E-mail marketing strategi – Hvad skal med?

Denne artikel er blevet opdateret den 20. september 2017.

Uanset om du allerede arbejder med e-mail marketing og nyhedsbreve, eller om du skal til at gå i gang med projektet, så er der en række overvejelser du bør gøre dig i processen.

Få her overblikket som giver dig et stærkere udgangspunkt og i sidste ende bedre resultater.

Formål og målgruppe

Uanset om du allerede udsender nyhedsbreve og e-mail marketing, eller om du skal igang, vil jeg anbefale at du tager dig tid til at definere dit formål. Hvorfor vil du sende mails ud? Hvad er dit primære formål?

  • Uddannelse af markedet? Nogle af os skal først skabe vores marked, inden vi kan bevæge os videre til at arbejde med kendskab og præference
  • Øget kendskab i markedet?
  • Skabe præference og demonstrere jeres interne kompetencer?
  • Salg til nye kunder?
  • Øge salg til eksisterende kunder?
  • Retention og loyalitetskabende tiltag?
  • Andet?

Før du kender dit eller dine primære formål, kan det være svært at arbejde professionelt med e-mail marketing. For uden et veldefineret formål, kan du ikke arbejde målrettet med målgruppe, indhold eller måling. Når du så har defineret dit formål, giver din målgruppe næsten sig selv. Er det eksisterende kunder, en særlig målgruppe eller måske blot alle med et særligt interessefelt?

Er din målgruppe meget spredt med meget forskellige interesser og udfordringer, bør du overveje at lave flere lister ift. at kunne udsende mere relevant indhold. Dette kræver naturligvis at du allerede i signup processen får inddelt folk i interesseområder eller at dit system kan arbejde med dynamisk indhold.

Indhold til nyhedsbrevet

Når du kender både målgruppe og formål, er det nemmere for dig at planlægge indholdet. Dét at skabe kvalitetsindhold der engagerer målgruppen er blandt de største udfordringer, så her skal der afsættes ressourcer.

Start ud med at lave en fast “skabelon” til dit nyhedsbrev. Skal der fx være en artikel om emne a og en om emne b? Og hvad med kommercielle indlæg? Skal der være plads til 1-2 af dem i hver udsendelse? Har du indhold fra diverse partnerskaber eller lign.? Med en nogenlunde fast skabelon er det nemmere for dig at planlægge indhold til fremtidige udsendelser – og du kan nemmere teste nye formater/skabeloner af ift. hvilken form der skaber de bedste resultater.

Mobiloptimeret indhold

Flere og flere åbner deres nyhedsbreve på enten en smartphone eller en tablet. Sørg derfor for, at dit indhold og dine landing pages er mobil-optimeret. De fleste systemer, både til email marketing og web anayltics, kan fortælle dig hvor stor en procentdel af dine besøgende der kommer fra mobile devices.

Læs mere om indhold i artiklen sådan udarbejder du en content marketing-strategi.

Hvordan skal du måle på indsatsen?

Først og fremmest bør du bruge et ordenligt system. For mange behøver det ikke at være et dyrt og avanceret system, men du bør som minimum kunne måle på:

  • Åbningsrate
  • Klikrate (og hvem klikker på hvad?)
  • Bouncerate
  • Unsubscribes
  • Spam-klager.

Systemet bør være let at anvende (også for dem i kommunikation, salg og marketing) og så er det essentielt at du kan lave diverse listeudtræk. Særligt hvis du benytter din e-mail marketing i lead-arbejdet, skal du kunne se hvem der klikker på hvad, men det er også væsenligt i det konstante arbejde med at levere godt indhold. For hvordan ved du hvad du skal ændre/lave mere af, hvis du ikke ved hvad folk de klikker på?

Hvis du benytter dit nyhedsbrev kommercielt, er det naturligvis essentielt at du måler benhårdt på indsatsen. Dette kan du bl.a. gøre ved hjælp af kampagne url’er samt konverteringssporing i Google Analytics. Herved kan du se præcis for meget trafik samt konverteringer den specifikke udsendelse har skabt eller bidraget til.

Test, test og test

Derudover gælder det jo om at måle på hvornår det bedste udsendelsestidspunkt er. Og her gælder det om at teste – se hvad der virker for netop din målgruppe. Men der skal også testes og måles på emnelinjen – Er der ord som målgruppen bider bedre på end andre? Lav fx en liste over dine udsendte emnelinjer og notér åbningsraterne. Så kan du løbende holde øje med dine bedste emnelinjer og fremadrettet lade dig inspirere af dem. Få flere tips i denne artikel om, hvordan du forbedrer nyhedsbrevets åbningsrate.

Vækst af databasen

Dem der allerede arbejder med indsamling af permissions ved, at de ikke kommer af sig selv. Det er hårdt arbejde at oparbejde en god email database – både hvad angår kvalitet og kvantitet. Så du er nødt til at have en klar plan for hvor og hvordan du vil indsamle permissions til dit nyhedsbrev eller din e-mail marketing. Herunder et par konkrete idéer:

  • Signup form på dit website: Den skal være nem at finde (tro mig, mange er godt skjult derude)
  • Popup boks på dit website: Det virker!
  • Signup form på Facebook: Flere systemer som Mailchimp har allerede en app til Facebook hvor du nemt kan indsamle permissions
  • Sociale medier: Del nyhedsbrevet på de sociale medier, og gør også opmærksom på at man kan tilmelde sig
  • I salgsarbejdet: Husk at spørge efter permissions når I allerede har fat i kunden/potentielle kunde.

Og tænk så på, hvor har I allerede fat i målgruppen? Taler I med dem i telefonen? Møder sælgerne dem til hverdag? Møder I kunderne på en koference? Sender I dem fysiske breve? Alle relevante steder hvor I er i dialog med målgruppen bør I der være fokus på indsamling af permissions.

Pas på ikke at begrænse dig selv

Alt for mange begrænser sig selv i deres permissiontekst – altså den korte tekst der står hvor folk tilmelder sig dit nyhedsbrev. Hvis der udelukkende står “tilmeld dig nyhedsbrevet”, så har du reelt set kun fået permission til at udsende nyheder. Tænk over hvad du ønsker at udsende – både nu og i fremtiden. Vil du fx også kunne sælge kurser og seminarer i fremtiden? Og hvad med annoncer i nyhedsbrevet? Tænk over hvad du vil levere til modtagerne nu og hvad du potentielt vil levere fremover. Og sørg så for at få en permission til det hele med det samme, så du ikke senere skal ud og bede folk om at opdatere deres permission.

Husk lovgivningen

Eftersom e-mail marketing er en af de “gamle” discipliner inden for det digitale område, har de fleste efterhånden godt styr på spam-reglerne. Men, det er til gengæld også et af de steder hvor der løbende kommer rigtig mange sager, så det gælder om at overholde reglerne og sikre, at du ikke kommer i Forbrugerombudsmandens søgelys.

Få styr på spam-reglerne her

 

 

2 Svar

Skriv en Kommentar