Facebook Insights – også kaldet Facebook Indblik – giver dig mulighed for at få værdifuld viden omkring alt fra succeser og fiaskoer til demografisk inddeling af Facebook følgere. Men værdien i Facebook Insights afhænger naturligvis af, at man kender til dets mange muligheder og ikke mindst gør brug af dem.

Vi giver dig en nybegynder guide til Facebook Insights, så du kan komme godt i gang med at analysere dine data. De enkelte faner er herunder navngivet på dansk, med de engelske termer i parantes.

1. Sådan tilgår du Facebook Indblik

Der er flere måder, hvorpå du kan tilgå Facebook Insights. Én af mulighederne er at vælge Indblik i øverste bjælke, som vist på billedet nedenfor (fjerde mulighed fra højre).

Sådan tilgår du Facebook Indblik

 

En anden mulighed er at klikke på de tre prikker på din Facebook-side i højre side under cover-billedet og vælge Vis indblik (som vist på billedet).

Sådan tilgår du Facebook Insights

Uanset hvilken måde du tilgår Indblik på, kommer du frem til en side med tre grafer ved siden af hinanden. De tre grafer omfatter følgende: Synes godt om for side, Rækkevidde for opslag og Interaktion. Denne side er det overordnede Insight dashboard, hvor du kan se det totale antal likes (og hvorvidt det er faldende eller stigende), rækkevidden for dine opslag sammenlignet med sidste uge, samt personer der interagerer med opslag sammenlignet med forrige uge.

2. Oversigt (overview)

Spredning af indlæg

Nedenfor førnævnte grafer finder du dine seneste indlæg og deres spredning. Oversigten giver dig mulighed for at sammenholde tidspunkt for udsendelse, type af indhold (billede, video, link eller lign.), målretning, rækkevidde samt Interaktion (klik, synes godt om, kommentarer og delinger).

Denne funktion er især brugbar, hvis du vil undersøge, hvilke indlæg der var mest succesfulde. Denne viden kan give dig en idé om, hvilken type content der fungerer godt, så du fremadrettet kan producere mere succesfuldt content, som på sigt kan styrke dit brand, din rækkevidde og forhåbentligt trafik.

Oversigt - Spredning af indlæg på Facebook

 

Sider, der skal ses (Pages to watch)

En anden væsentlig feature i Indblik, som du finder her på den første fane, er ‘Sider, der skal ses’. Her kan du nemt holde et vågent øje med dine konkurrenter eller andre lign. sider, som du gerne vil følge med i. Ved at tilføje sider her, kan du holde styr på din egen indsats ift. de valgte sider.

Når du tilføjer en side, får administratoren en notifikation om, at en side følger deres side – men ikke hvilken side. Så du kan anonymt følge de andre.

Hvis en af siderne, du holder øje med, har særligt højt engagement, kan du nemt klikke på side-navnet og her få en liste frem med sidens mest populære opslag fra den seneste uge. En god måde at samle inspiration på, samt til at holde sig opdateret på egen indsats ift. “de andre”. Denne funktion finder du også under “Opslag” (Posts) og fanen ‘Populære opslag fra sider’.

3. Synes godt om (Likes)

Hvis du klikker på menupunktet ‘Synes godt om’ ude i venstre side, får du en oversigt over det samlede antal ‘synes godt om’ (likes) pr. dags dato, netto-synes godt om over en periode samt antal gange, din side har fået en Synes godt om, udspecificeret efter hvor det er sket.

‘Samlet antal Synes godt om pr. dags dato’ giver dig et overordnet overblik over, hvordan din side klarer sig – om siden løbende får flere likes eller om antal likes er faldende. Hvis sidstnævnte er tilfældet kan det være et tegn på, at der skal kigges på ex content-delen.

‘Netto-Synes godt om’ viser antallet af nye Synes godt om minus antallet af Synes godt om, der er fjernet.

‘Her kommer dine Synes godt om for side fra’ viser antal gange, din side har fået en Synes godt om, udspecificeret efter hvor det er sket. Denne funktion kan være interessant, hvis du ex har tilkøbt annoncer og vil vide, hvad udbyttet er.

Her kommer dine Synes godt om for side fra

4. Rækkevidde (Reach)

Fanen rækkevidde giver dig overblik over rækkevidde for opslag, interaktioner, negativ feedback samt samlet rækkevidde.

‘Rækkevidde for opslag’ viser antal personer, dine indlæg blev leveret til – både organisk og betalt. På den måde får du mulighed for at sammenligne dine gennemsnitlige resultater over tid.

