mails – og i stedet finder årsagen, at I anmeldes for spam.

7: At bekymre jer (for meget), hvis folk unsubscriber

Hvis jeres modtagere vælger at trykke ”unsubscribe”, handler det om at se det på den lyse side. I stedet for at markere jeres e-mail content som spam, har de valgt at fortælle jer på en pæn måde, at de ikke er interesserede i jeres indhold.

I kan ikke tilfredsstille alle, så lad være med at gå i panik, hvis et par af jeres modtagere vælger at unsubscribe. Er der derimod tale om adskillige af jeres modtagere, bør I se indad og forsøge at identificere den mulige årsag til, at folk framelder sig.

8: At bruge ”click bait”-emnelinjer

”Click bait”-overskrifter er blevet populære – først på de sociale medier, og nu også i klassiske medier. ”Click bait” forbindes dog sjældent med noget positivt, og I bør derfor undgå at bruge det i jeres emnelinjer. Hvis jeres modtagere åbner jeres e-mail pga. en fængende overskrift, men derefter opdager, at emnelinjen var misvisende og derfor lukker e-mailen, vil det gå ud over jeres ”clickthrough”-rate.

9: At sende mails til uengagerede modtagere

Der er en risiko for, at I sender spam til jeres modtagere uden at vide det. En ny form for spammail er opstået: graymail. Graymail er teknisk set ikke spam, eftersom modtageren selv har oplyst sine kontaktinformationer, men klassificeres stadig som spam, fordi modtageren modtager adskillige af jeres e-mails uden at kaste et blik på en eneste af dem.  Jeres engagementsrate falder drastisk, når jeres modtagere ikke åbner første mail, og hvis de fortsætter med at ignorere jer, er chancen for at de nogensinde åbner en af jeres mails meget lille.

Vores råd er at stoppe med at sende graymails og lyt så til, hvad jeres målgruppe fortæller jer ved IKKE at åbne jeres e-mails. Når I stopper med at sende mails til modtagere, der slet ikke åbner jeres mails, vil jeres åbningsrate helt naturligt forbedres.

I skal fortsætte med…

10: At sende e-mails til folk, der gerne vil høre fra jer

Hvis der er personer på jeres modtagerliste, som sjældent engagerer sig med jeres content, nytter det ikke noget at fortsætte med at sende dem mails. Hver gang, I sender mails til personer med lav åbnings- og engagementsrate, skader det jeres domænes ry – og derved jeres chance for at connecte med andre potentielle kunder.

Forsøg at sætte jer i jeres modtageres sted. At skulle slette hundredevis af mails hver uge fra brands, man ikke har interesse i, er trættende. Behandl jeres modtageres mailindbakke på samme måde, som I gerne vil have andre behandler jeres.

11: At sende mails til personer, der selv har opgivet sine kontaktoplysninger

Hvis en person på jeres modtagerliste selv har udfyldt en form og givet jer sine kontaktoplysninger, vil hans engagementsrate typisk være højere end hans, hvis oplysninger I har importeret fra en liste. Førstnævnte VIL GERNE høre fra jer og har selv aktivt givet jer sine oplysninger for at engagere sig – det har han fortalt jer ved at udfylde formen.

Det betyder naturligvis også, at I ikke skal købe færdige e-mail adresselister – det vil blot skade jeres troværdighed og irritere de modtagere, der ikke har spurgt efter jeres content.

Husk…

E-mail marketing virker stadig – det er blot blevet svære at implementere med succes. Hvert år bliver jeres målgruppes indbakke sværere at nå, fordi konkurrencen om deres opmærksomhed intensiveres. Med den højere konkurrence bliver skællet mellem fagfolk, der ved, hvad de har med at gøre – og dem, der ikke ved det – større.

Det er altså altafgørende, at I prioriterer jeres e-mail marketing-strategi og tester forskellige initiativer. Fordi alle målgrupper er forskellige, er det svært at generalisere en bestemt fremgangsmåde. Afprøv i stedet jeres strategier i praksis og tilpas dem så hen ad vejen, som I opnår indsigt i jeres modtageres præferencer.

I denne artikel kan du læse mere om, hvordan I kan opnå succes med jeres e-mail marketing-strategi.

Hvilke e-mail marketing-tendenser har I opnået succes med?

Vi hører gerne jeres erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Skriv en Kommentar

 

Virksomheden på LinkedIn

Mange virksomheder har efterhånden fået etableret en Company Page på LinkedIn, men hvad er udbyttet og er det tilfredsstillende? På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem undervisning og øvelser.
Læs mere her