E-mail marketing og nyhedsbreve vinder over sociale medier… I hvert fald når det gælder om at flytte varer, samt øge den samlede livstidsværdi på kunden, viser ny undersøgelse.

Mens de sociale medier kan så meget andet – fx drive offline salg.

Ifølge en undersøgelse fra Custora er e-mail marketing væsentlig mere effektiv, som salgskanal, sammenlignet med de sociale medier. Datagrundlaget er 72 mio. kunder, som har shoppet på 86 forskellige websites. De trackede trafikkilden, hvad kunden købte, og  hvor mange penge de brugte i en periode på 2 år.

Online salg

Google kommer bedst ud i test som salgskanal, men her skal vi huske på den gode gamle sammenligning af Google som en telefonbog. Behovet og ofte også kendskabet er allerede skabt, inden Google benyttes som led i købstransaktionen. En målemetode der tager højde for hele kundens rejse, er derfor at anbefale her, eksempelvis attribution weighting.

Undersøgelsen viste, som grafen illustrerer, at kunder fra Google var de mest værdifulde, og kunder fra e-mails var ca. 11 % mere værd end gennemsnittet. Kunder fra Facebook var lige omkring gennemsnittet, og dem fra Twitter var hele 23 % mindre værd en gennemsnittet, målt på en 2-årig periode fra 1. klik.

Vi skal dog huske, at E-mail marketing har den fordel, at kunden allerede har opgivet deres e-mail adresse, og derfor må det formodes, at der på forhånd er et kendskab til virksomheden/produktet.

Online CLV

Online marketing driver også offline salg

Flere undersøgelser viser, at sociale medier driver mindst lige så meget offline salg som online salg, og også Google har valgt at se lidt nærmere på emnet.

Hvad er din erfaring?

Del gerne dine erfaringer herunder ift. måling og salg via de forskellige digitale kanaler.

Skriv en Kommentar