‘Synes godt om, kommentarer og delinger’ giver mulighed for at sammenligne folks interaktion med dine opslag over tid. Høj interaktion kan bevidne om godt content eller andre succesfulde initiativer, som er iværksat på tidspunktet for interaktionen. Derfor kan denne viden hjælpe dig med at nå endnu flere og få et højere interaktionsniveau på sigt. Du kan også forsøge dig med organisk målretning på Facebook for at opnå et højere engagement.

Synes godt om, kommentarer og delinger

 

‘Skjul, Anmeld som spam og Fjern Synes godt om’ er en oversigt over, hvor mange der har foretaget én af disse handlinger på en given dag. De førnævnte handlinger er et tegn på negativ feedback, og handlingen vil derfor mindske antallet af personer, du når ud til. Derfor kan disse tal – hvis de bliver for høje – fungere som en indikator for, hvornår du skal gribe ind og se på hvilke sociale initiativer, der kan være årsag til den negative feedback.

Skjul, Anmeld som spam og Fjern Synes godt om

 

‘Samlet rækkevidde’ visualiserer antallet af personer, som har fået aktivitet fra din side, inklusive opslag, opslag på andres sider, annoncer for Synes godt om, referencer og indcheckninger. Dermed vises både den organiske og betalte rækkevidde.

5. Sidevisninger (Page views)

Fanen Sidevisninger giver dig overblik over to ting: Antal side- og fanebesøg og Populære kilder.

‘Populære kilder’ viser, antal besøg til siden ud fra referencekilde.

 

6. Opslag (Posts)

Opslag har tre primære fokuspunkter: hvornår dine fans er online, typer af opslag, samt populære opslag fra andre sider.

‘Når dine fans er online’ skaber overblik over, hvilke tidspunkter i løbet af dagen dine følgere bruger Facebook. Denne funktion kan give mening at bruge i forhold til, hvornår du poster opslag.

‘Opslagstyper’ giver indblik i, hvordan forskellige opslagstyper (fx links og billeder) klarer sig på baggrund af gennemsnitlig rækkevidde og interaktion. Det kan være givende viden, når du skal beslutte fremadrettet, om dine kommende store kampagner skal være i form af billede, video eller noget helt tredje.

Opslagstyper

 

‘Populære opslag fra sider, du ser’ viser andre siders populære opslag – en indsigt, der kan inspirere dig til nyt content.

Når du har fundet opskriften på det helt rette content, kan du overveje, om det skal sponseres. Der er nemlig mange gode grunde til Facebook annoncering.

7. Video

Denne fane giver dig overblik over visning af videoer på din side i en bestemt periode. Her kan du se, hvor mange gange videoer har været vist i 3 sekunder, 30 sekunder samt de mest sete videoer. Indblikket er især relevant for dig, der bruger videoer i høj grad i din Facebook-kommunikation, og som derfor gerne vil vide, hvilke videoer der har haft mest succes.

8. Personer (People)

Fanen Personer giver dig både informationer om dine fans, nåede personer og personer, der interagerer.

For hver kategori kan du se forhold som køn, alder, bopæl (land/by) og sprog. Den viden giver dig mulighed for at udarbejde personaer på din målgruppe, hvilket kan være værdifuldt i arbejdet med content marketing på de sociale medier og generelle markedsføringstiltag.
Facebook Insigts_Personer

Hvad bruger du Facebook Insights til?

Del gerne dine bedste tips eller erfaringer her.

5 Svar
  1. Hvilke værktøjer(evt gratis) anbefaler I til at give et hurtigt overblik over en facebook sides performance ??

  2. Hej Jan,

    Tak for din kommentar. Som udgangspunkt er Facebook Insights i sig selv et rigtig godt tool til netop indsigt i sidens performance. I artiklen her får du nogle gode råd til, hvordan du kan gribe analysen af data fra Facebook Insights an.

    Hvis du er interesseret i andre (gratis) tools kan jeg nævne LikeAlyzer, som giver indblik i ex side performance og indhold på siden blot ved at indtaste sidens URL. SimplyMeasured giver et noget mere grundigt indblik i din Facebook-sides performance. Her får du bl.a. et overblik over engagement, detaljer omkring indhold, optimering samt detaljer omkring side-likes.

    Håber det kan bruges.

    De bedste hilsner
    Lærke Cichosz, Digital Works

  3. Jep FBs egne insights er fede, min tanke gik mere i forhold til de sider som man ikke selv er admin for, og jeg er lidt på jagt efter et tool som også viser lidt udvikling og ikke kun et øjebliks billede !

  4. Hej
    Jeg er stor fan af facebook indblik og sidder i øjeblikket som marketingkoordinator i en virksomhedspraktik. På virksomhedens opslags indblik kan jeg ikke få vist hvornår fans er online.
    Er der krav til hvor mange følgere facebook siden skal have før indblikket kan vises??

    På forhånd tak for svar.

Skriv en Kommentar