Det er en fejl at tro, at e-mail marketing ikke længere er en vigtig del af din virksomheds digitale indsats. En ny undersøgelse fra Adobe viser, at interessen for at modtage e-mails med tilbud og kampagner er højere end nogensinde før. E-mail marketing lever altså stadig i bedste velgående og er en super effektiv måde at nå ud til din målgruppe. I denne artikel giver vi dig en række tips til, hvordan du kan opnå succes med e-mail marketing.

E-mail marketing lever stadig

Det er ikke nogen hemmelighed at de sociale medier er over os, og i dag har stor indvirkning på virksomheders salgs- og marketingarbejde. Dette betyder dog ikke, at du bør lægge e-mail marketing på hylden – tværtimod. Der er stadig stor interesse for emails.

Interessen er faktisk så stor, at omtrent 63% af forbrugerne synes, at e-mails er den bedste måde for virksomheder og brands at kontakte forbrugeren på – dette er en stigning på 5% i forhold til 2016.

Men på trods af denne øgede stigning, fastslår undersøgelsen også at antallet af forbrugere, der åbner og reagerer på deres e-mails er lavere end i år 2016. Det er derfor blevet endnu vigtigere at arbejde målrettet med e-mail marketing, så det lige netop er dine mails, der bliver åbnet. Nedenfor har vi samlet nogle af de vigtigste pointer fra Adobes rapport:

Mindre promovering og reklame – mere information

En af de største fejl, som virksomheder kan lave når det kommer til e-mail marketing, er at fokusere for meget på promovering og salg af virksomheden end på selve fordelene ved deres produkter.

Ifølge rapporten, er forbrugere mere interesseret i at modtage informationer om selve produktet eller servicen, samt hvilke behov de kan dække. Dog skal det her understreges, at når det kommer til selve købsprocessen af et produkt eller service, så mener forbrugerne, at en e-mail med fokus på salg, kan være med til at forstærke incitamentet for at købe virksomhedens produkter eller service.

E-mail vaner

Af rapporten fremgår det, at personer i alderen 35+, foretrækker at tjekke deres e-mails på deres computer – og helst når de møder på arbejde. Dette tydeliggør, at det er utrolig vigtigt, at du er bevidst om din målgruppe, således at du kan tilrettelægge, hvornår du bør udsende e-mails. Ligeledes bliver det i rapporten fremhævet, at personer under 35 år foretrækker at tjekke deres e-mails på deres smartphones. Her er to tips til, hvad du skal være opmærksom på:

  • Du skal huske at optimere dit e-mail design, så det er pænt på smartphones.
  • Du bør forsøge at minimere mængden af tekst, da modtageren generelt ikke gider at læse for meget tekst på en smartphone.

Skræddersy din e-mail efter modtagerens interesser

Når du udsender e-mails, er det uhyre vigtigt at sikre, at selve indholdet appellerer til modtagerens interesser. Det kan nemlig for mange være frustrerende at modtage en mail uden interessant indhold, og kan ende ud i unsubscribers af nyhedsbrevet. Du kan her læse mere om, hvordan du udarbejder en content marketing strategi, og hvad du ikke skal gøre i arbejdet med content marketing, så du ikke begår de klassiske fejl.

Der findes rigtig mange gode råd derude, når det kommer til e-mail marketing. Vi har her præsenteret en række, men hvis du vil blive endnu klogere på arbejdet med e-mail marketing, så læs denne artikel, hvor vi kaster os over 10 e-mail marketing myter og undersøger om disse er reelle, eller blot misforståelser.

 

Hvilke erfaringer har du gjort dig med E-mail marketing?

Har du andre gode råd til arbejdet med E-mail marketing, så del dem gerne med os i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration fra denne rapport.

Del & udskriv side


Kommentar