Er din Facebookside klar til jul?

Er din Facebook virksomhedsside klar til julen? Følg de 5 nedenstående tips og bliv juleklar.

Ifølge Mashable søger 65 % af folk inspiration til julegaver på de sociale medier. Der vil ikke gå lang tid, før folk begynder at søge inspiration på jeres Facebook-side og kigge efter tilbud, kampagner og arrangementer. For at få mest muligt ud af de besøgende er det vigtigt, at jeres side er klar til julesæsonen. Følg de 5 nedenstående tips og bliv klar til julen på Facebook.

1. Cover-foto

Cover-fotoet er givetvis det første, man ser, når man kommer ind på en ny virksomhedsside – så hvorfor ikke udnytte det til sin fordel? Begynd allerede her på at skabe en julestemning. Pift billedet lidt op og lad jeres kunder komme i det rette humør. Benyt jer derfor af muligheden med det 851 x 315 pixels, store cover-foto. Man bør som virksomhed i det hele taget skifte sit cover-foto med med jævne mellemrum – især op til de forskellige helligdage. Hvorfor? Fordi folk generelt browser mere rundt på Facebook, når helligedagene nærmer dig, for at finde interessante tilbud og gaveidéer. Og med et friskt cover-foto, motiverer det brugerne til at besøge ens side oftere. Billedet skal selvfølgelig reflektere jeres brand, men samtidig være relevant for højtiden. Vis jeres produkter eller fremhæv et godt juletilbud – mulighederne er mange. Tænk cover-fotoet, som et stort billboard. Hvilke infomationer ønsker du at give til dine kunder i løbet af julen? Læs om reglerne for cover-fotoet her.

2. Profilbillede

digiJUL2

Profilbilledet er et stort aktiv, som blandt andet kan bruges til at supplere cover-fotoet. Mange gør ikke noget ved sit profilbillede. Så ønsker du at skille dig ud fra mængden, er dette en god måde. Man kan gå all in, og få en medarbejder til at klæde sig ud og sprede julestemningen på dén måde. Dog kan mindre, også gøre det. Ønsker man stadig at holde på sit velkendte logo, kan det også sagtens lade sig gøre. Tilføj blot lidt julestemening til billedet. Se blandt andet, hvordan vi her i Digital Works har tænkt os, at gøre brug af muligheden.

3. Kør en jule-kampagne

fb jul

Ifølge HupSpot benytter 81 % af detailhandlere sig af Facebook, når de skal gøre deres følgere opmærksomme på nye tiltag/tilbud i deres fysiske butik. Med Facebooks nye promotion guidelines, åbner det døren for mange nye muligheder ift. promovering og giveaways. Virksomheder kan nu afholde konkurrencer direkte på deres timeline uden at skulle gøre brug af apps.

– Billede og videokonkurrencer (jule-edition)
– Facebook Offer på produkter i jeres fysiske butik

Det er blot to idéer, der kan kombineres med timeline promotions, hvilket giver dig muligheden for at kapitalisere på kampagens engagement og reach. Facebook apps, kan med fordel også blive anvendt. Se mere om Facebook App muligheder her.

4. App Thumbnails

App thumbnails er en meget undervurderet del blandt virksomheder på Facebook. Thumbnails er de 111 x 74 pixels billeder, lokaliseret under coverfotoet. Disse thumbnails kan tilpasses, som man har lyst, hvilket bør udnyttes her op til jul. En idé kunne være at lave et coverfoto med en pil eller anden form for henvisning til jeres thumbnail, som derefter opfordrer fans til at interagere med fx en app til jeres juletilbud? Nedenfor kan i se, hvordan Søstrene Grene har gjort deres fans opmærksom på deres nuværende kampagne “julekonkurrence”.
SGFB

5. Planlæg en julerelateret Facebook-annonce

De fleste virksomheder har før gjort brug af Facebook-annoncer. Hvis ikke, er julen et perfekt tidspunkt at komme igang på. Benyt denne guide fra Facebook for at komme igang. Promoted posts eller sponsored stories er også værd at benytte i marketingaktiviteten. Disse former for annoncer er “gamle” posts, man betaler for at få øget synlighed til. Disse former for annoncer ville være gode at bruge, hvis der postes en status med et godt tilbud, eller andre jule-deals. Ved at gøre brug af annoncer, får man et langt større reach og når ud til mange flere folk.

 

Hvordan du planlægger at bruge Facebook i julen? Del gerne andre tips og erfaringer!

 

Artiklen er skrevet med inspiration fra denne

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld