Facebook annoncerede i november 2014, at de arbejdede på et nyt projekt med titlen ‘Facebook at Work’. Dette nye tiltag indebærer en ny kommerciel version af det traditionelle Facebook i form af et lukket og privat netværk for virksomheder, som så småt er begyndt at blive udrullet.

Platformen udspringer fra en tese om, at det er oplagt at benytte Facebook i virksomhedssammenhæng, da de ansatte allerede er bekendte med Facebook og platformens funktioner, hvorved oplæring kan spares. Facebook at Work skal fungere som et kommunikations- og samarbejdsværktøj for virksomheder, der skal gøre det lettere at videregive informationer, beskeder og ideer internt. Det er altså et lukket forum, som indeholder mange af de funktioner, vi kender fra Facebook.

Værktøjet bliver beskrevet som konkurrent til platforme som Slack og Yammer og lignende samarbejdsværktøjer for virksomheder.

Facebook at Work eksisterer ikke i forlængelse af din personlige Facebook-profil, men er en separat app og platform for virksomheder, ansatte og arbejdsrelaterede diskussioner. Således bidrager det med en arbejdsplatform for virksomheder, hvortil man skal have en særskilt konto, og de ting du deler herigennem, vil kun være synligt for andre i din virksomhed.

Facebook at Work ligner Facebook på en prik, men eksisterer altså i andre rammer. Den indeholder grupper og messenger, og på sigt vil der tilføjes lyd- og video-opkaldsmuligheder. Prisen for brug er endnu ikke klarlagt, men Business Insider estimerer den til at ligge mellem 1 og 5 dollars pr. person om måneden.

faw

Siden januar har Facebook at Work eksisteret som en beta udgave, hvor forskellige virksomheder har ageret prøvekaniner, herunder Royal Bank of Scotland og Heineken. Det nye system er ligeledes brugt internt af Facebook selv, hvorved de har gennemtestet tjenesten og er blevet bekendt med styrker og svagheder ved systemet.

Facebook at Work kan blive en væsentlig aktør på arbejdspladsen, dets funktionalitet og genkendelighed taget i betragtning. Facebooks ry som social platform kan dog komme til at stå i vejen for udbredelsen, da mange arbejdsgivere måske kan frygte, at det tager det professionelle ud af arbejdet, og at mange medarbejdere vil ende op med at svare på personlige beskeder og kigge på feriebilleder. Derfor må der lægges vægt på forskellen og adskillelsen mellem Facebook og Facebook at Work.

Vi er spændte på at se, hvad Facebook at Works har at byde på.

 

Denne artikel er blandt andet skrevet på baggrund af dette indlæg.

Del & udskriv side


Kommentar